logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Představujeme vám první webinář letošního roku z cyklu Snídaně se Samoškou na téma: Jak...
  • Kongres na podporu domácího maloobchodního trhu, který je určen členům maloobchodních aliancí,...
  • IKEA Česká republika ve finančním roce 2020 udržela stabilní hospodářské výsledky. Utržila 10,5...
  • Skupina Packeta, která vlastní společnost Zásilkovna, zaznamenala v roce 2020 podle předběžných...

Roman Molek: Digitální mládí vpřed!

7. května 2019
Blog 0
1139
Roman Molek: Digitální mládí vpřed!

Již dlouhou dobu se vedou diskuze o tom, jak mění nové generace vstupující na pracovní trh pravidla hry. Jak sebou přinášejí zcela jiné pracovní návyky a také zcela jiné, resp. jinak uspořádané žebříčky hodnot. Čemu se však už věnuje méně prostoru, je diskuze o tom, že nikdy dříve v historii lidstva nebyl tak propastný rozdíl mezi připraveností mladé generace a jejich rodiči na to, co stojí před nimi. A aby bylo jasno, to ve prospěch těch mladých.

Pokud před 500 či 300 nebo i 100 lety vstupoval dospívající mladý muž nebo dívka na pracovní trh, byl pro něj či ní rodič zpravidla určitým vzorem. Bylo běžné, že se například řemesla předávala z generace na generaci, a ta starší byla vždy nositelem know-how, které předávala té mladší. Věci se dlouhodobě vykonávaly podobným způsobem. Mladí lidé na dospělé vzhlíželi s větším respektem. S pokorou od nich přebírali jejich “moudra”. Vždyť kdo jiný by to měl umět lépe než ten, kdo už toho tolik zažil, kdo jiný by je to mohl lépe naučit?  Tak to fungovalo, snad až na malé výjimky, vždy a všude velmi dlouho. Tedy až dodnes. Dnes sice stále dokážeme mladým spoustu mnoho důležitých a užitečných věcí, ale zároveň dynamicky roste množství těch, které už dnes zvládají mnohem lépe než my, a to dříve než vstoupí na pracovní trh. V mnohém se holt musíme učit od nich a ne naopak. A bude hůř. Naše ega to samozřejmě neslyší rádi a dělají vše, aby tuto skutečnost v našem mozku zpochybňovaly. Já ale jsem přesvědčen, že tomu tak je.

Podívejme se společně na některé z příčin, které to způsobily. Kdo z vás, komu je přes třicet pět let, vyrůstal s mobilem ruce??? I když se to už dnes nezdá, mobily, počítače a vše co k tomu patří se dostaly do našich životů až poměrně nedávno. Není to vina nás čtyřicátníků či padesátníků, že neznáme Minecraft, Roblox či Fortnite a že jsme se kdysi i s Facebookem skamarádili až po tom, co nám to ti naši puberťáci doma nebo mladší kolegové v práci ukázali. My jsme v tomto směru nedostali v našem dětství žádnou šanci. Tehdy, době našeho dětství a dospívání, se nám o ničem podobném ani nezdálo. Pro naše digitální děti je svět jedniček a nul stejně přirozený jako je pro nás voda a vzduch. Je to pevnou součástí jejich DNA. Právě to už začalo formovat dnešní svět. Když se digitální děti chtějí něco nového naučit, jejich přirozenost je nevede do knihovny, ale do virtuálního světa. Kdysi byl jejich hlavní učebnou pro cokoliv, co je zajímalo, bezkonkurenčně Youtube, ale dnes se s velkou vervou dere do popředí platforma pro živé vysílání Twitch. Z tvůrců těchto “naučných” videí se stávají profesionálové, a tak se na světě nenápadně neobjevil pouze nový způsob vstřebávání informací, ale i samotná nová profese. Ve virtuálním světě se naši mladí pouze neučí (jak by dodalo mnoho lidí mé generace: “blbostem”), ale je to prostředí, kde řeší mnoho jiného. Virtuálno jim poskytuje rychlý komunikační kanál s kamarády, dalo by se přímo říci, že jsou sítí pevně propojeni. Nakupují zde, tedy pokud už mají za co, koukají na filmy, hledají si práci, objednávají si služby. Když nedávno uspořádal americký DJ Marshmello v herní on-line platformě Fortnite svůj krátký koncert, navštívilo ho 10 miliónů lidí z celého světa, resp. tam vyslalo své herní avatary. Co to bude za pár let znamenat pro svět businessu i pro chování budoucích spotřebitelů, můžeme dnes jen odhadovat, ale nepochybuji, že to svůj impakt bude mít.

Dovednosti, které se tedy dnes naše děti učí, ať už to mnohdy jako učení nevypadá, budou moci využívat i v dospělosti. Vše se změní, a to mnohem rychleji, než by si mnoho z nás přálo. Bude to jako jízda v Bugatti Veyron, které dokáže zrychlit z nuly na sto za necelé 3 sekundy. Ona ta jízda už vlastně začala, jen jsme v první fázi, v prvních milisekundách, kdy se motor musí trochu zahřát, aby ze sebe dokázal dostat plný výkon. Holt je to přece jen benzíňák a ne elektrická Tesla 🙂 Vše, co se dá zdigitalizovat, se jednoduše zdigitalizuje. Postupující technologická revoluce převrátí vše na ruby. Přes 85 % pozic, jak je známe dnes, jednoduše přestane existovat. Svět se ještě mnohem více začne točit kolem dat. Slovo mobilita dostane v určitém slova smyslu zcela jiný význam. Maloobchod, služby, zábavní a automobilový průmysl, bankovnictví a mnoho jiného se změní. V celém tom humbuku budou mít právě mladí lidé výhodu, kterou dnes získávají tak nějak přirozeně, bez velké námahy. My starší bychom i proto neměli ztrácet s jejich světem kontakt. Neměli bychom například nechávat své děti si hrát na internetu samostatně nejenom kvůli obavě o jejich bezpečnost, ale i kvůli skvělé příležitosti se od nich nebo spolu s nimi něco naučit. Měli bychom také usilovat o to, aby týmy v našich firmách byly pestré nejenom z pohledu pohlaví, ale i věku. Měli bychom mladým lidem všeobecně více naslouchat. Měli bychom je brát mnohem více jako parťáky, a nejen jako prázdné nádoby, které musíme my zkušení naplnit. Neumějí sice všechno, co my, ale my zase neumíme všechno, co oni.

Roman Molek

Související články:

Promoční spirála se bude točit dál Českobudějovické Terno testuje digitální totem

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

12. 2. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok