logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V pondělí 1. března 2021 byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná prodejna Coop Tuty Dukovany,...
  • Letošní únor byl – bohužel – dalším měsícem ve znamení pandemie koronaviru. To...
  • Ženy mají pivo stále raději, potvrzují průzkumy, který si nechal vypracovat Plzeňský Prazdroj....
  • Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a...

Daniel Jesenský: Kosmetice se stabilně daří v kamenných prodejnách

12. listopadu 2019
Blog 0
1566
Daniel Jesenský: Kosmetice se stabilně daří v kamenných prodejnách

Kosmetika a péče o pleť patří mezi kategorie, kterým se daří v kamenných prodejnách. Na rozdíl od jiného zboží si totiž spotřebitelé chtějí tyto výrobky před nákupem vyzkoušet. Celý kosmetický trh je navíc v celosvětovém měřítku velmi odolný vůči finančním krizím – od roku 2004 globálně roste každý rok o 1 až 5 %. V roce 2017 dosáhl hodnoty 532,4 miliardy dolarů a předpokládá se, že do roku 2023 by měl vyrůst o dalších 51 % na hodnotu 805,6 miliardy dolarů. Vyplývá to ze studie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics, kterou ve 13 zemích včetně České republiky realizovala odborná asociace POPAI a Shop! Global.

Na základě této studie Vám přinášíme sérii tří článků: první, který si právě čtete, se týká přehledu trhu v předmětné kategorii a jeho trendech, druhý se zaobírá výzkumem stávající kategoriální in-store komunikace a třetí nabídne sérii závěrů a doporučení pro prodejce i zadavatele.

Graf č. 1 – Podíl jednotlivých subkategorií na celkovém obratu kosmetického trhu, zdroj: Statista

Podle dat z roku 2016 tvoří z celosvětového kosmetického trhu největší podíl péče o pleť (116,5 mld. USD), následuje vlasová péče (72,5 mld. USD), dekorativní kosmetika (61,5 mld. USD) a pánská péče (48,5 mld. USD). I tyto subkategorie se těší trvalému růstu. Péče o pleť stabilně roste od roku 2012, a tak tomu má být minimálně do roku 2024. Stejně tak, byť pomaleji roste i dekorativní kosmetika.

Zároveň dle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen v České republice se tělové a pleťové kosmetice oproti předchozímu roku daří navyšovat tržby. V posledním roce utratili čeští spotřebitelé v maloobchodních prodejnách více než 4 miliardy korun a meziroční nárůst obratu dosáhl 7 %. Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro tělovou a pleťovou kosmetiku jsou řetězcové drogerie a jejich důležitost v prodejích narůstá. V současnosti tvoří na obratu celého segmentu téměř dvě třetiny (64 %), druhým nejoblíbenějším místem nákupu jsou hypermarkety, které si ukrajují čtvrtinu tržeb za tělovou a pleťovou kosmetiku. Supermarkety včetně diskontních prodejen generují 10 % a nejmenší část tvoří maloformátové prodejny do 400 m2 (2 % z obratu).

Také obrat dekorativní kosmetiky meziročně narostl. V období posledního roku se tržby za tento drogistický segment vyšplhaly v maloobchodě na více než 2,4 miliardy korun a meziroční nárůst obratu dosáhl 3 %. Až 92 % celého obratu se realizuje v drogeriích a zbylá část v hypermarketech a supermaketech. V rámci dekorativní kosmetiky jsou největšími kategoriemi řasenky a make-upy, jejichž tržby v obou případech přesáhly více než 450 milionů korun ročně.

Graf č. 2 – Top 10 největších hráčů v kategorii beauty, zdroj: BeautyPackaging.com, 2017

Mezi hlavní světové hráče patří po několik desetiletí stejné firmy. Největší je L’Oréal, do jejíhož portfolia patří jak masové značky L’Oréal Paris, Garnier nebo Maybelline New York, tak luxusní jako Lancôme, Giorgio Armani a Yves Saint Laurent. Dále se k top 10 řadí Unilever (Axe/Lync, Dove, Lifebuoy, Vaseline aj.), Estée Lauder, P&G (Olay, Safeguard, Secret), Coty (parfémy Adidas, Marc Jacobs, Clvin Klein aj.), Shiseido, Beiersdorf (Nivea, Eurcerin, Labello, La Prairie), LVMH (Dior, Dior Addict, Guerlain), Johnson & Johnson a Amore Pacific.

Vývoj trhu ovlivňuje stárnoucí populace i technologie

I přes jistou stabilitu, ovlivňují vývoj celého trhu s kosmetikou celosvětové trendy. Významným je stárnoucí světová populace a prodlužující se průměrná délka života. Do roku 2050 by na Zemi měly žít 2,1 miliardy lidí starších 60 let, kteří budou přirozeně toužit po mladistvém vzhledu. Z tohoto důvodu se očekává, že prodeje produktů na vyhlazení vrásek a proti stařeckým skvrnám porostou.

Dalším trendem je stále se zvyšující zájem mužů o svůj vzhled. Zejména mileniálové se o sebe více starají a čím dál častěji používají i make-up, pleťové vody či speciální krémy. Úspěch mají u spotřebitelů i tzv. multifunkční produkty, které jsou doménou zejména prémiové kosmetiky. Tyto výrobky řeší více věcí najednou – například opalovací krém, jenž má zároveň anti-aging účinky nebo make-up s výživným efektem.

Do kosmetiky také více promlouvají technologie – Neutrogena uvedla například skenování pleti Skin360, Lancôme se svým Le Teint Particulier pomáhá spolu s umělou inteligencí vybrat pro daný odstín pleti nejlepší make-up. Sephora umožňuje ve své aplikaci Virtual Artist uživatelům vyzkoušet tisíce rtěnek. K tomu je nutné připočíst i chytré telefony v rukou zákazníků, které přímo ovlivňují způsob nakupování.

Zvětšuje se význam některých afrických a blízkovýchodních trhů. Roste poptávka po veganských výrobcích. A v neposlední řadě se oceňují svěží nápady – na velmi konkurenční trh neustále přicházejí nové značky, zároveň zavedené firmy neustávají v inovacích.

V místě prodeje je nutné oslovit všechny smysly

Graf č. 3 – Formy reklamy podle vlivu na nákup nového kosmetického produktu, zdroj: Statista

K nákupu kosmetiky nejvíce přispívá marketingová komunikace v podobě televizní reklamy (25 %), tisk (22 %) a podpora v místě prodeje (17 %).

V místě prodeje představuje základní prvek propagace stojan. Ačkoliv je většina velkých značek globálních, v designu a finální podobě stojanů ponechávají vliv svým lokálním pobočkám. Významnou složkou podpory prodeje tvoří i testování produktů, což je přesně to, čeho se lidem nedostává na internetu, a toho by měly využívat kamenné prodejny.

Kosmetické značky se také musí dnes více potýkat se svou konkurencí a bojovat na prodejní ploše o prostor. Vzhledem ke stále zvyšujícímu se počtu hráčů, místo k propagaci se zmenšuje. Nové produkty, které stále ještě potřebují vysvětlovat své benefity, mají tak ztížený vstup na trh, i když v poslední době začínají být maloobchodníci otevřenější novým značkám. Těm, které přinášejí na trh inovace, častěji umožňují sekundární vystavení nebo samostatně stojící displeje.

Nedostatek prostoru nutí značky ke změně vizuální stránky propagace – portréty lidí, vyjadřující jejich hodnoty, nahrazují detailní záběry na aplikaci produktů. Doposud se však do reklamy příliš nepropsaly výše zmíněné trendy – například se příliš nebere ohled na stále rostoucí cílovou skupinu mužů či zohlednění nastupujících trhů na Blízkém Východě a v Africe.

Pro prodej kosmetiky je dnes zásadní i správné osvětlení, které zákazníkům lichotí. Je prokázáno, že vystavení v této kategorii bez osvětlení přilákají méně pozornosti než ty osvětlené. Aby byly v rámci svého okolí výrazné, měly by svítit až třikrát jasněji.

Byť trh s kosmetikou ovládají dlouhodobě stejné firmy, prochází dynamickou změnou. Ovlivňují ho nové trendy, vznikající nové cílové skupiny i trhy, ale také vstup nových hráčů i technologií.

V příštím článku ze série vycházející ze studie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics od odborné asociace POPAI & Shop! Global se budeme blíže zabývat průzkumem in-store komunikace v kategorii.

Daniel Jesenský

V případě zájmu o podrobnější výstupy z výzkumu Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics kontaktujte kancelář POPAI Central Europe.

Související články:

Zboží&Prodej 5/2020: Opalovací prostředky spasí jedině slunce Daniel Jesenský: POP média získávají na významu, využívá je 82 % zadavatelů Daniel Jesenský: Nejvyšší míra tolerance je dlouhodobě k reklamě v místě prodeje

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Před českými potravinářskými podniky je rok 2021 plný výzev

Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a chytrá řešení a větší míru transparentnosti. Jen tak mohou být naplněny nové standardy v potravinářství pro rok 2021. Moderní technologie hrají mnohem důležitější roli než kdykoli dřív. Vhodná softwarová řešení pro potravinářské podniky nabízí společnost Infor. Pro budoucí zajištění stability podniku a zvýšení konkurenceschopnosti […]

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Kalendář akcí

12. 3. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Lenka Dušková, director business controlling, Albert ČR: Když se mi něco nelíbí, nejdřív hledám příčinu

18. února 2021

Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod velkoobchodu Makro Cash & Carry ČR: Obchodníci mají čas hlavně na své zákazníky

17. února 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required