logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Daniel Jesenský: Nejvyšší míra tolerance je dlouhodobě k reklamě v místě prodeje

30. března 2020
Blog 0
1801
Daniel Jesenský: Nejvyšší míra tolerance je dlouhodobě k reklamě v místě prodeje

Reklama v místě prodeje je přijímána zákazníky ve srovnání s jinými typy médií jednoznačně nejlépe.  To znovu potvrzují výsledky nového ročníku průzkumu Češi a Reklama, který je další z řady každoročního omnibusového šetření, které monitoruje postoje české veřejnosti k media typům a dalším aspektům marketingové komunikace.

Zadavateli výzkumu byla Česká marketingová společnost (ČMS),  POPAI CE a České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). Šetření realizovala výzkumná agentura PPM Factum Research na reprezentativním vzorku 1000 zástupců české populace.   

Přečtěte si také
Technologie odstraňují bariéry při nákupu

Zákazníci nejsou reklamou v in-store přesyceni, neobtěžuje je, ba právě naopak, třetina zákazníků by uvítala více prezentací a ochutnávek v prodejnách, kde si výrobek mohou vzít do ruky, vyzkoušet, ochutnat apod. Reklama v místě prodeje si dlouhodobě stojí nejlépe napříč media typy.

Proč tomu tak je?

Dlouhodobě nejvyšší míra tolerance a nízká míra přesycení reklamy v in-store, a to i přesto, že je jí v místech prodeje často velmi mnoho, vyplývá ze skutečnosti, že zákazníci tento typ reklamy nevnímají přímo jako reklamu, ale jako součást prodejního prostředí. POP komunikace je přítomna právě v okamžiku, kdy zákazníci mohou informace z této reklamy využít k bezprostřední inspiraci a ke svému okamžitému nákupnímu rozhodování.

V době s vysokou mírou nákupního rozhodnutí v místě prodeje, kdy zákazníci nákupy příliš neplánují, slouží POP média jako součást jejich navigace k jejich latentním potřebám a plynoucím nákupním rozhodnutím.

Reklama v místě prodeje funguje jako nákupní asistent, relevantní pomocník, který připomene potřeby a příležitosti, kvůli kterým zákazníci mohou vystavené produkty potřebovat. Jde o specifický komunikační nástroj, který je pro zákazníka relevantní v místě i čase.

Důkazem toho je i vysoká míra přiznání respondentů, že se při svém nakupování rozhodují na základě reklamy v místech prodeje. Dle výsledků stejného průzkumu z roku 2017, kdy byla tato položka naposledy monitorována, považuje reklamu za vítaný zdroj informací pro nákupní rozhodování 40 % české populace.  

Na rozdíl od in-store médií ostatní média mimo místo prodeje komunikují zákazníkům  reklamní sdělení v okamžiku, kdy se věnují jiné činnosti a kdy informace z reklamy nemohou ihned využít a komunikovaný produkt či službu si přímo pořídit a s tím souvisí její místní i časové nerelevance. Například sledují pořad v televizi a reklama jim do něj vstupuje, nebo si čtou v časopise a narazí na inzerát, případně hledají určitou informaci na internetu a během toho se jim zobrazí reklamní banner apod.  POP reklama naopak umožňuje zákazníkům bezprostředně  v  okamžiku kontaktu s ní   aktuálně naplnit jejich momentální misi.

Příkladem je největší obliba ochutnávek a prezentací v prodejních místech mezi všemi mediatypy. Zákazníci pozitivně vnímají možnost osobní nabídky a komunikace, příležitost produkty přímo v prodejně ochutnat a vyzkoušet. Vysoká míra tolerance ochutnávek je daná i tím, že zákazníci mají v tomto případě možnost dostat něco zadarmo a navíc obecně v in-store není ochutnávek mnoho, proto reálné nasycení tímto typem POP komunikace není tak vysoké jako u jiných mediatypů.

Princip vnímání reklamy v místě prodeje je rovněž zřejmý z menší tolerance digitálních obrazovek v místě prodeje, kdy přesycení tímto typem reklamy uvádí 35 % respondentů. Digitální obrazovky jsou totiž zatím stále vnímány zákazníky jako reklamní prostředek a nikoliv jako pomocník při nákupu, jak jsou na to již zvyklí u tradičních nástrojů POP komunikace.

V rámci výzkumu je rovněž řešena obecně reklama na internetu, kdy 65 % respondentů je touto reklamou přesyceno. Pokud by otázka byla zaměřena přímo na reklamu, která se zákazníkem komunikuje během návštěvy e-shopu, kterou (je-li správně nasazena) zákazník může využít k okamžitému nákupnímu rozhodnutí, lze předpokládat, že míra tolerance u takové internetové reklamy by byla vyšší vzhledem k tomu, že i tato on-line reklama pak funguje jako momentální pomocník při nákupu s možností okamžitého využití.

Kromě tolerance se POP komunikace dlouhodobě těší největší důvěře. To souvisí s tím, že POP reklama je většinou umístěna přímo u produktu, zákazník ho tedy reálně vidí, může se ho  dotknout a  posoudit tak lépe jeho kvality. V ATL reklamě jsou často produkty kreativně ztvárněny a je bráno v úvahu, že bývají zobrazovány v nadnesené formě, která nemusí odpovídat realitě. Zákazník pak logicky k nim má i menší důvěru.

Věříme, že informace z průzkumu vám poslouží jako podklad pro strategické a mediální plánování a případně při argumentaci nasazení komunikace v místě prodeje.

V případě zájmu o  komplexní report, který přináší podrobné výsledky celého výzkumu včetně vývojových časových řad i v členění dle sociodemografických znaků (věk, pohlaví, velikost místa bydliště, region a další) kontaktuje kancelář České marketingové společnosti (info@cms-cma.cz).

Daniel Jesenský
viceprezident, POPAI CE

 

Související články:

Technologie odstraňují bariéry při nákupu

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required