logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Daniel Jesenský: Pandemie dopadá na subjekty v oblasti in-store komunikace tíživě

22. června 2020
Blog 0
1576
Daniel Jesenský: Pandemie dopadá na subjekty v oblasti in-store komunikace tíživě

Dopady pandemie na reklamní průmysl v místě prodeje monitoruje aktuální mezinárodní průzkum organizace POPAI/Shop!, který proběhl v druhé polovině dubna 2020.

Současná pandemická situace dopadá těžce či středně těžce na podnikatelské aktivity 78 % respondentů působících v oblasti reklamy v místě prodeje. Jen 8 % dotázaných pociťuje na své podnikání pozitivní vliv pandemie. Naopak až 63 % se bojí v dlouhodobém horizontu jejích negativních dopadů. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu oborové organizace POPAI/Shop!, kterého se zúčastnilo 314 respondentů z 22 zemí, včetně České republiky, přičemž největší podíl dotazovaných pocházelo z řad agentur (110), dodavatelů (95) a zadavatelů (značkových výrobců) (49).

V globálním průměru dopadá pandemie těžce na 32 % firem, u nichž byla většina jejich podnikatelských aktivit již zastavena, nebo se tomu tak v dohledné době stane. V Česku je to 29 %. Mírněji ve světě pociťuje současnou situaci 46 % firem, které v důsledku koronaviru pozastavily jen část aktivit. To odpovídá i tuzemským hodnotám. Naopak pozitivní vliv má celá situace jen na 8 % dotázaných, v naší republice na desetinu.

V případě výrobců POP materiálů se více než třetiny (35 %) dotýká pandemii velmi citelně. U poloviny z nich (49 %) je negativní dopad o něco menší. Na agentury dopadá současná situace obdobně – silně postiženo je 40 % z nich, mírně 37 % a kladně je ovlivněno 5 %.

Do budoucna hledí většina firem na světě obezřetně. V krátkodobém horizontu pocítí negativní vliv 46 % z nich, v dlouhodobém 17 %. V Česku se následujících měsíců bojí 34 % dotázaných, delšího časového období pětina. Naopak kladný efekt očekává v mezinárodním měřítku 11 % respondentů, u o jeden procentní bod méně.

Krátkodobý negativní efekt pandemie očekává 47 % výrobců a 44 % agentur i zadavatelů. V dlouhodobém horizontu se krize obává 24 % agentur, 18 % výrobců a 11 % zadavatelů.

Mnozí z hráčů na trhu budou muset přistoupit ke snižování počtu svých zaměstnanců. Bez vládní podpory bude propouštět většina firem, byť polovina z nich jen minimálně – nanejvýš 10 % zaměstnanců. U 16 % dotázaných propouštění zasáhne až třetinu firmy, u 10 % až polovinu a u čtvrtiny firem dosáhne ještě vyššího podílu. S vládní podporou firmy udrží o poznání více pracovních míst než bez ní.

Kromě propouštění se dopady týkají rušení či odložení objednávek. Přibližně 90 % firem se setkalo se zrušením i odkladem objednávek, u 12 % firem došlo dokonce ke zrušení 100 % zakázek.

Graf č. 1 – Poměr zrušených a odložených objednávek, zdroj: POPAI/Shop!

 

U 45 % firem způsobují zrušené či odložené objednávky vážné, nicméně stále zvladatelné problémy. U 23 % velmi vážné, což se významně týká především výrobců, u kterých tato hodnota dosahuje až 30 %. V České republice je situace o poznání pozitivnější – s velmi vážnými problémy se potýká jen 14 % firem, se zvladatelnými 19 %. U téměř čtvrtiny (23 %) problémy nejsou závažné, nicméně přímo ovlivní budoucí vývoj. V globálním průměru je to 20 %.

Většina dotázaných o dopadech pandemie informovala své zákazníky i dodavatele. Ke komunikaci k zákazníkům přistoupilo 75 % zadavatelů, 72 % výrobců a 63 % agentur, na dodavatele se v této souvislosti obrátilo 66 % firem.

Graf č. 2 – Srovnání pozastavení či odložení plateb dodavatelům podle zemí, zdroj: POPAI/Shop!

 

Až desetina firem ihned dodavatelům pozastavila či odložila platby, u nás to bylo dokonce 17 %. V globálním průměru se dalších 21 % k tomuto kroku chystá v příštích třech měsících, v Česku 23 %. U 12 % ještě není rozhodnuto, protože záleží na vládní či bankovní podpoře. Nicméně 42 % o pozastavení plateb ani neuvažuje, v České republice až 60 %.

Pandemie Covid-19 a s ní spojená vládní opatření významně postihla celý trh, reklamu v místě prodeje nevyjímaje. Někteří zadavatelé pozastavili platby, což ještě výrazněji dopadá na dodavatele z řad výrobců a agentur. Aktuální situace se tak dotýká finančního zdraví firem a zapříčiní i propouštění. Česká republika z mezinárodního srovnání vychází poměrně optimisticky – je zde méně vážně postižených firem, a i následujících měsíců se u nás bojí o 12 % méně firem než ve světě. Rovněž je zde mnohem více hráčů (+ 18 pb.), kteří nepřestali platit dodavatelům, což je pro celkový trh pozitivní zjištění. Další vývoj ale záleží na rychlosti uvolňování opatření a ozdravení celkové ekonomiky.

Daniel Jesenský, viceprezident POPAI CE

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required