logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Návrhy řešení podpory českých výrobků a dvojí kvality tak, jak jsou prezentovány, jsou skutečně...
  • Webináře Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy, který proběhl 20. ledna 2021 ve...
  • Trend etiket je v posledních letech jasný. U cenovek postupuje mílovými kroky zavádění jejich...
  • Loňský 26. listopad patřil dvanácté konferenci POPAI Fórum 2020. I tentokrát s mezinárodní...

Obchod, kde to mají rádi bez obalu

17. ledna 2018
Profily 0
5973
Obchod, kde to mají rádi bez obalu

Inspirace přišla z Evropy. Podobné obchody, kde se zboží prodávalo bez obalu, našel Ondřej Tesař se svými přáteli v Londýně a ve Francii. Společně s nadšením pro filozofii zero waste se začal rychle rodit nápad zkusit to také v Česku. S jednoduchým sloganem: Kupujme jídlo, ne odpad.

Příběh obchodu, kde se prodávají potraviny, ale i drogerie a kosmetika bez obalu, se začal odehrávat asi před sedmi lety v hlavách několika dobrých přátel. Nejprve myšlenka a pak nadšení, které vyústilo v založení neziskové organizace Bezobalu.org a tak trochu „garážový“ a naprosto neefektivní prodej dalším přátelům a známým. Když už kapacity nestačily a zájem rostl, nazrál čas k otevření prvního testovacího bezobalového obchodu. Ve dvoře Bělehradské ulice se na čtyřiceti pěti metrech čtverečních včetně skladu začal odehrávat první příběh bezobalového prodeje v Čechách.

Tak jednoduché to ale nebylo. Interpretace hygienických norem neumožňovala samoobslužný prodej, tedy samoobslužný násyp nebaleného zboží, a neumožňovaly to ani stísněné prostory prodejny. Proto byla označena jako „výdejna“ a násyp vždy prováděl a nadále provádí proškolený personál. V nabídce je tu převážně suché a trvanlivé zboží, partnerem, který výzvu na bezobalového dodavatele na počátku přijal, byla společnost Pro-Bio. „Sehnat partnera, který je schopen nám dodávat zboží ve vratných obalech, není lehké, ale už jsme zjistili, že to ani není vysloveně nemožné,“ říká Ondřej Tesař, který se v neziskovce Bezobalu stará především o komunikaci s dodavateli a hromadnými odběrateli a zároveň má na starost i chod testovací prodejny v nově otevřeném obchodu v ulici Pod Kaštany v Dejvicích.

Ta už se skutečně pyšní tím, že je samoobslužnou prodejnou se vším všudy. A to nejen u suchého zboží, jako jsou obiloviny, mouky, luštěniny, suché plody či za studena lisované oleje, které si lze stočit z praktických barelů. Pokud nemá zákazník obal, do kterého si zboží nabere, na místě jej bez problému získá. Ve spolupráci s chráněnou dílnou šijí v Bezobalu pytlíky různých velikostí, lněné i bavlněné.

Další sortiment představuje ovoce a zelenina, pečivo, koření, sušenky, vajíčka, mléčné výrobky ve vratných obalech (mléko a jogurty), užší sortiment piva, ciderů a marmelád. A prostor je rovněž pro chlazené mléčné výrobky, jako jsou sýry a různé čerstvé pochutiny, například ve formě velmi oblíbených raw tyčinek. Nákup je určitě zážitek: při výběru se můžete nechat vést svými pradávnými instinkty – potraviny i drogerii si lze zblízka prohlédnout, očichat, mnohdy i ochutnat. Třešničkou na dortu je možnost si ze zrn rovnou na místě umlít v mlýnku čerstvou mouku. A s nákupem si zákazník odnáší dobrý pocit, že se nestal i konzumentem zbytečných obalů. „Průměrná česká rodina ročně vytvoří až tunu odpadu. Podle italské neziskové organizace Ecologos je možné bezobalovým nakupováním dosáhnout deseti- až padesátiprocentní redukci ceny potravin,“ vysvětluje Ondřej Tesař. Dodává, že i v Bezobalu si kladou za cíl mapovat trh a ceny bezobalových potravin a ukazovat zákazníkům, ale i dodavatelům, že to má smysl. Specialitou obchodu Pod Kaštany je ale samoobslužný prodej drogistických a kosmetických prostředků. V sortimentu je nabídka mýdel tuhých i tekutých, rozličných krémů, šamponů a hydrofilních olejů, bambusových kartáčků či drogistického sortimentu pro péči o domácnost. „Kromě masa a masných výrobků tu máme prakticky všechny základní potraviny, které doma potřebujete na běžné vaření,“ říká Ondřej Tesař.

Najít dobrého dodavatele

Velcí dodavatelé obvykle nejsou schopni splnit podmínku dodávky zboží ve vratných obalech, nastavené procesy jim to zkrátka neumožňují. U malých a lokálních dodavatelů se to ale poměrně daří. „Domluvíme si s nimi takové nestandardní podmínky, alespoň tedy nestandardní, co se týče obecných zvyklostí na trhu,“ vysvětluje Ondřej Tesař. Ti pak do bezobalové prodejny dodávají zboží ve vratných barelech, pytlích či kbelících. Jedná se třeba o koření nebo oleje, ale i v mléčném sortimentu třeba o nakládané sýry. Část sortimentu chodí v 25kg až 50kg papírových pytlích, které v Bezobalu nadále využívají. Z pytlů od potravin tak tzv. upcyclingem vznikají módní doplňky značky Relu, jako jsou například kabelky. I ty jsou v obchodě k dostání. Neexistence obalů má jednu nevýhodu – zboží je třeba častěji kontrolovat, aby neutrpěla kvalita, na které si Ondřej Tesař a jeho tým velmi zakládají. A to nejen nabízeného sortimentu, ale také služeb.

Kdo tu nakupuje

Typickým zákazníkem bezobalového obchodu je žena, 25 až 35 let. Studenti a maminky s dětmi, které se starají mnohdy až právě s příchodem potomků o to, jak žijí a jaké jídlo konzumují a jaký to má dopad na životní prostředí. A to i přes to, že ceny patří v bezobalovém obchodu k těm vyšším. Ondřej Tesař to vysvětluje právě především kvalitou, které si kromě požadavku na bez obalu cení nejvíce. „Myslím si, že spíše než o ceně potravin by se mělo mluvit o jejich hodnotě,“ říká. V tuto chvíli ještě sílu pro to, aby našli společnou řeč s velkými producenty, nemají. Věří ale, že ji časem najdou a přesvědčí své partnery o tom, že na bezobalovém obchodu ve finále ušetří všichni. Zájem o provozování takového obchodu mají více než dvě stovky uchazečů z celé České republiky. I proto v zázemí obchodu vzniká prostor vhodný pro školení těch, kteří to myslí s bezobalem vážně. „Jsme prvním velkým projektem svého druhu v českém prostředí a snažíme se myslet i na jeho budoucnost. Promýšlíme skladovací a logistická řešení, zkoumáme preference spotřebitelů, vyhledáváme nové dodavatele, sdílíme know-how a motivujeme k bezodpadové distribuci,“ vysvětluje Ondřej.

Místo, kde chcete pracovat

Bezobalu má jako nezisková organizace za cíl kromě provozování bezobalového obchodu šíření konceptu zero waste, tedy předcházení vzniku odpadu, mezi širokou veřejností. Komunitu podobně smýšlejících lidí se jim daří budovat především na sociálních sítích a internetu. „Když se zpětně ohlédnu, nikdy jsme nedělali žádnou velkou reklamu, dařilo se nám díky dobré myšlence přilákat zákazníky, kteří to viděli či cítili stejně a šířili myšlenku sami dál,“ přemýšlí Ondřej. Podobně se do obchodu „nabaluje“ i personál. „Spíše si vybírají oni nás než my je,“ usmívá se Ondřej a dodává, že tahle práce je prostě pro lidi většinou „srdcovka“.

Každým rokem vznikají na západních trzích desítky bezobalových obchodů, například v Německu rostou podle Ondřeje Tesaře jako houby po dešti. Už v roce 2014 se v Berlíně otevřel supermarket Original Unverpact s téměř kompletním supermarketovým sortimentem.

I v českém prostředí je bezobalová aktivita a zájem o ni značná – vzniká řada obchodů s bezobalovou myšlenkou či obchodů, ve kterých je část sortimentu prodávána v bezobalovém režimu. Jen v Praze jsou jich na dvě desítky. Jejich aktuální stav je možné sledovat třeba na webu www.reduca.cz,kde je i seznam mlékomatů či farem, kde si lze nakoupit potraviny do vlastních obalů.

 

Ondřej Tesař:

  • 40 let, ženatý, dvě děti
  • Původní profesí je specialista prodeje nemovitostí.
  • zdravý životní styl a filozofii zero waste se zajímá už 20 let
  • Mezi jeho zájmy a koníčky patří hudba, běh, zdravé stravování.

 

Prodejna:

Bezobalu, z.ú.

Prodejna: Pod Kaštany 5, Praha 6

Počet zaměstnanců: 20 (většinou kratší úvazky)

Otvírací doba: pondělí až pátek 8–20 hod., sobota 10–16 hod.

Prodejní plocha: prodejna 70 m² (plus zázemí 60 m²)

 

 

Vybavení prodejny:

Nerezové nádoby na stáčený olej
V nabídce je kolem desítky stáčených olejů lisovaných za studena, vedle sebe tu na svého zákazníka čeká například makový, konopný, hořčičný či lískový olej.

Plastové nádoby na stáčenou drogerii
Jednoduchý dřevěný regál s plastovými barely, ze kterých je možné si „načepovat“ například octový či univerzální čistič, gel i čistič do myčky, prací gel nebo aviváž.

Gravitační násypník
Plastový násypník na suché zboží. Každý násypník nese jméno donátora ze sbírky Hithit.cz.

 

Bezobalové bestsellery:

1 t
obilnin, především vloček ovesných drcených se prodá měsíčně.

250 kg
luštěnin, hlavně červené čočky, se prodá za měsíc.

350 ks
raw tyčinek z ořechů a sušeného ovoce prodá obchod měsíčně.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 1/18.

 

Související články:

Všechno se změní Zboží&Prodej 2/2020: Úklidu stále vévodí univerzálnost Inovací obalů ušetří Nestlé v ČR a na Slovensku až 20 tun plastů ročně stravenkyMalé prodejny mají kvůli stravenkám značné ztráty, zjistil průzkum AČTO

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok