
Kubík je ryze český řetězec maloobchodů, aktuálně se jeho sedmnáct prodejen nachází především ve východních Čechách. Prodejny nabízejí na plochách od 100 do 850 m² zhruba 7,5 tisíce položek. Ačkoliv inovační aktivita a následování trendů se obvykle připisuje k dobru řetězcům na moderním trhu, Kubík je velmi dobrým příkladem, že když se chce, tak to jde, a že tam, kde nechybí vůle, se mohou dít věci. Hlavně ty v marketingu. A také ve směřování značky, přístupu ke spotřebiteli, sortimentní nabídce i doplňkových službách. Měřeno touto optikou: Kubík dělá na českém tradičním trhu velké věci.
Jedna z nejdynamičtěji a nejrychleji se měnících oblastí v maloobchodě je sortiment konvenience. A u Kubíka jej berou velmi vážně. Podmanit si zákazníka a jeho smysly se rozhodli už před čtyřmi lety otevřením kavárny a bistra, které je umístěné před prodejnou Kubík v Litomyšli. Café & bistro Yes bylo založeno a otevřeno na podzim 2013 a kromě kávy, čaje a fresh džusů dodnes nabízí čerstvé pečivo, bagety, pannini a pizzu přímo z pece, saláty i sladké dezerty. Bistro funguje v konceptu coffee2stay a coffee2go a káva se dováží z rodinné pražírny Musetti z italské Piacenze. Málokdo odolá voňavé cestě, po níž musí projít cestou od pokladen prodejny Kubík ven. Vůně a chuťová paměť tu zastaví dost zákazníků – a rozhodně ne jen těch mladých – na to, aby se provoz bistra vyplatil. Před dvěma lety k bistru přibyl ještě závoz pizzy. Druhá kavárna Yes i s nabídkou pizzy se nachází v Hradci Králové. Koncept se osvědčil a jak říká vedoucí marketingu Dalibor Novák, tam, kde to bude možné a bude to dávat smysl, plánuje společnost Kubík bistra Yes rozšířit.
Digitálně v prodejně a s novým designem v Peci
V prodejně pracuje Kubík s celou řadou in-store komunikace – ať už jde o stoppery, plakáty a billboardy u prodejen, exteriérové stojany apod. Podpora jde i vlastní privátní značce Česká cena, jejíž výrobky pocházejí v drtivé většině z tuzemské produkce. Pro podporu prodeje využívá Kubík vystavení ve speciálních regálech obrandovaných do barev značky a pro promoční akce čela regálů, ke kterým instaluje obrandované bočnice. „Novinkou v naší maloobchodní síti je digitální reklama v podobě obrazovek umístěných v místech, kde se zákazníci zdržují, tedy nad obslužným úsekem, u pokladen a ve výlohách. Celý systém je jednotně ovládaný z naší centrály. Systém využíváme pro propagaci vlastní privátní značky, promočních akcí a produktů našich dodavatelů, kterým umožňujeme tento kanál využívat,“ popisuje Dalibor Novák.
Prodejna v Litomyšli nabízí nové prvky a projekty, k nimž patří například prodej květin či dětský koutek pro nejmenší. Zaujme i vtipná navigace, ve které se zákazníci dobře orientují. Pro mléčné produkty je tu například „ulice“ Mléčná či Jogurtová, kávu najdete podle uličky U Turka, dále jsou tu uličky Degustační, Sušenková, Čistá i Veselá a dokonce i Měkká s nabídkou textilního zboží, zatímco v prostoru U Prázdné flašky je asi každému zřejmé, co tam najde.
Společnost Kubík teď ale v obchodech zkouší trochu jiné koncepty, a to v dočasné prodejně Kubík v Peci pod Sněžkou. Ta byla vybudována z kontejnerových dílů, interiér i exteriér se ale podařilo sladit tak, že obchod působí vlídně, upraveně, čistě a vstřícně. Už příští rok v létě bude přesunut do prostor horského designového projektu Apartmány Svatý Vavřinec a podle Dalibora Nováka to bude vlajková loď společnosti a nejmodernější obchod v síti Kubík. Na dočasné prodejně v Peci je už trochu zřejmé, kterým směrem nový design půjde. Dřevěné obložení či elegantní bílé 3D značení na černé ploše je dílem marketingového oddělení společnosti ve spolupráci s několika agenturami. Společnost Kubík si v praxi testuje, který z nápadů se osvědčí, a ty pak hodlá v rámci modernizace použít i v ostatních prodejnách. Fotky níže ukazují právě prodejnu v Peci pod Sněžkou. Ta je i na hlavní fotografii.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Marketing v pojetí společnosti Kubík více přibližuje článek v časopisu Zboží&Prodej 11–12/2017.