logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Nová zkušenost v náboru pracovníků

22. července 2020
Blog 0
1702
Nová zkušenost v náboru pracovníků

Březen 2020 vstoupí do dějin České republiky. Vláda ČR v boji proti koronaviru uzavřela hranice, vyhlásila karanténu a ekonomika prudce zpomalila. Zatímco kamenné obchody až na vládou povolené výjimky musely zavřít, e-shopy byly vytížené jako v době hlavní sezony. HR oddělení internetového obchodu Alza.cz muselo zvládnout nabrat v této komplikované době desítky pracovníků, ať už na hlavní pracovní poměr nebo na brigádnické pozice. Jakou zkušenost si z toho firma odnáší a v čem jí to pomůže třeba i do letošní (té pravé předvánoční) sezony, přibližuje Hana Slepičková.

Autorkou blogu je tentokrát Hana Slepičková, která pracuje jako HR business partner pro logistiku, expanzi a dopravu ve společnosti Alza.cz.

V Alze se na hlavní sezonu chystáme přibližně tři měsíce. Postupně nabíráme zaměstnance na dobu určitou a brigádníky na dohody konané mimo pracovní poměr. Věnujeme se jejich zaškolení na všechny skladové procesy tak, abychom z nich udělali univerzální skladníky a podle potřeby je mohli posouvat z příjmu na expedici a naopak. Zároveň rozvíjíme vedoucí směny a talentované skladníky posouváme do rolí předáků. Těsně před nástupem vánoční nákupní horečky angažujeme pracovníky na dočasné přidělení, kterým přenecháváme nejjednodušší činnosti na skladech a uzavíráme smlouvy s externími dodavateli.

Z pohledu náboru to znamená, že rozjedeme inzerci na karierních portálech a sociálních sítích, projdeme naši interní databázi a denně navoláme desítky kandidátů. Následují hromadné pohovory a praktické zkoušky přímo v provozech. Pokud je vedoucí směny spokojený, uchazeč do dvou pracovních dnů nastoupí. Vybíráme podle přesně daných kritérií v nastavených termínech, zaměřujeme se na kvalitu. Celý proces, od navolání až po nástup na směnu, trvá přibližně týden. Pro představu, od října do prosince 2019 HR oddělení pro logistiku a dopravu oslovilo přibližně 2 500 zájemců o práci a přijalo kolem 150 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr a desítky brigádníků.

V březnu 2020 tomu bylo jinak. Tak jako každý rok po sezoně upravujeme stavy zaměstnanců v logistice a na konci února jsme na provozním minimu. Z týdne na týden se navýšil obrat o 80 %, a tím pádem bylo nutné zvýšit kapacity na dvojnásobek. Téměř ze dne na den jsme museli získat desítky zaměstnanců a brigádníků, a to nejen pro ikonický sklad při holešovickém showroomu, o který je z důvodu dostupnosti velký zájem, ale především na logistická centra v obtížně dostupných lokalitách na severovýchodním okraji Prahy. Na první pohled nereálné zadání!

Zní to paradoxně, ale v této situaci nám hrála do karet opatření vlády. Díky nouzovému stavu a pozastaveným zdravotním prohlídkám byl proces náboru snadnější a rychlejší. Na trhu práce se objevily desítky lidí z gastronomie, cestovního ruchu, řemeslníci, a ti měli zájem především o dočasné zaměstnání či brigádu. Nahrazení dvojích zdravotních prohlídek (návštěva praktického a závodního lékaře) čestným prohlášením nám umožnila nabírat v podstatě instantně. Když jsme se s kandidáty dohodli na spolupráci do 14 hodin, druhý den jsme v 8:00 mohli podepsat smlouvu a vypustit nováčka do provozu. Také zaškolení dostalo novou standardizovanou podobu, abychom zvládli adaptaci ne po jednotkách, ale po desítkách.

Při náboru nám hodně pomáhala značka zaměstnavatele a aplikace Alza.cz, kterou je tzv. mikropráce. Mikropráce má dosah na stovky zájemců o brigády, kterým zasíláme upozornění, kdy a kde potřebujeme výpomoc. Ti se přihlásí, dorazí na směnu a HR nebo pověřený vedoucí zaměstnanec uzavře se zájemcem dohodu. Institut čestného prohlášení nám umožnil nabírat i třikrát denně přesně tak, jak provoz vyžadoval. Výplata proběhla bezprostředně po odpracované směně ve formě Alzakreditů, které vlastník aplikace utratil přímo na Alza.cz, nebo si je převedl na bankovní účet ve standardní měně. S ohledem na zdraví zaměstnanců jsme drželi princip „jeden sklad, jedna směna“. Zpočátku jsme prováděli kontrolu přes chytrý excel a telefonicky brigádníky informovali o přesunech – 24 hodin denně. Naštěstí zasáhlo IT a doprogramovalo „hlídáček“. Každému přihlášenému se poté zobrazovaly pouze směny v jeho skladu a s jeho směnou.

Covid-19 výrazně prověřil naše náborové, adaptační i provozní procesy. Z tohoto pohledu jsme z této situace vyšli silnější a připravenější na standardní výkyvy v poptávce i na vánoční sezónu. To, co nám komplikuje přípravy na hlavní sezónu 2020, jsou faktory, které nedokážeme ovlivnit, zejména šíření koronaviru a nepředvídatelnost vládních opatření. Máme tedy několik plánů náboru, které upravíme podle toho, jak se bude vyvíjet situace na českých zastupitelstvech, v zahraničí i na českém trhu práce. Jedno je nicméně jasné, nábor českých skladníků bude s ohledem na ochlazení ekonomiky jednodušší.

Hana Slepičková

#wearealza

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required