
Ačkoli jsme e-shop a jsme zvyklí pracovat on-line, přechod pouze na „remote“ režim nás trochu překvapil. Zpětně dokážeme zhodnotit, že nám poslední měsíce dodaly odvahu částečně přesunout adaptaci nových zaměstnanců a vzdělávání do on-line prostoru.
Když je nutné rozhodnout, zda a jak převést nástupní dny pro více než 50 nováčků do on-line prostředí, a to včetně minimálně tříměsíční adaptace nových zaměstnanců, tak musíte mít jasno v tom, jak by to mělo vypadat. Jinak hrozí, že všechny nové zaměstnance a jejich „buddies“ (tj. kolega z oddělení, který nováčkovi pomáhá v začátcích ve firmě) i manažery spíše naštvete.
Vše jsme přesunuli do on-line prostředí
Ono se řekne „z pohodlí domova“, ale co když doma máte děti, o které se musíte postarat? Co když bydlíte v garsonce s přítelem a on také pracuje z domova a vzájemně se rušíte? Co když doma nemáte monitor a vhodnou židli? A co když je to vaše první zaměstnání a vy ani nevíte co vlastně čekat?
Také my v Alze víme, jak je těžké být najednou doma a nevědět kdy se vrátíme zpět do běžnějšího režimu a do kanceláře. Pravidelně jsme se během on-line měsíců virtuálně scházeli s nováčky přes Teams, abychom zjistili, jak se jim daří, zda jsou spokojeni a nepotřebují větší pomoc v začátcích nebo jestli mají veškeré potřebné vybavení na práci z domova. On-line jsme streamovali nástupní dny, nováčky školili na náš interní systém, prostřednictvím vzdělávacího portálu učili zaměstnance novým dovednostem a vyhodnocovali zkušební doby po jejich uplynutí.
Pracovali jsme z domova všichni, i nováčci
Své o tom ví i kolegyně Kristýna, která nastoupila začátkem března a další týden již byla na nařízeném home office. „Byl to pro mě šok, nicméně i tato situace měla výhody. Myslím, že během této doby se rychle ukázalo, zda na pozici mám či ne.“ Oproti tomu Markéta, recruiterka IT pozic, nastoupila již v době rozjeté koronakrize. První den v Alze si z Vysočiny přijela vyzvednout firemní počítač a zase jela zpět, aby mohla absolvovat on-line školení. Následně celou zkušební dobu strávila doma a s kolegy komunikovala on-line přes aplikaci Teams.
„Bylo hodně náročné zaučovat se z domova, se svými novými nadřízenými jsem se vídala pouze on-line. Naopak mě to ale naučilo větší samostatnosti.“ Markéta taktéž vnímá jako největší nedostatek práce na dálku chybějící interakci s kolegy: „Určitě mi chyběla možnost komunikovat s ostatními, šance naposlouchat si telefonáty s kandidáty a pohovory. Přece jen v kanceláři se člověk učí i tím, že slyší lidi okolo sebe. Jsem společenská, ráda znám lidi, se kterými pracuji. To mi stále trochu chybí, protože kamera a on-line hovor těžko nahradí osobní kontakt, komunikace je složitější a hlavně zdlouhavější.“
Během adaptace na home office tak oběma novým posilám personálního oddělení nejvíce pomáhala podpora a kvalitně nastavená komunikace ze strany nejbližších kolegů a nadřízených:
„Od nadřízené jsem měla stále maximální podporu, takže jsem si nepřišla sama a kdykoliv jsem potřebovala něco vysvětlit, udělala si na mě čas. V začátcích v novém zaměstnání na home office je podle mého nejdůležitější, aby si nadřízený udělal dostatek času na svého nového podřízeného,“ říká Kristýna.
Také Markéta zdůrazňuje důležitost role buddyho a nových kolegů: „Ostatní se mi věnovali, měla jsem každodenní telefonáty se svou nadřízenou. Měla jsem dost času na to, abych se dostala do všech procesů teoreticky a udělala si základní školení, tzv. Alza Basics. “
Komplikace? Ne, příležitost!
I přesto, že jsme během posledního půl roku dokázali vytvořit on-line nástupní dny, základní zaučení pomocí micro-learningů a školíme on-line přes Teams skupiny nováčků, víme, že jsme teprve na začátku cesty. V on-line adaptaci kombinované s off-line setkáváním s kolegy vidíme velký potenciál. Jsme si i vědomi toho, že ne každému je příjemné školit on-line, proto jsme vytvořili kurzy pro naše interní školitele a pomáháme jim zvládnout přechod do kombinované formy vzdělávání. Vedle toho doplňujeme adaptaci o příručky pro zaměstnance – jak si poradit on-line, fungovat i v remote režimu, doplňujeme adaptační plány pozic o nové nutné znalosti a máme i skupiny určené pro výměnu zkušeností mezi novými nástupy a lidmi, kteří u nás již nějakou dobu pracují.
Na začátku byl přechod do on-line režimu výzva, teď jej bereme jako velkou příležitost, která může jednotlivce i firmu posunout výrazně dál a zefektivnit dosavadní rozvoj našich lidí.
Petra Nulíčková