
Modernizace sítě maloobchodních prodejen, atraktivní vzhled, jednotné prvky. Franchisová síť Flop Top představuje moderní prodejny s vyšším standardem a naplňuje tak i vizi společnosti o tom, jak bude český tradiční maloobchodní trh vypadat v budoucnu. Jak tedy? A co vás jako potenciálního franchisanta, jenž se do sítě zapojí, čeká?
„Flop Top představuje vzor pro ostatní, jak může moderní prodejna vypadat a jak ji lze efektivně řídit, máte-li v ruce nástroje, které vám pomohou,“ vysvětluje Michal Andrle, výkonný ředitel společnosti Flosman, která provozuje českou síť Flop s dvacetiletou tradicí. Velmi zjednodušeně by se dalo říci několika slovy: rychlejší a efektivnější řízení, dobře prodejný sortiment, moderní a jednotný prostor, nápaditý marketing, lepší marže, vyšší zájem zákazníků, ale i personálu. V hezkém a funkčním prostředí je totiž lépe všem.
Automatizace pomáhá jednoduššímu vedení prodejny
Automatizace výrazně pomáhá jednoduššímu a lepšímu řízení prodejny. Jednotný pokladní systém, automatické pořizování příjmů, automatické vytváření skladových karet, karet dodavatelů, automatické nastavování akčních cen a nakonec snadné získávání informací sloužící k vyhodnocení efektivity prodejů. To jsou ty nejvýraznější benefity, které franchisantovi pomáhají snížit pracnost na prodejně a umožňují mu ušetřený čas investovat do jiných potřebných aktivit.
Jednotný pokladní systém s doporučeným sortimentem ale neznamená, že si franchisant nemůže zvolit do prodeje i dalšího dodavatele. Odběr doporučeného zboží je ale nutnou podmínkou pro spolupráci ve franchise, pomáhá totiž centrále udržovat stabilní ceny v celé síti a je součástí obchodní a cenové politiky firmy. V praxi to tedy vypadá tak, že franchisant odebírá doporučený sortiment, například uzeninu v rámci privátní značky Dobrý výběr, na pultě ji ale může doplnit i další uzeninou či nabídkou čerstvého zboží, typicky od lokálního řeznictví.
Automatizovaný přístup však nefunguje jen u zboží. Důležitý je také pro poskytování služeb. „I ty mohou fungovat jen díky jednotnému systému,“ říká Marcela Nesnídalová, která ve Flopu řídí marketing. Jednotný systém umožňuje centrále řídit lépe jednotlivé kampaně, věrnostní akce či spotřebitelské soutěže a také je vyhodnocovat. V propojení s věrnostním systémem zákaznických karet je pak možné daleko lépe a cíleně oslovit jednotlivé skupiny zákazníků a pracovat s jejich loajalitou.
Svěží redesign pronikl nejen na prodejní plochu, ale i do digitálního prostředí
Letošní rok je pro společnost Flop Jih rokem změn. Novou podobu z grafického hlediska nedostalo jen logo Flop, ale svěžím redesignem prošly i webové stránky a komunikace na soc. sítích, na kterou společnost dosud tolik nesázela. „S modernizací prodejního prostoru a komunikace ale cílíme na mnohem mladší zákazníky, pro které jsou sociální sítě standardem komunikace,“ přibližuje strategii Marcela Nesnídalová. V rámci interního marketingového oddělení tak vzniká obsah, kterým se Flop snaží ukázat i mladším zákazníkům, že nakupovat v českých obchodech je cool. Pomáhá tomu i nové motto, které říká, že Flop je „obchod s českým srdcem“.

Flop je vaše jistota je nové motto. Doplňuje jej ještě druhé: Obchod s českým srdcem.

Výlohy staršího obchodu na náměstí ve Voticích zdobí nové grafické prvky franchisové sítě Flop Top.

Nové vlajkové prodejny Top Flop najdete v Třeboni či ve Včelné u Českých Budějovic.

Interiér prodejny.

V prostoru sortiment ovoce a zeleniny dobře vyniká.
Nejste v tom sami
Zapojit se do franchisy má své plusy i mínusy. Vždy něco ztratíte (především svobodu v rozhodování o tom, co budete prodávat a jak), na druhou stranu ale hodně získáte a také ušetříte. Společnost Flop Jih zajišťuje franchisantům podporu při provozování prodejny s minimálními náklady. Příkladem budiž sdílení dodavatelských služeb jako jsou telefony, energie, pojištění, poplatky za platební terminály a řada dalších, poradenství a sdílení zkušeností s provozem a IT podporou. Počítat také můžete s 20 až 50% výší finanční podpory pro zajištění požadované úrovně prodejního prostředí a technické vybavenosti. Mezi další věci, které franchisant „získá“, patří vyšší bonusy, vyšší marže i vyšší tržby. Tak nějak samo sebou se pak počítá i s větší prestiží. Velké plus jsou přehledné analýzy prodejů, ve kterých vidí franchisant nejen výsledky své či svých prodejen, ale rovněž výsledky ostatních prodejen v síti. To nabízí každé prodejně příležitost se podívat na data z různých úhlů pohledu a získat mnohdy odpovědi na zásadní otázky: Proč se mi hůře prodává tento sortiment? Co dělají ostatní jinak, že mají lepší výsledky? Jak to mohu aktivně změnit na své prodejně?
„Každá prodejna, která se dosud zapojila do sítě Flop Top, zlepšila svůj hospodářský výsledek,“ uvádí Pavel Cimburek, ředitel společnosti Flop Jih. A dodává, že zatímco hospodářské výsledky prodejen Flop rostou v letošním roce v průměru o 3 %, prodejny v síti Flop Top mají růst patnáctiprocentní. Výsledky jsou dané především vyšší efektivitou prodeje, obchodním sjednocením sítě a jednotnou obchodní politikou. „Dobrý obchod je prodat zboží s dostatečným ziskem tak, aby byl zákazník spokojen. Dobrý obchod je zvýšit tržby a udržet si je,“ říká Pavel Cimburek.
Zatímco směrem k zákazníkům používá Flop jednoduché motto: „Obchod s českým srdcem“, směrem ke svým klientům vysílá jednoznačné sdělení: „Flop je vaše jistota!“.
Jistotu by ale měl nakonec v obchodech naleznout i zákazník. Ať už v podobě dobrého sortimentu, rozumných cen, přátelského přístupuči moderního prostředí.

Jednotnost je vidět už při vstupu do prodejny. Supermarket Flop Top Votice

Po vstupu do obchodu se zákazník může občerstvit kávou „to go“, k dispozici jsou i barové stolečky.

Dětský koutek nabízí prostor, ve kterém mohou ti menší při hře vyčkat, než rodiče nakoupí.