Vanilka, čokoláda a jahoda je trojlístek nejoblíbenějších příchutí, které zákazníci opakovaně vyhledávají. Stále častěji jsou ale ochotni experimentovat a typicky impulzní kategorii tak výrobci obohacují novinkami a limitovanými edicemi. Ty lákají pozornost zejména v letních měsících a zákazníci jsou ochotni si za ně připlatit.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 272 (5/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Ze zjištění společnosti Nielsen vyplývá, že v období 11/2018 až 10/2019 překročily tržby za zmrzliny hranici čtyř miliard korun, což znamená 5,9% meziroční růst. Podle Spotřebitelského panelu GfK Czech zmrzlinu pro domácní spotřebu nakoupilo v období 10/2018 až 09/2019 téměř 90 % českých domácností. Na nákup kategorie se vydaly v průměru patnáctkrát a jejich průměrná roční útrata přesáhla 760 Kč. „Zmrzlina je především sezonní zboží. Největší nakoupené množství se tedy odehraje v letních měsících od června do srpna, kdy tvoří nákupy 45 procent ročního objemu kategorie,“ poznamenává konzultantka Spotřebitelského panelu Hana Paděrová.
Vítězí vanilka, jahoda, čokoláda i jednoporcovky
Výrobci se shodují na tom, že český zákazník je značně konzervativní. Nicméně rád vyzkouší novinky a limitované edice, po kterých se ale opět vrací k osvědčené klasice. „Více než polovina českých spotřebitelů preferuje mléčné a krémové příchutě, čtvrtina si oblíbila ovocné mléčné dezerty, pak následují sorbety,“ říká projektový manažer značky Zmrzka Hollandia Milan Svejkovský. Dodává, že vítězí kusové zmrzliny na dřívku následované zmrzlinami v kornoutku. Na třetím místě jsou se čtvrtinovým podílem rodinná balení v kelímku. „Kromě vanilky, čokolády, jahody a třeba i pistácie jsou na vzestupu také kvalitní sorbetové zmrzliny,“ upozorňuje František Culek, vedoucí prodeje zmrzlinové sekce společnosti Bohemilk, která stojí za tradiční značkou točených zmrzlin z Opočna. K trendovým příchutím řadí zejména černou zmrzlinu nebo slaný karamel, který zákazníci rádi ochutnají.
Oblibu zajímavých příchutí potvrzuje také Martin Kincl, marketingový ředitel společnosti Alimpex Food: „V posledních letech se do popředí chutí ve zmrzlinách i dezertech dostalo mango, slaný karamel, černý kokos nebo černá zmrzlina. Tyto příchutě se ale prosazují hlavně díky influencerům a early adopterům, kteří, když se z těchto příchutí stane masovka, přeskočí zase na jiný trend.“ V posledních letech ovšem zaznamenává velký trend v šíři nabízených příchutí, aby měl zákazník na výběr a ten vracející se měl možnost i experimentovat.
Koronavirová epidemie způsobila podle Prokopa Volfa, vedoucího divize zmrzlin společnosti Bidfood Czech Republic, nárůst poptávky po vaničkových zmrzlinách Prima a kelímcích Pegas Premium a Mrož: „Jsou určeny hlavně pro domácí spotřebu, kterou teď zákazníci, kteří musí dodržovat hygienická opatření, preferují.“ S uvolněním restrikcí budou konzumenti moci opět vyměnit roušku za nanuk na dřívku, spotřebu impulzních zmrzlin ale epidemie zřejmě výrazně ovlivnila.
Mohlo by se dařit multipackům
„Jsme národem malého balení, což nás dost odlišuje od západních trhů, kde se daří prodeji velkých balení,“ uvádí Martin Kincl. Pro letošní rok, poznamenaný koronavirovou epidemií, očekává, že by se mohlo dařit multipackům, tedy velkému balení jednoporcových zmrzlin, které si na českém trhu teprve budují svou pozici. Podle Jana Diehela, manažera kategorie zmrzlinových značek společnosti Unilever ČR, jsou aktuálním hitem takzvané pintové, tedy kelímkové zmrzliny. Obvykle mají 400 či 500 ml a plní tak funkci domácího odpoledního dezertu.
K nabídce většího, rodinného balení přistoupila během koronavirové epidemie společnost Fruitisimo Group. „Standardně servírujeme zmrzlinu nejčastěji do žitného kornoutku nebo bambusového kelímku, vzhledem k okolnostem jsme vytvořili i rodinná a jednoporcová balení, která nabízíme jak prostřednictvím delivery, tak i v našich prodejnách. Prodeje jsou prozatím vyrovnané,“ přibližuje aktuální vývoj marketingová manažerka Veronika Janáčková.
Podle zkušeností Františka Culka volí zákazník hlavně točenou zmrzlinu do kornoutu k okamžité konzumaci, zhruba pětina zákazníků si ale čerstvou zmrzlinu odnáší domů v termomiskách.
Letní sezonu osvěží limitované edice
Ačkoliv klasika zůstává klasikou, nabídka letních limitovaných edic nabídne rozmanitost chutí a vůní. „Ve Fruitisimo barech jsme připravili osvěžující ovocné sorbety, sázíme třeba na kombinaci kiwi a banánu ve zmrzlině Kibano a na Hruškový sorbet z odrůdy Williams. Nabídneme i limitované edice zmrzlin, o které byl velký zájem na zmrzlinovém festivalu Prague Ice Cream Festival,“ přibližuje letní novinky Veronika Janáčková.
Společnost Alimpex Food si pro letní sezonu připravila řadu trendových zmrzlin, které zákazníky upoutají na první pohled designovými obaly. Pro děti je nachystaná zmrzlina ve tvaru růžového donutu na dřívku pod názvem Oblížek, malého zákazníka zaujme i Mašinárium, pytlíček zmrzlin ve tvaru letadel a raket. Pro dospělé je určena ruská zmrzlina z pravé smetany nebo zmrzlinová roláda na dřívku Romaneto. „Mezi největší hity ale patří rozšíření řady zmrzlin z řeckého jogurtu Zorba s příchutí lesního ovoce a nové rodinné balení pod názvem Filmová,“ přibližuje letní trháky Martin Kincl. Filmová skrývá zmrzlinu s příchutí slaného karamelu a popcornu. Její množství údajně odpovídá přesné dávce zmrzliny konzumované u oblíbeného filmu.
Smetanové kelímky nabídnou prémiovou kvalitu
Růžové Magnum Ruby, jehož poleva je vyrobena z kakaových bobů Ruby, letos uvedla na trh společnost Unilever ČR. Novinku představuje rovněž italská řemeslná značka Grom, která je od roku 2015 součástí firmy. „Grom je původně retailová značka, provozuje přes šest desítek pravých gelaterií po celém světě, před několika lety začal Grom vyrábět také gelato do pint,“ přibližuje Jan Diehel novou značku, která se pyšní vlastní organickou farmou v Itálii.
Společnost Bohemilk zařadila do novinek letošní točené zmrzliny příchutě slaného karamelu, sorbet s černými plody a novou řadu řemeslných sorbetů s vysokým obsahem ovoce. Nový prémiový výrobek je přichystaný i k šedesátému výročí zmrzliny z Opočna. „Jde o mraženou smetanovou zmrzlinu Milky Day, určenou pro maloobchodní prodej,“ přibližuje František Culek. Pět příchutí (jahoda/malina, pistácie, čokoláda, karamel a stracciatella) bude k dispozici v balení 120 ml s dřevěnou lžičkou a ve 460ml rodinném balení.
Na prémiové smetanové kelímky Pegas Premium a ovocné sorbety Mrož sází společnost Bidfood Czech Republic. „Řada Pegas Premium se vyznačuje vysokým obsahem smetany, absencí levných náhražkových rostlinných tuků, nízkým nášlehem a prvotřídními surovinami od belgické čokolády po polokandizované jahody vybraných odrůd. Představili jsme ji ve třech příchutí, a to Almond, Belgian Chocolate a Strawberry shake,“ představuje benefity prémiové řady Prokop Volf. V řadě Mrož se objeví svěží jahodový, malinový a mangový sorbet.
Zmrzky Hollandia letos obohatí hlavně nové sorbetové zmrzliny s příchutí manga a maliny. „Jde o kombinaci ovoce a jogurtového mraženého krému. Padesátimililitrová Zmrzka na dřívku obsahuje 70 procent selského jogurtu Hollandia a je obalená sorbetem letního nebo tropického ovoce,“ popisuje Milan Svejkovský. K celoročnímu prodeji chystá firma také rodinné balení Hollandia Zmrzka Brownie ve 470ml kelímku.
Doba pokovidová? Optimismus
Chování spotřebitelů lze jen těžko predikovat. Výrobci jsou ale ve výhledu poměrně optimističtí a věří, že si zákazníci cestu ke zmrzlinám opět najdou. „Zákazníci stále hledí na jasné parametry – pravou smetanu bez náhražkových rostlinných tuků, nízký nášleh, poctivou porci ovoce, čokolády nebo oříšků,“ míní Prokop Volf. Podle Martina Kincla je ovšem zřejmé, že zákazníci inklinují k šetření a strach o budoucí vývoj se projeví na spotřebě v řadě kategorií. „Myslím, že v kategorii zmrzlin se ale projeví pouze v omezené míře. Zmrzliny si zákazník, na rozdíl třeba od dražšího cestování do zahraničí, určitě dopřeje,“ uzavírá téma Martin Kincl.
Názory odborníků:
„Zákazníci jsou méně konzervativní.“
Preference zákazníků se mění – dříve byli daleko více konzervativní, na prvních příčkách prodejnosti byla klasika typu vanilka či čokoláda. Dnes se dá říci, že tento poměr mezi klasickými zmrzlinami a inovacemi je téměř vyrovnaný. Naši zákazníci si například oblíbili kombinaci malin, pistácií a smetany ve zmrzlině Itálie, která získala i ocenění v soutěži řemeslných zmrzlin Gelato Festival World Masters.
Veronika Janáčková, marketing manager, Fruitisimo Group
„Pozvolna roste obliba veganských i proteinových zmrzlin.“
Zákazníci se stále rádi vracejí k osvědčené klasice, jako je vanilková, čokoládová nebo jahodová kopečková zmrzlina. V segmentu nanuků je to třeba tvarohový Míša, který má oblibu napříč generacemi. Roste ale také obliba nízkokalorických, veganských či proteinových zmrzlin. Aktuálním hitem jsou tzv. pintové, tedy kelímkové formáty zmrzlin, vhodné pro menší domácnosti.
Jan Diehel, manažer kategorie zmrzlinových značek, Unilever ČR
Jak na recyklovatelný obal
Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů zmrzliny, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:
Plastové obaly – kelímky a vaničky
- nejčastěji polystyren a polypropylen – dobře recyklovatelný jednodruhový materiál
- problematické jsou PVC sleeves (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)
- recyklaci komplikují i špatně oddělitelné velkoformátové etikety
Obaly by měly být dobře vyprázdnitelné. Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.
Data:
2/5
celkových výdajů za zmrzliny utratí české domácnosti v diskontech. Přes čtvrtinu výdajů spolknou hypermarkety a necelá pětina připadá na supermarkety.
Zdroj: Spotřebitelský panel GfK Czech, 10/2018–9/2019
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2020.