logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V pondělí 1. března 2021 byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná prodejna Coop Tuty Dukovany,...
  • Letošní únor byl – bohužel – dalším měsícem ve znamení pandemie koronaviru. To...
  • Ženy mají pivo stále raději, potvrzují průzkumy, který si nechal vypracovat Plzeňský Prazdroj....
  • Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a...

Sýrařskou tradici zavála na Pálavu muzika

13. října 2016
Profily 0
2631
Sýrařskou tradici zavála na Pálavu muzika

K muzice patří dobré víno. A k němu zase dobré jídlo. Na slunné Pálavě najdete tuhle kombinaci v osobě Romana Kroupy, který v malé vinařské obci u Mikulova provozuje obchod s delikatesami, vínem a zdravou výživou a kromě toho se před pár lety pustil do vlastnoruční výroby výtečných sýrů.

Sýrařský příběh se v Dolních Dunajovicích začal psát už desítky let předtím, než tu sympatický podnikatel zadělal na první sýřeninu. Nápad nabízet regionální delikatesy se totiž někdejšímu hráči na perkuse a bicí začal rodit v hlavě během cestování po světě s muzikanty, jako je Ida Kelarová či kapely Terne Čhave a −123 minut.

Jeho učiteli v umění gurmánství se tak stali třeba Italové a Chorvaté, z nichž někteří mu díky několikasetleté rodinné tradici v sýrařině dokázali později poradit i s praktickou stránkou výroby. Kromě muziky se navíc rodák z Dunajovic věnoval také obchodování s vínem, což dohromady vytvářelo slibný potenciál.

Důležitým mezníkem byl příchod rodiny a dětí

Cesta k sýrařskému řemeslu byla nicméně dlouhá. Důležitým mezníkem, kdy padlo rozhodnutí skoncovat s kočovným životem, se stal příchod rodiny a dětí. Tehdy, v roce 2004, si s manželkou ve středu obce otevřel obchod s ovocem a zeleninou a projíždějícím turistům tu nabízel i stáčené víno od čtrnácti místních vinařů.

„V té době ještě neměli vlastní provozovny, prodávali ve velkém po republice, a nebyli tedy ochotni stáčet víno náhodným zájemcům, protože to znamenalo rozčepovat si demižon, o který se pak museli starat,“ vysvětluje Roman Kroupa, který za ně službu pro drobné zákazníky suploval fakticky až do roku 2012, kdy rapidní nárůst turismu spojený s cykloturistikou, návštěvou Mikulova či nedalekého aquaparku donutil k prodeji v malém i samotné vinaře. Podnikatel tak omezil nabídku vinotéky a uvolněné místo využil k prodeji uzenin a masa, což ve dvoutisícových Dunajovicích, stejně jako předtím ovoce a zelenina, dosud chybělo.

V případě sýrů to ale tak snadné nebylo. Tradice výroby v regionu nebyla, a Roman Kroupa se tedy do ní pustil sám. To se neobešlo bez komplikací, třeba když sýrové bochánky, které zrály ve sklípcích používaných dosud pro uskladnění vína, napadaly divoké plísně. „Později jsem se dozvěděl, že v prostorách, kde dříve byly brambory, je zrání sýrů přes veškerou dezinfekci a úklid – i kdyby tam byl odstup čtyřiceti let –jednoduše marné. Stavbu jsme proto zbourali a vybudovali zcela nové prostory, které nyní zčásti slouží i jako apartmánové byty pro turisty,“ vypráví podnikatel.

Řada tipů a cenných poznatků přišla od zahraničních přátel

kroupa1

Největší výzva ho ale čekala při výrobě samé, kdy si musel informace o sýrařském know-how dávat dohromady jako puzzle. Tuzemští výrobci totiž příliš sdílní nebyli, a řadu tipů a cenných poznatků tak Roman Kroupa získal jednak od svých zahraničních přátel a jednak na ně metodou pokus-omyl musel přijít sám.

Výsledkem experimentů je třeba sýr s příchutí kávy, který si světovou premiéru odbyl právě v Dolních Dunajovicích a teprve před rokem se nápadu chytila i konkurence. Celkově dnes nabídka značky Kroupa zahrnuje téměř třicítku variací včetně švestek, kopru, sušených rajčat, brusinek, sezamu či macerování v červeném víně, o něž se v zásadě dělí tři typy sýrů – čerstvé, zrající a plísňové typu camembert.

„Původně jsem chtěl vyrábět pouze zrající sýry, které se k vínu hodí lépe, ale zákazníci mě časem dotlačili i k výrobě čerstvých, které mají trvanlivost zhruba měsíc,“ vypráví sýrař a dodává, že zákazníci si nejvíce oblíbili klasické příchutě typu vlašského ořechu či oliv. V maloobchodní síti se přitom k těmto delikatesám mohou dostat jen v dunajovickém obchodě, protože jejich vyšší cena, obvykle v průměru 30 korun na 100 gramů, zákazníky běžných samoobsluh spíše odrazuje. Mezi odběratele Kroupových sýrů však patří řada vinařů a majitelů vinoték v okolí Mikulova. Tak je podnikatel dodává na koštovací akce v podobě obložených mís spolu s nabídkou kvalitních regionálních uzenin.

Sýrem příběh dunajovické prodejny nekončí

kroupa2

kroupa3

Mimochodem, příčina vyšší ceny Kroupových sýrů proti průmyslově vyráběné alternativě spočívá kromě ruční výroby i v jedné výrobní vychytávce. Dunajovický výrobce totiž na rozdíl od drtivé většiny sýrařů nepřidává do sýřeniny chlorid vápenatý, jenž zajišťuje až o 30 procent vyšší výtěžnost, a tím i stovky kilogramů sýra ročně navíc. „Problém spočívá v tom, že tato látka na sebe váže vápník nejen při výrobě, ale i po zkonzumování výrobku v lidském těle, a prakticky tak organismus odvápňuje,“ a dodává, že tento fakt není příliš známý ani mezi sýraři samými.

Sýrem ale příběh dunajovické prodejny nekončí. Ta totiž loni před Vánoci prošla další proměnou, která začala vyřazením bouraného masa a omezením nabídky ovoce a zeleniny. Nově tu však najdete pestrý sortiment typický pro obchody se zdravou výživou a příjemné kavárenské posezení se stolky, kde si můžete objednat z cukrárenského pultu rozmanité zákusy s kávou, stáčené i lahvové regionální víno, rozpékanou pizzu či nejrůznější delikatesy včetně uzenin a kvalitní nakládané zeleniny z Maďarska.

Andrea Votrubová, andrea.votrubova@atoz.cz

Více o prodejně Romana Kroupy čtěte v časopisu Zboží&Prodej 10/16.

 

Související články:

Zboží&Prodej 4/2020: Češi jsou věrni domácímu rosé Zboží&Prodej 3/2020: Grilovací sezona se prodlužuje Pramen CZ navazuje na tradici prodejen Koruna na severu Moravy

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Před českými potravinářskými podniky je rok 2021 plný výzev

Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a chytrá řešení a větší míru transparentnosti. Jen tak mohou být naplněny nové standardy v potravinářství pro rok 2021. Moderní technologie hrají mnohem důležitější roli než kdykoli dřív. Vhodná softwarová řešení pro potravinářské podniky nabízí společnost Infor. Pro budoucí zajištění stability podniku a zvýšení konkurenceschopnosti […]

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Kalendář akcí

12. 3. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Lenka Dušková, director business controlling, Albert ČR: Když se mi něco nelíbí, nejdřív hledám příčinu

18. února 2021

Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod velkoobchodu Makro Cash & Carry ČR: Obchodníci mají čas hlavně na své zákazníky

17. února 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required