logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Daniel Jesenský: U POP reklamy se vyplatí pracovat s atavismy. A nejen zde

18. února 2020
Blog 0
2477
Daniel Jesenský: U POP reklamy se vyplatí pracovat s atavismy. A nejen zde

Pro přilákání pozornosti zákazníků lze v místě prodeje i v dalších mediatypech využít také biologicky programovaného vnímání.

Lidský mozek funguje podle zákonitostí, které se nezměnily od dob pravěku. Podvědomě podléhá biologicky naprogramovanému jednání, tzv. atavismům. V rámci atavistických sebeobranných mechanismů nadělila evoluce lidem nápovědu, v jakém pořadí má jejich mozek zpracovávat podněty z okolí. Nejdříve tak registruje jiné lidi, poté zvířata, věci, symboly a až nakonec texty.

U motivů s lidmi je potřeba být obezřetný

Pro pozorovatele se v prostoru člověk či zvíře stává automaticky dominantní figurou, které naše pozornost udělí prioritu. Podobným způsobem pracuje lidský mozek i s vizuály nejen v POP komunikaci, z čehož vyplývá, že atavismy lze v prostředí retailu umně využít

  

Obr. 1: Příklady využití vizuálů s lidmi na POP médiích k získání pozornosti a přenosu emocí, zdroj: fotoarchiv autora

Lidská tvář na reklamních vizuálech snadno zaujme zákazníkovu pozornost a navíc platí, že čím méně textu doprovází obraz, tím se pozornost získává lépe. Rovněž však motiv lidí funguje jako efektivní obrazový přenašeč emocí, díky nimž je možné aktivovat zrcadlové neurony zákazníků, a zvýšit tím pravděpodobnost, že po propagovaném výrobku zatouží. Tvář tedy dobře přenáší emoce s pomocí mimiky take díky tomu, že má nejvíce svalů z částí lidského těla.

Dalším v pořadí po člověku se náš mozek soustředí na zvířata.

Obr. 2: Příklady využití vizuálů zvířat k získání pozornosti a přenosu emocí, zdroj: www.stylegourmet.com, dostupné z: https://cz.pinterest.com/pin/484559241134711953/ a https://www.equipamientosiic.com/complementos-mobiliario/expositores-promocionales/,

Nicméně i přes efektivitu lidí a zvířat na POP aplikacích je potřeba s nimi pracovat obezřetně. Nutné je předejít situacím s tzv. upířím efektem, kdy příliš vlivné motivy lidí, či zvířat zastíní propagovaný produkt. Jak je vidět na následující heat mapě, přímý pohled modelky „spotřebuje“ většinu zákazníkovy pozornosti a zbytek obsahu se stává v podstatě neviditelným. Pokud se však pohled modelky upírá na produkt, přitáhne k němu i zákazníkovu pozornost. Pohled na vizuálu by tak podle konceptu „eyes direct eyes“ měl směřovat k hlavnímu sdělení.

Obr. 3: Analýza grafiky plakátu s pomocí oční kamery, zdroj : Millward & Brown

Dále je pro POP reklamu výhodné pracovat s přirozenou mimikou, jež má na prodeje mnohem lepší vliv než uměle vypadající tonalita výrazu. Rovněž je nutné vyvarovat se i přílišnému zdání manipulace vzhledem.

V POP reklamě zohledněte obranné mechanismy

U POP reklamy s motivy neživých věcí je možné využít zaoblených tvarů, u kterých aplikovaná biometrie odhalila pozitivní intuitivní konotace, spojené se zdravím, dobrou kondicí a plodností. Před hranatými a ostrými tvary, které působí spíše jako varovný signál, získávají ty oblé na vlivu. Zaoblení by mělo být ve směru hodinových ručiček, protože lidé jsou obecně zvyklí zpracovávat informace spíše zleva doprava než obráceně.

Obr. 4 : Příklad POP aplikací s vhodnějším oblým profilem (vlevo) a méně vhodným rovným profilem (vpravo), zdroj: fotoarchiv autora

Dalším atributem přitahujícím pozornost je pohyb. Cokoliv pohyblivého lidé okamžitě rozpoznají, zpracují a vyhodnotí. Pohyb lze do prodejního prostředí zprostředkovat buď skutečně pohybujícími elementy, nebo alespoň grafickým zobrazením implikovaného pohybu. Zobrazený pohyb se stává pro zákazníky také intuitivní směrovkou, jak a kudy mají obrázek prozkoumat.

Obr. 5: Regálové čelo s pohybujícím se středem a dymamicky se měnící barevností, zdroj: Dago

Obr. 6: Příklad grafického obsahu s implikovaným pohybem, zdroj www.coroflot.com, dostupné z: https://cz.pinterest.com/pin/405394403939493419/

Implicitní obranné reflexy lze využít i ve prospěch POP reklamy, a to například aplikací žluto-černého kódu, který lidé obvykle spojují s nebezpečím. Barevnost dokáže kromě aktivace našich obraných reflexů přilákat pozornost, na kterou však musí navázat relevantní komunikační obsah.

Obr. 7: Příklad využití žlutočerného barevného kódu stimulujícího pozornost působením na obranné reflexy, zdroj : POPAI Student Award 2012, www.dago.cz

S aktivací obranných systémů souvisí také fenomén zdání nebezpečnosti – nestabilně vyhlížející POP média zákazníky odrazují od fyzické interakce. Podobně lidi dráždí i lesklá podlaha, jež jim signalizuje hrozbu uklouznutí.

S textem si lze pohrát

Až na posledním místě v pořadí registruje lidský mozek text. K němu lze pozornost přilákat například zajímavým fontem či ozvláštněním textu. Nutné je však se vyvarovat přílišné komplikovanosti či zbytečným překážkám – lidé čtou kupříkladu rychleji text, v němž je kapitálkou napsáno pouze první písmeno, zbytek malými. Naopak text v kapitálkách zpracovávají výrazně pomaleji.

Dalším využitelným principem je volba umístění textu v grafických kompozicích, které pracují s funkcí mozkových hemisfér. V levé probíhá racionální myšlení, tedy zpracování slov a textů, pravá patří emocím a vizuálním představám. Na vizuálech je však nutné obě strany z důvodu zrcadlení v mozku prohodit – levou hemisférou budou vnímány elementy umístěné na pravé straně, pravou na levé straně. Texty je proto výhodné směřovat spíše do pravé části, obrázky a grafické prvky do levé. Sdělení tak bude pochopeno rychleji a s vyšší účinností.

Atavismy tak představují pro prodejce i jejich dodavatele dobrého pomocníka při získávání zákazníkovy pozornosti. I zde je však třeba důkladně pracovat s detaily ve specifickém kontextu. Koncept atavizmů lze zároveň aplikovat i u dalších mediatypů, například u Outdooru, tiskové nebo bannerové reklamy.

Daniel Jesenský, Dago

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required