
Březen 2020 vstoupí do dějin České republiky. Vláda ČR v boji proti koronaviru uzavřela hranice, vyhlásila karanténu a ekonomika prudce zpomalila. Zatímco kamenné obchody až na vládou povolené výjimky musely zavřít, e-shopy byly vytížené jako v době hlavní sezony. HR oddělení internetového obchodu Alza.cz muselo zvládnout nabrat v této komplikované době desítky pracovníků, ať už na hlavní pracovní poměr nebo na brigádnické pozice. Jakou zkušenost si z toho firma odnáší a v čem jí to pomůže třeba i do letošní (té pravé předvánoční) sezony, přibližuje Hana Slepičková.

Autorkou blogu je tentokrát Hana Slepičková, která pracuje jako HR business partner pro logistiku, expanzi a dopravu ve společnosti Alza.cz.
V Alze se na hlavní sezonu chystáme přibližně tři měsíce. Postupně nabíráme zaměstnance na dobu určitou a brigádníky na dohody konané mimo pracovní poměr. Věnujeme se jejich zaškolení na všechny skladové procesy tak, abychom z nich udělali univerzální skladníky a podle potřeby je mohli posouvat z příjmu na expedici a naopak. Zároveň rozvíjíme vedoucí směny a talentované skladníky posouváme do rolí předáků. Těsně před nástupem vánoční nákupní horečky angažujeme pracovníky na dočasné přidělení, kterým přenecháváme nejjednodušší činnosti na skladech a uzavíráme smlouvy s externími dodavateli.
Z pohledu náboru to znamená, že rozjedeme inzerci na karierních portálech a sociálních sítích, projdeme naši interní databázi a denně navoláme desítky kandidátů. Následují hromadné pohovory a praktické zkoušky přímo v provozech. Pokud je vedoucí směny spokojený, uchazeč do dvou pracovních dnů nastoupí. Vybíráme podle přesně daných kritérií v nastavených termínech, zaměřujeme se na kvalitu. Celý proces, od navolání až po nástup na směnu, trvá přibližně týden. Pro představu, od října do prosince 2019 HR oddělení pro logistiku a dopravu oslovilo přibližně 2 500 zájemců o práci a přijalo kolem 150 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr a desítky brigádníků.
V březnu 2020 tomu bylo jinak. Tak jako každý rok po sezoně upravujeme stavy zaměstnanců v logistice a na konci února jsme na provozním minimu. Z týdne na týden se navýšil obrat o 80 %, a tím pádem bylo nutné zvýšit kapacity na dvojnásobek. Téměř ze dne na den jsme museli získat desítky zaměstnanců a brigádníků, a to nejen pro ikonický sklad při holešovickém showroomu, o který je z důvodu dostupnosti velký zájem, ale především na logistická centra v obtížně dostupných lokalitách na severovýchodním okraji Prahy. Na první pohled nereálné zadání!
Zní to paradoxně, ale v této situaci nám hrála do karet opatření vlády. Díky nouzovému stavu a pozastaveným zdravotním prohlídkám byl proces náboru snadnější a rychlejší. Na trhu práce se objevily desítky lidí z gastronomie, cestovního ruchu, řemeslníci, a ti měli zájem především o dočasné zaměstnání či brigádu. Nahrazení dvojích zdravotních prohlídek (návštěva praktického a závodního lékaře) čestným prohlášením nám umožnila nabírat v podstatě instantně. Když jsme se s kandidáty dohodli na spolupráci do 14 hodin, druhý den jsme v 8:00 mohli podepsat smlouvu a vypustit nováčka do provozu. Také zaškolení dostalo novou standardizovanou podobu, abychom zvládli adaptaci ne po jednotkách, ale po desítkách.
Při náboru nám hodně pomáhala značka zaměstnavatele a aplikace Alza.cz, kterou je tzv. mikropráce. Mikropráce má dosah na stovky zájemců o brigády, kterým zasíláme upozornění, kdy a kde potřebujeme výpomoc. Ti se přihlásí, dorazí na směnu a HR nebo pověřený vedoucí zaměstnanec uzavře se zájemcem dohodu. Institut čestného prohlášení nám umožnil nabírat i třikrát denně přesně tak, jak provoz vyžadoval. Výplata proběhla bezprostředně po odpracované směně ve formě Alzakreditů, které vlastník aplikace utratil přímo na Alza.cz, nebo si je převedl na bankovní účet ve standardní měně. S ohledem na zdraví zaměstnanců jsme drželi princip „jeden sklad, jedna směna“. Zpočátku jsme prováděli kontrolu přes chytrý excel a telefonicky brigádníky informovali o přesunech – 24 hodin denně. Naštěstí zasáhlo IT a doprogramovalo „hlídáček“. Každému přihlášenému se poté zobrazovaly pouze směny v jeho skladu a s jeho směnou.
Covid-19 výrazně prověřil naše náborové, adaptační i provozní procesy. Z tohoto pohledu jsme z této situace vyšli silnější a připravenější na standardní výkyvy v poptávce i na vánoční sezónu. To, co nám komplikuje přípravy na hlavní sezónu 2020, jsou faktory, které nedokážeme ovlivnit, zejména šíření koronaviru a nepředvídatelnost vládních opatření. Máme tedy několik plánů náboru, které upravíme podle toho, jak se bude vyvíjet situace na českých zastupitelstvech, v zahraničí i na českém trhu práce. Jedno je nicméně jasné, nábor českých skladníků bude s ohledem na ochlazení ekonomiky jednodušší.
Hana Slepičková
#wearealza