
Vlajkový Supermarket budoucnosti, který otevřeli v oblasti Biococca v komplexu milánské univerzity, má interaktivní pulty, kde pohyb ruky vede k zobrazení podrobných informací o výrobku na monitoru. Během chůze může zákazník sledovat velkou informativní obrazovku, na níž se ukazují například cenové nabídky, tipy pro vaření nebo informace ze sociálních médií.
Společnost Accenture vytvořila ve spolupráci s Coop Italia, největším italským řetězcem supermarketů, Supermarket budoucnosti. Koncept představily obě firmy minulý rok na veletrhu Expo v Miláně. Nyní se otevřel pro veřejnost a podle jeho tvůrců v sobě spojuje fyzický svět s digitálním.
Klíčová má být přehlednost nabídky, velké množství jednoduše dosažitelných informací k nabízenému zboží, dostupnost dalších užitečných informací a především příjemná atmosféra prodejny. Její interiér je koncipovaný tak, aby měl vstupující zákazník výhled téměř na všechno, co obchod nabízí. Jednotlivé potraviny jsou vystaveny v šikmých nebo vodorovných regálech, nad nimiž visí ploché obrazovky, na kterých se zobrazují informace o zboží.
Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt, nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou takzvané uhlíkové stopy. Není třeba luštit etikety, vše je přehledně zobrazeno na displeji.
Zákazníci také mají možnost individualizovat svou poptávku – prostřednictvím aplikace mohou nahrát do profilu své preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je potom může po prostoru navigovat a nabízet jim zboží a slevy na míru.
„V návaznosti na úspěch Supermarketu budoucnosti na Expu v Miláně 2015 jsme se pustili do realizace naší vize,“ uvedl Marco Pedroni, prezident společnosti Coop Italia. „Digitální expertiza společností Accenture a Avanade nám pomohla nově definovat zážitek z nakupování potravin, a to prostřednictvím digitálních řešení, která uspokojují poptávku zákazníků po informacích, jsou jednoduchá a fungují intuitivním způsobem,“ doplnil.
Jaké jsou nejdůležitější prvky Supermarketu budoucnosti?
:
- Interaktivní pulty: Výrobky jsou v supermarketu vystaveny na velkých interaktivních stolech, kde pouhý pohyb ruky vede k zobrazení podrobných informací o výrobku na monitoru: včetně jeho původu, nutričních hodnot, přítomnosti alergenů, pokynů pro nakládání s odpadem, souvisejících výrobků a akcí. To umožnily Microsoft Kinect senzory, které využívají detekce polohy částí těla k interpretaci gest zákazníka.
- Vertikální regály: V novém obchodě bylo tradiční uspořádání regálů změněno a propojeno s dotykovou aplikací, která zákazníkům umožňuje orientovat se v kategoriích zboží, vyhledávat v nabídce a filtrovat ji podle zadaných údajů. Upozorňuje i na akce, ale především nabízí podrobné informace o daném výrobku.
- Vizualizace dat v reálném čase: Během cesty obchodem může zákazník sledovat velkou informativní obrazovku, na níž se zobrazují například cenové nabídky značky Coop, zvláštní denní nabídky, tipy pro vaření či informace ze sociálních médií jako posty na facebookovém účtu společnosti Coop.
„Díky Supermarketu budoucnosti objevujeme způsob, jakým je fyzické a digitální prostředí schopno se propojit, aby vytvořilo poutavý a přitažlivý zážitek i z takové činnosti, jako je nakupování potravin,“ dodal Alberto Pozzi, výkonný ředitel Accenture’s Retail Practice v Itálii.