logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Ministerstvo otestovalo privátní značky řetězců. Pizza pro Čechy obsahuje místo sýru náhražku, pomerančová limonáda jablečnou šťávu

12. října 2017
Zprávy 0
2423
Ministerstvo otestovalo privátní značky řetězců. Pizza pro Čechy obsahuje místo sýru náhražku, pomerančová limonáda jablečnou šťávu

Kečup značky Clever dodávaný pro český trh má přibližně o čtyřicet procent rajčat méně než ten samý výrobek v Německu. Špagety stejné značky určené pro český a slovenský trh jsou vyrobené z běžné pšenice, zatímco pro rakouský trh z výrazně kvalitnější tvrdé pšenice. Ministerstvo zemědělství si nechalo porovnat výrobky privátních značek řetězců z pěti evropských zemí a tvrdí, že rozdílná kvalita potravin nekončí, i když přiznává, že v případě některých výrobků dětské výživy jsou na tom naopak západoevropští spotřebitelé ve srovnání s českými hůře. Svaz obchodu a cestovního ruchu považuje zveřejnění testu za součást vrcholící předvolební kampaně a vyzývá ke společnému postupu v této problematice po volbách.

Test pro Ministerstvo zemědělství vypracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Odborníci otestovali celkem 21 produktů, a to dětské výživy, krmivo pro domácí zvířata a privátní výrobky obchodních řetězců z České republiky, Německa, Rakouska, Slovenska a Maďarska. Jedenáct výrobků bylo odlišných, tři mírně odlišné a sedm vyhodnotila komise jako stejné.

„I tento test ukázal, že dvojí kvalita je stále velkým problémem. U privátních značek je možné jasně říct, že především zákazníci v České republice, v Maďarsku a na Slovensku dostávají výrobky s rozdílnou kvalitou, dost často s kvalitou horší,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Test odhalil například kečupy, obsahující rozdílné množství rajčat. Kečup značky Clever z řetězce Billa dodávaný pro český trh má přibližně o čtyřicet procent rajčat méně než ten německý. Špagety Clever dodávané pro český a slovenský trh byly vyrobené z běžné pšenice, zatímco pro rakouský trh z výrazně kvalitnější tvrdé pšenice. Ananasové plátky z Lidlu určené pro Německo a Rakousko byly nakládané v ananasové šťávě, pro ČR, Slovensko a Maďarsko v cukerném sirupu.

Velký rozdíl byl i v mražené salámové pizze. Zatímco v německém Globusu byl použitý eidam a mozzarella, v pizze pro český trh byl analog sýra, tedy náhražka vyrobená z rostlinných tuků. Globus v Německu prodává pomerančovou limonádu slazenou cukrem s obsahem pomerančové šťávy. V ČR obsahuje „stejná“ limonáda umělá sladidla a pomerančová šťáva je nahrazena levnější jablečnou.

Jen mírné rozdíly byly v instantních kojeneckých výživách, drobně se lišily výživové hodnoty a zastoupení jednotlivých složek. Přesnídávka s příchutí banán, broskev a jablko měla ve všech zemích složení stejné, naopak dýňová kojenecká výživa stejného výrobce určená pro český trh obsahovala 90 procent dýně, německá jen 65 procent, zbytek byl nahrazen škrobem.

„Tady se také potvrdil trend dvojí kvality potravin, nicméně obráceně, kdy němečtí spotřebitelé dostávají kojeneckou výživu s nižším obsahem základní složky. Nevidím důvod, proč by měli mít jak čeští, tak třeba i němečtí zákazníci rozdílnou kvalitu. V těchto průzkumech budeme dále pokračovat, budeme je zveřejňovat a ukazovat na ty firmy, které tuto nekalou obchodní praktiku používají,“ uvedl ministr Jurečka.

Rozdílnou kvalitu ukázal už první test

Testování zveřejněné ministerstvem zemědělství je v letošním roce už druhé, v prvním, které bylo provedeno tento rok v létě, se například zjistilo, že masový výrobek Tulip Luncheon Meat z Německa obsahoval vepřové maso, zatímco v tom českém byla velká část vepřového masa nahrazena drůbežím a vepřovým separátem. V německých rybích prstech Iglo našel spotřebitel více masa, než když si ho koupil v České republice. Zatímco výrobek určený pro český trh obsahoval padesát procent masa, jeho německá verze až 64 procent. Produkt se přitom vyrábí v jednom německém závodu.

Porovnávaly se i prací prostředky, ve stejně velkých baleních bylo rozdílné množství přípravku. A například Persil z Německa a Rakouska obsahoval více aktivních látek, než ten, který pocházel z českých, maďarských nebo slovenských obchodů. Rozdíl byl až dvacet procent v obsahu aktivní látky. Persil se hájil tím, že ve středoevropských zemích je jiné složení skvrn, a proto jinak vypadá i složení prášku.

Česko společně se Slovenskem, Maďarskem, Polskem a některými dalšími novými zeměmi Evropské unie na rozdílnou kvalitu potravin upozorňuje již delší dobu. „Jak výrobci, tak obchodní řetězce, kterým ministr po zveřejnění průzkumu zaslal osobní dopis, již avizovali, že budou u některých produktů měnit receptury. Změnil se i pohled členských států EU na dvojí kvalitu, problém za nepřijatelný označil rovněž předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker s tím, že je třeba jej řešit,“ uvedlo ministerstvo zemědělství ve svém vyjádření.

Svaz obchodu a cestovního ruchu vyzývá k diskusi

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), jehož členy jsou také velké obchodní řetězce, vydal prohlášení, ve kterém medializaci testu považuje za součást vrcholícího předvolebního období. „SOCR ČR proto vyzývá všechny zúčastněné strany k diskusi a nalezení společného postupu namísto vedení neproduktivních mediálních diskusí. Svaz zároveň apeluje na odložení této diskuze na období po parlamentních volbách, kdy do řešení situace už nebudou vstupovat politické ambice a vytvoří se prostor pro konstruktivní hledání konkrétního řešení, na jehož konci budou spokojení zákazníci,“ uvedla prezidentka svazu Marta Nováková. Jak dodala: „Obchodní řetězce jsou součástí Česka a tuzemský zákazník je pro ně na prvním místě. Jsme přesvědčeni, že o spokojenost občanů v roli zákazníků jde i výrobcům potravin a státním institucím v čele s Ministerstvem zemědělství ČR.“

SOCR ČR podle svého vyjádření zastupuje podnikatelské subjekty v oblasti retailu, které od 90. let minulého století investovaly v Česku více než 350 miliard korun, ročně odvádějí na daních přes 20 miliard korun a zaměstnávají bezmála 80 tisíc lidí. „Jsou to ale zároveň firmy, považující důvěryhodnost zboží, které svým zákazníkům nabízejí, za klíčový faktor jejich loajality, jíž si nesmírně váží. SOCR ČR je přesvědčen, že nechtějí být součástí problému, ale naopak zásadní součástí jeho řešení,“ doplnila Marta Nováková.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required