logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Řetězec Marks & Spencer informoval o změně v nabídce potravin pro český trh. Chlazené...
  • Pavel Vavřínek byl s účinností od 1. března 2021 jmenován obchodním ředitelem společnosti...
  • Tuzemští maloobchodníci, kteří mohou v pondělí 12. dubna obnovit provoz, finišují s přípravami...
  • V březnu letošního roku byla po celkové rekonstrukci slavnostně otevřena maloobchodní prodejna...

Zboží&Prodej 5/2020: Zmrzlinovou klasiku střídá chuť experimentovat

20. května 2020
Publicistika 0
809
Zboží&Prodej 5/2020: Zmrzlinovou klasiku střídá chuť experimentovat

Vanilka, čokoláda a jahoda je trojlístek nejoblíbenějších příchutí, které zákazníci opakovaně vyhledávají. Stále častěji jsou ale ochotni experimentovat a typicky impulzní kategorii tak výrobci obohacují novinkami a limitovanými edicemi. Ty lákají pozornost zejména v letních měsících a zákazníci jsou ochotni si za ně připlatit.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 272 (5/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Ze zjištění společnosti Nielsen vyplývá, že v období 11/2018 až 10/2019 překročily tržby za zmrzliny hranici čtyř miliard korun, což znamená 5,9% meziroční růst. Podle Spotřebitelského panelu GfK Czech zmrzlinu pro domácní spotřebu nakoupilo v období 10/2018 až 09/2019 téměř 90 % českých domácností. Na nákup kategorie se vydaly v průměru patnáctkrát a jejich průměrná roční útrata přesáhla 760 Kč. „Zmrzlina je především sezonní zboží. Největší nakoupené množství se tedy odehraje v letních měsících od června do srpna, kdy tvoří nákupy 45 procent ročního objemu kategorie,“ poznamenává konzultantka Spotřebitelského panelu Hana Paděrová.

Vítězí vanilka, jahoda, čokoláda i jednoporcovky

Výrobci se shodují na tom, že český zákazník je značně konzervativní. Nicméně rád vyzkouší novinky a limitované edice, po kterých se ale opět vrací k osvědčené klasice. „Více než polovina českých spotřebitelů preferuje mléčné a krémové příchutě, čtvrtina si oblíbila ovocné mléčné dezerty, pak následují sorbety,“ říká projektový manažer značky Zmrzka Hollandia Milan Svejkovský. Dodává, že vítězí kusové zmrzliny na dřívku následované zmrzlinami v kornoutku. Na třetím místě jsou se čtvrtinovým podílem rodinná balení v kelímku. „Kromě vanilky, čokolády, jahody a třeba i pistácie jsou na vzestupu také kvalitní sorbetové zmrzliny,“ upozorňuje František Culek, vedoucí prodeje zmrzlinové sekce společnosti Bohemilk, která stojí za tradiční značkou točených zmrzlin z Opočna. K trendovým příchutím řadí zejména černou zmrzlinu nebo slaný karamel, který zákazníci rádi ochutnají.

Oblibu zajímavých příchutí potvrzuje také Martin Kincl, marketingový ředitel společnosti Alimpex Food: „V posledních letech se do popředí chutí ve zmrzlinách i dezertech dostalo mango, slaný karamel, černý kokos nebo černá zmrzlina. Tyto příchutě se ale prosazují hlavně díky influencerům a early adopterům, kteří, když se z těchto příchutí stane masovka, přeskočí zase na jiný trend.“ V posledních letech ovšem zaznamenává velký trend v šíři nabízených příchutí, aby měl zákazník na výběr a ten vracející se měl možnost i experimentovat.

Koronavirová epidemie způsobila podle Prokopa Volfa, vedoucího divize zmrzlin společnosti Bidfood Czech Republic, nárůst poptávky po vaničkových zmrzlinách Prima a kelímcích Pegas Premium a Mrož: „Jsou určeny hlavně pro domácí spotřebu, kterou teď zákazníci, kteří musí dodržovat hygienická opatření, preferují.“ S uvolněním restrikcí budou konzumenti moci opět vyměnit roušku za nanuk na dřívku, spotřebu impulzních zmrzlin ale epidemie zřejmě výrazně ovlivnila.

Mohlo by se dařit multipackům

„Jsme národem malého balení, což nás dost odlišuje od západních trhů, kde se daří prodeji velkých balení,“ uvádí Martin Kincl. Pro letošní rok, poznamenaný koronavirovou epidemií, očekává, že by se mohlo dařit multipackům, tedy velkému balení jednoporcových zmrzlin, které si na českém trhu teprve budují svou pozici. Podle Jana Diehela, manažera kategorie zmrzlinových značek společnosti Unilever ČR, jsou aktuálním hitem takzvané pintové, tedy kelímkové zmrzliny. Obvykle mají 400 či 500 ml a plní tak funkci domácího odpoledního dezertu.

K nabídce většího, rodinného balení přistoupila během koronavirové epidemie společnost Fruitisimo Group. „Standardně servírujeme zmrzlinu nejčastěji do žitného kornoutku nebo bambusového kelímku, vzhledem k okolnostem jsme vytvořili i rodinná a jednoporcová balení, která nabízíme jak prostřednictvím delivery, tak i v našich prodejnách. Prodeje jsou prozatím vyrovnané,“ přibližuje aktuální vývoj marketingová manažerka Veronika Janáčková.

Podle zkušeností Františka Culka volí zákazník hlavně točenou zmrzlinu do kornoutu k okamžité konzumaci, zhruba pětina zákazníků si ale čerstvou zmrzlinu odnáší domů v termomiskách.

Letní sezonu osvěží limitované edice

Ačkoliv klasika zůstává klasikou, nabídka letních limitovaných edic nabídne rozmanitost chutí a vůní. „Ve Fruitisimo barech jsme připravili osvěžující ovocné sorbety, sázíme třeba na kombinaci kiwi a banánu ve zmrzlině Kibano a na Hruškový sorbet z odrůdy Williams. Nabídneme i limitované edice zmrzlin, o které byl velký zájem na zmrzlinovém festivalu Prague Ice Cream Festival,“ přibližuje letní novinky Veronika Janáčková.

Společnost Alimpex Food si pro letní sezonu připravila řadu trendových zmrzlin, které zákazníky upoutají na první pohled designovými obaly. Pro děti je nachystaná zmrzlina ve tvaru růžového donutu na dřívku pod názvem Oblížek, malého zákazníka zaujme i Mašinárium, pytlíček zmrzlin ve tvaru letadel a raket. Pro dospělé je určena ruská zmrzlina z pravé smetany nebo zmrzlinová roláda na dřívku Romaneto. „Mezi největší hity ale patří rozšíření řady zmrzlin z řeckého jogurtu Zorba s příchutí lesního ovoce a nové rodinné balení pod názvem Filmová,“ přibližuje letní trháky Martin Kincl. Filmová skrývá zmrzlinu s příchutí slaného karamelu a popcornu. Její množství údajně odpovídá přesné dávce zmrzliny konzumované u oblíbeného filmu.

Smetanové kelímky nabídnou prémiovou kvalitu

Růžové Magnum Ruby, jehož poleva je vyrobena z kakaových bobů Ruby, letos uvedla na trh společnost Unilever ČR. Novinku představuje rovněž italská řemeslná značka Grom, která je od roku 2015 součástí firmy. „Grom je původně retailová značka, provozuje přes šest desítek pravých gelaterií po celém světě, před několika lety začal Grom vyrábět také gelato do pint,“ přibližuje Jan Diehel novou značku, která se pyšní vlastní organickou farmou v Itálii.

Společnost Bohemilk zařadila do novinek letošní točené zmrzliny příchutě slaného karamelu, sorbet s černými plody a novou řadu řemeslných sorbetů s vysokým obsahem ovoce. Nový prémiový výrobek je přichystaný i k šedesátému výročí zmrzliny z Opočna. „Jde o mraženou smetanovou zmrzlinu Milky Day, určenou pro maloobchodní prodej,“ přibližuje František Culek. Pět příchutí (jahoda/malina, pistácie, čokoláda, karamel a stracciatella) bude k dispozici v balení 120 ml s dřevěnou lžičkou a ve 460ml rodinném balení.

Na prémiové smetanové kelímky Pegas Premium a ovocné sorbety Mrož sází společnost Bidfood Czech Republic. „Řada Pegas Premium se vyznačuje vysokým obsahem smetany, absencí levných náhražkových rostlinných tuků, nízkým nášlehem a prvotřídními surovinami od belgické čokolády po polokandizované jahody vybraných odrůd. Představili jsme ji ve třech příchutí, a to Almond, Belgian Chocolate a Strawberry shake,“ představuje benefity prémiové řady Prokop Volf. V řadě Mrož se objeví svěží jahodový, malinový a mangový sorbet.

Zmrzky Hollandia letos obohatí hlavně nové sorbetové zmrzliny s příchutí manga a maliny. „Jde o kombinaci ovoce a jogurtového mraženého krému. Padesátimililitrová Zmrzka na dřívku obsahuje 70 procent selského jogurtu Hollandia a je obalená sorbetem letního nebo tropického ovoce,“ popisuje Milan Svejkovský. K celoročnímu prodeji chystá firma také rodinné balení Hollandia Zmrzka Brownie ve 470ml kelímku.

Doba pokovidová? Optimismus

Chování spotřebitelů lze jen těžko predikovat. Výrobci jsou ale ve výhledu poměrně optimističtí a věří, že si zákazníci cestu ke zmrzlinám opět najdou. „Zákazníci stále hledí na jasné parametry – pravou smetanu bez náhražkových rostlinných tuků, nízký nášleh, poctivou porci ovoce, čokolády nebo oříšků,“ míní Prokop Volf. Podle Martina Kincla je ovšem zřejmé, že zákazníci inklinují k šetření a strach o budoucí vývoj se projeví na spotřebě v řadě kategorií. „Myslím, že v kategorii zmrzlin se ale projeví pouze v omezené míře. Zmrzliny si zákazník, na rozdíl třeba od dražšího cestování do zahraničí, určitě dopřeje,“ uzavírá téma Martin Kincl.

 

Názory odborníků:

 

„Zákazníci jsou méně konzervativní.“

Preference zákazníků se mění – dříve byli daleko více konzervativní, na prvních příčkách prodejnosti byla klasika typu vanilka či čokoláda. Dnes se dá říci, že tento poměr mezi klasickými zmrzlinami a inovacemi je téměř vyrovnaný. Naši zákazníci si například oblíbili kombinaci malin, pistácií a smetany ve zmrzlině Itálie, která získala i ocenění v soutěži řemeslných zmrzlin Gelato Festival World Masters.

Veronika Janáčková, marketing manager, Fruitisimo Group

 

 „Pozvolna roste obliba veganských i proteinových zmrzlin.“

Zákazníci se stále rádi vracejí k osvědčené klasice, jako je vanilková, čokoládová nebo jahodová kopečková zmrzlina. V segmentu nanuků je to třeba tvarohový Míša, který má oblibu napříč generacemi. Roste ale také obliba nízkokalorických, veganských či proteinových zmrzlin. Aktuálním hitem jsou tzv. pintové, tedy kelímkové formáty zmrzlin, vhodné pro menší domácnosti.

Jan Diehel, manažer kategorie zmrzlinových značek, Unilever ČR

 

Jak na recyklovatelný obal

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů zmrzliny, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

Plastové obaly – kelímky a vaničky

  • nejčastěji polystyren a polypropylen – dobře recyklovatelný jednodruhový materiál
  • problematické jsou PVC sleeves (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)
  • recyklaci komplikují i špatně oddělitelné velkoformátové etikety

Obaly by měly být dobře vyprázdnitelné. Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.

 

Data:

 

2/5

celkových výdajů za zmrzliny utratí české domácnosti v diskontech. Přes čtvrtinu výdajů spolknou hypermarkety a necelá pětina připadá na supermarkety.

Zdroj: Spotřebitelský panel GfK Czech, 10/2018–9/2019

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2020.

 

Související články:

Zboží&Prodej 5/2020: Nealko zpestřují limitované edice Zboží&Prodej 4/2020: Mléčné výrobky ideálně poctivé a bez aditiv Zboží&Prodej 6-7/2020: Těstoviny, rýže a luštěniny jsou už v normálu

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Podle jakých kritérií nakupující pořizují nabíjecí baterie?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 20.5k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.7k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.9k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Pozvánka na webinář: Odstraňte hlavní limity efektivity ve vašem skladu

Hledáte odpovědi na otázky ohledně automatizace vašeho skladu nebo distribučního centra? Přemýšlíte nad tím, jaký automatizovaný sytém by byl pro vás nejvhodnější? Nebo Vás zajímá, jaký výkon při vychystávání je možné díky automatizovaným skladovým systémům dosáhnout a jakou mají ROI? V případě, že hledáte odpovědi na tyto a jiné otázky týkající se automatizovaných skladových systémů, potom […]

Kalendář akcí

15. 4. 2021, Jak retail může pomoci (nejen) dodavatelům POP

21. 4. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, on-line

3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

4.–7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Fotogalerie: Coop Tuty Dukovany v novém slušivém kabátě

26. března 2021

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Profily

Martin Čivrný, manažer udržitelnosti, Makro Cash & Carry ČR: Baví mě pracovat systematicky, krok po kroku od začátku do konce

18. března 2021

Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR: Úplně se tu rozpadl systém vládnutí

18. března 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required