logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Ministerstvo otestovalo privátní značky řetězců. Pizza pro Čechy obsahuje místo sýru náhražku, pomerančová limonáda jablečnou šťávu

12. října 2017
Zprávy 0
2323
Ministerstvo otestovalo privátní značky řetězců. Pizza pro Čechy obsahuje místo sýru náhražku, pomerančová limonáda jablečnou šťávu

Kečup značky Clever dodávaný pro český trh má přibližně o čtyřicet procent rajčat méně než ten samý výrobek v Německu. Špagety stejné značky určené pro český a slovenský trh jsou vyrobené z běžné pšenice, zatímco pro rakouský trh z výrazně kvalitnější tvrdé pšenice. Ministerstvo zemědělství si nechalo porovnat výrobky privátních značek řetězců z pěti evropských zemí a tvrdí, že rozdílná kvalita potravin nekončí, i když přiznává, že v případě některých výrobků dětské výživy jsou na tom naopak západoevropští spotřebitelé ve srovnání s českými hůře. Svaz obchodu a cestovního ruchu považuje zveřejnění testu za součást vrcholící předvolební kampaně a vyzývá ke společnému postupu v této problematice po volbách.

Test pro Ministerstvo zemědělství vypracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Odborníci otestovali celkem 21 produktů, a to dětské výživy, krmivo pro domácí zvířata a privátní výrobky obchodních řetězců z České republiky, Německa, Rakouska, Slovenska a Maďarska. Jedenáct výrobků bylo odlišných, tři mírně odlišné a sedm vyhodnotila komise jako stejné.

Přečtěte si také
Lidl představil novou privátní značku s produkty českých výrobců

„I tento test ukázal, že dvojí kvalita je stále velkým problémem. U privátních značek je možné jasně říct, že především zákazníci v České republice, v Maďarsku a na Slovensku dostávají výrobky s rozdílnou kvalitou, dost často s kvalitou horší,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Test odhalil například kečupy, obsahující rozdílné množství rajčat. Kečup značky Clever z řetězce Billa dodávaný pro český trh má přibližně o čtyřicet procent rajčat méně než ten německý. Špagety Clever dodávané pro český a slovenský trh byly vyrobené z běžné pšenice, zatímco pro rakouský trh z výrazně kvalitnější tvrdé pšenice. Ananasové plátky z Lidlu určené pro Německo a Rakousko byly nakládané v ananasové šťávě, pro ČR, Slovensko a Maďarsko v cukerném sirupu.

Přečtěte si také
Penny nabízí 35 různých privátních značek, na celkovém obratu se podílí už 40 %

Velký rozdíl byl i v mražené salámové pizze. Zatímco v německém Globusu byl použitý eidam a mozzarella, v pizze pro český trh byl analog sýra, tedy náhražka vyrobená z rostlinných tuků. Globus v Německu prodává pomerančovou limonádu slazenou cukrem s obsahem pomerančové šťávy. V ČR obsahuje „stejná“ limonáda umělá sladidla a pomerančová šťáva je nahrazena levnější jablečnou.

Jen mírné rozdíly byly v instantních kojeneckých výživách, drobně se lišily výživové hodnoty a zastoupení jednotlivých složek. Přesnídávka s příchutí banán, broskev a jablko měla ve všech zemích složení stejné, naopak dýňová kojenecká výživa stejného výrobce určená pro český trh obsahovala 90 procent dýně, německá jen 65 procent, zbytek byl nahrazen škrobem.

„Tady se také potvrdil trend dvojí kvality potravin, nicméně obráceně, kdy němečtí spotřebitelé dostávají kojeneckou výživu s nižším obsahem základní složky. Nevidím důvod, proč by měli mít jak čeští, tak třeba i němečtí zákazníci rozdílnou kvalitu. V těchto průzkumech budeme dále pokračovat, budeme je zveřejňovat a ukazovat na ty firmy, které tuto nekalou obchodní praktiku používají,“ uvedl ministr Jurečka.

Rozdílnou kvalitu ukázal už první test

Testování zveřejněné ministerstvem zemědělství je v letošním roce už druhé, v prvním, které bylo provedeno tento rok v létě, se například zjistilo, že masový výrobek Tulip Luncheon Meat z Německa obsahoval vepřové maso, zatímco v tom českém byla velká část vepřového masa nahrazena drůbežím a vepřovým separátem. V německých rybích prstech Iglo našel spotřebitel více masa, než když si ho koupil v České republice. Zatímco výrobek určený pro český trh obsahoval padesát procent masa, jeho německá verze až 64 procent. Produkt se přitom vyrábí v jednom německém závodu.

Porovnávaly se i prací prostředky, ve stejně velkých baleních bylo rozdílné množství přípravku. A například Persil z Německa a Rakouska obsahoval více aktivních látek, než ten, který pocházel z českých, maďarských nebo slovenských obchodů. Rozdíl byl až dvacet procent v obsahu aktivní látky. Persil se hájil tím, že ve středoevropských zemích je jiné složení skvrn, a proto jinak vypadá i složení prášku.

Česko společně se Slovenskem, Maďarskem, Polskem a některými dalšími novými zeměmi Evropské unie na rozdílnou kvalitu potravin upozorňuje již delší dobu. „Jak výrobci, tak obchodní řetězce, kterým ministr po zveřejnění průzkumu zaslal osobní dopis, již avizovali, že budou u některých produktů měnit receptury. Změnil se i pohled členských států EU na dvojí kvalitu, problém za nepřijatelný označil rovněž předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker s tím, že je třeba jej řešit,“ uvedlo ministerstvo zemědělství ve svém vyjádření.

Svaz obchodu a cestovního ruchu vyzývá k diskusi

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), jehož členy jsou také velké obchodní řetězce, vydal prohlášení, ve kterém medializaci testu považuje za součást vrcholícího předvolebního období. „SOCR ČR proto vyzývá všechny zúčastněné strany k diskusi a nalezení společného postupu namísto vedení neproduktivních mediálních diskusí. Svaz zároveň apeluje na odložení této diskuze na období po parlamentních volbách, kdy do řešení situace už nebudou vstupovat politické ambice a vytvoří se prostor pro konstruktivní hledání konkrétního řešení, na jehož konci budou spokojení zákazníci,“ uvedla prezidentka svazu Marta Nováková. Jak dodala: „Obchodní řetězce jsou součástí Česka a tuzemský zákazník je pro ně na prvním místě. Jsme přesvědčeni, že o spokojenost občanů v roli zákazníků jde i výrobcům potravin a státním institucím v čele s Ministerstvem zemědělství ČR.“

SOCR ČR podle svého vyjádření zastupuje podnikatelské subjekty v oblasti retailu, které od 90. let minulého století investovaly v Česku více než 350 miliard korun, ročně odvádějí na daních přes 20 miliard korun a zaměstnávají bezmála 80 tisíc lidí. „Jsou to ale zároveň firmy, považující důvěryhodnost zboží, které svým zákazníkům nabízejí, za klíčový faktor jejich loajality, jíž si nesmírně váží. SOCR ČR je přesvědčen, že nechtějí být součástí problému, ale naopak zásadní součástí jeho řešení,“ doplnila Marta Nováková.

Související články:

Lidl představil novou privátní značku s produkty českých výrobců Penny nabízí 35 různých privátních značek, na celkovém obratu se podílí už 40 % BillaPrivátní značky jsou příležitostí do budoucna

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required