logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Daniel Jesenský: V in-store podpoře kosmetiky je ČR pod světovým průměrem

2. prosince 2019
Blog 0
1302
Daniel Jesenský: V in-store podpoře kosmetiky je ČR pod světovým průměrem

Ve světovém průměru připadá na jeden obchod 25 POP prostředků k podpoře prodeje kosmetiky a péče o pleť, v Česku je to pouze 15.

Graf 1 – Rozložení 10 nejpoužívanějších prostředků vystavení podle typu obchodu, zdroj: Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics

Kosmetice a péči o pleť se v prodejnách různého druhu věnuje velká pozornost. Na prodejní ploše obchodních center, drogerií, lékáren i nezávislých obchodů je podporuje celá řada prostředků in-store komunikace, včetně prodejních i testovacích stojanů, plakátů nebo digitálních obrazovek. Vyplývá to ze studie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics, kterou ve 13 zemích včetně České republiky realizovala odborná asociace Shop! Global Network. Při svém průzkumu navštívila 177 obchodů 152 různých retailerů, kde bylo pořízeno celkem 2 261 fotografií a identifikováno 4 311 vystavení kosmetických produktů.

V tomto druhém článku z třídílné série se věnujeme výzkumu stávající kategoriální in-store komunikace. V posledním článku pak nabídneme řadu závěrů a doporučení pro prodejce i značkové výrobce.

Prostředky k podpoře prodeje kosmetiky a péče o pleť jsou v podobném počtu používány jak v obchodních centrech, tak v drogeriích a lékárnách. V porovnání s nezávislými prodejnami jich je dvakrát více. POP reklama je také častěji k vidění ve specializovaných obchodech s kosmetikou než v lékárnách či drogeriích, přičemž nejobvyklejší kombinaci tvoří kombinace 3D vystavení s 2D prezentací (signage).

Graf 2 – Průměrný počet vystavení kosmetiky a péče o pleť na obchod v jednotlivých zemích, zdroj: Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics

Nejčastější formu POP představuje levný a jednoduchý plakát, hned za ním se však drží nákladné testovací ostrůvky, ať už stojící nezávisle, nebo v rámci větší instalace. Právě počet testovacích ploch i se zrcadlem (451) jen dokazuje, jak důležitá je při nákupu kosmetiky možnost vyzkoušení. Dále se oblibě těší obrandovaná regálová čela, dočasné stojany či regálové vystavení. Na druhou stranu, digitální obrazovky využívá jen 3,3 % obchodů, a ještě nižší zastoupení je pozorováno u interaktivních POP.

Nejméně POP prostředků na obchod mají v Německu a Česku

V průměru připadá na obchod 25 různých prostředků k podpoře vystavení kosmetických produktů. Výrazně méně je tomu jen v Německu (11) a České republice (15), naopak o dost více v Jihoafrické republice (34). POP prostředky jsou nejčastěji k vidění v zóně kosmetiky a péče o pleť, kde využívají místa přiléhající k hlavním regálům, dále stěny, čela regálů (9 %), mimo ni jsou prodávány v tzv. shop-in-shopech (6 %) nebo i u pokladen (3 %). Zřídkakdy je tato kategorie komunikována ve výloze či vně obchodu.

Graf 3 – Rozložení permanentních a dočasných stojanů, zdroj: Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics

Primární cílovou skupinou této kategorie jsou nepřekvapivě ženy, což dokazuje i skutečnost, že více než polovina POP prostředků na ně se svou komunikací míří. Více pozornosti věnují retaileři kosmetice, s výjimkou lékáren, které se zaměřují spíše na péči o pleť. POP u kosmetiky více zdůrazňuje branding, využívá testovací ostrůvky i digitální obrazovky. Platí to pro všechny sledované země, až na Německo, Francii a Českou republiku, kde má péče o pleť obecně větší prostor než kosmetika.

U stojanů převažují permanentní (3/4) nad těmi dočasnými. Upřednostňují je obchodní  centra i prodejny specializované na kosmetiku. Největší oblibě se těší v USA (85 %) a Rusku (84 %), nejméně v Japonsku (55 %).

Graf 4 – Průměrný počet POP prostředků, které nejsou určené k vystavení zboží k prodeji, zdroj: Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics

Až 16 % všech POP prostředků není určeno k vystavení zboží k prodeji. Buď umožňují testování produktů, nebo slouží jen ke komunikaci produktu či značky. Zatímco v Rusku jich bylo v průměru devět na prodejnu, v Německu jen jeden a v České republice dva.

Digitální obrazovky jsou používány vzácně. Zaznamenáno jich bylo jen 142, z čehož pouze 13 z nich bylo interaktivních. Nejčastěji se nacházejí v obchodních centrech – na jeden z nich připadá v průměru 2,6 obrazovky, zatímco u specializovaných obchodů je to jen 0,8 a u ostatních retailerů pouze 0,3. Nejvíce je využívají v Japonsku (2,1 obrazovky na prodejnu), nejméně v Jihoafrické republice (0). Většinou (80 %) slouží ke komunikaci produktových informací, jen více než polovina z nich má za úkol podpořit image značky, 46 % kombinovaly obě dvě zmíněné funkce.

Osvětlení používá jen 31 % sledovaných prostředků, umístěných opět nejčastěji v obchodních domech. Nejpopulárnější je zadní podsvícení, které je k vidění u 1 328 prostředků, z nichž 52 využívá blikající světlo, 134 osvětlení regálů, 75 prosvětlené boxy a 28 bodová světla. Nejvyšší podíl osvětlení na prodejnu má Rusko (11,7) a Dánsko (11,4), nejméně Německo (3,2), Japonsko (3,7) a Česká republika (4,3).

Graf 5 – Průměrný počet digitálních obrazovek na obchod v jednotlivých zemích, zdroj: Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics

Zrcadlo je součástí 451 vystavení, většinou v podobě testovacích ostrůvků v obchodních centrech či specializovaných sítích. Zatímco nejvíce z nich se nachází v Rusku (dvakrát více než průměr), nejméně v Česku (čtvrtina průměru). Ostatní smysly jsou podněcovány jen okrajově: vůni využívá 18 sledovaných prostředků, pouze pět z nich pracuje s pohybem a se zvukovým elementem ani jeden. Většina z „více-smyslových“ vystavení je umístěna u specializovaných prodejců, a to v České republice, Dánsku, Francii, Nizozemí, Rusku, Španělsku, Velké Británii a USA.

U prodejců je prezentováno až 385 značek kosmetiky či péče o pleť. Většina POP prostředků nese jen jedno logo, 533 z nich je multibrandových. Nejčastěji je kladen důraz na image značky, nicméně produktové informace či promoční akce rovněž tvoří součást sdělení.

Je tak vidět z řady výsledků uvedených výše, v České republice je ve srovnání se zahraničím možný potenciál k rozvoji POP komunikační podpory kosmetiky a péče o pleť v místě prodeje.

V příštím článku ze série vycházející ze studie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics od odborné asociace POPAI & Shop! Global se budeme blíže zabývat konkrétními doporučeními pro značkové výrobce i maloobchodníky.

Daniel Jesenský

 

Související články:

Zboží&Prodej 3/2020: Praní jede na tekuté vlně Daniel Jesenský: Tucet doporučení pro efektivní in-store komunikaci kosmetiky a péče o pleť Daniel Jesenský: Pandemie dopadá na subjekty v oblasti in-store komunikace tíživě Daniel Jesenský: U POP reklamy se vyplatí pracovat s atavismy. A nejen zde

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok