
Česká republika má okolo 40 tisíc e-shopů, což z nás dělá unikát v celé střední Evropě. Proto by se mohlo zdát, že jsme na e-commerce zvyklí a na rozdíl od ostatních zemí, které musely do on-line prostředí nuceně přejít během pandemie, se nás nedostatek kvalifikovaných odborníků netýká. S očekávaným strmým růstem e-commerce však téměř každý bude muset řešit otázku, kde najít odborníky do středního a vyššího managementu.
S čím se prakticky denně setkáváme, jsou uchazeči, kteří přicházejí s nedostatečnými znalostmi z předchozích zaměstnání. Mnohdy nebyli nuceni pracovat rychle, používat technologie, vzdělávat se. Léta si vystačili s tím, co uměli na začátku. Pokud však uchazeči během výběrového řízení projeví silnou motivaci doučit se chybějící dovednosti, lze velmi dobře stavět na základech zkušeností získaných mimo e-commerce. Nehledíme tedy jen na odbornost, kterou uchazeč nemusí mít, ale také na základ v člověku samotném. Díváme se, zda je odhodlaný zvládnout náročné výběrové řízení a o práci u nás opravdu stojí. V Alze je pro nás zásadní, aby si zaměstnanci rychle dokázali osvojit potřebné znalosti, proto se na toto zaměřujeme už při výběrových řízeních, kdy také sledujeme způsob uvažování nad úkoly, reakce na nepříjemné situace a zpětnou vazbu, zda si z ní uchazeč něco vezme a případně se poučí z chyb. Pokud toto funguje a splňuje kritéria obecných předpokladů pro zvládnutí náročnějších rolí u nás, je vyhráno.
Vychovejte své juniory pro seniorní pozice
Trh e-commerce nemusí být ohrožený nedostatkem kvalitních pracovních sil. Je však potřeba mít nastavený systém výběrového řízení, nedívat se jen na předchozí zkušenosti. Ty totiž mnohdy nemusí stačit. Větší úspěch může přinést méně zkušený kandidát a individuálně nastavený adaptačně rozvojový plán, opora v podobě zkušeného buddyho, pravidelné rozhovory s HR a nadřízeným, na míru doporučená školení, videa a textový materiál, jako například interní wikipedie. Tyto nástroje pomohou nováčkovi se ve firmě zorientovat a díky pravidelným rozhovorům s personálním oddělením včas zhodnotit, zda na danou pozici stačí, případně odhalit dovednosti, na které je ještě potřeba se zaměřit.
Alza je specifická, rychlá, neděláme e-commerce jako „on-line obchodní dům“, volíme jinou cestu, unikátní. Proto je téměř nemožné najít na trhu někoho, kdo by nám hned 100% sedl. Proto se nebojíme dosadit do týmů čerstvé absolventy, máme totiž zkušenost, že to může být prospěšné pro obě strany. My nabídneme talentům ojedinělou znalost e-commerce ve své ryzosti, oni nám zase zajímavý vhled a neotřelé nápady. Samozřejmě je potřeba s těmito zaměstnanci individuálně pracovat, vyhodnocovat jejich výkony, aby se mohli posouvat dál. V Alze už máme desítky kolegů, kteří začínali na velmi juniorních pozicích nebo v trainee programu a vypracovali se až do manažerské úrovně. Právě toto je pro nás v HR největší úspěch pozorovat, jak mladí lidé dostávají již po velmi krátké době poměrně velkou zodpovědnost a zkušení kolegové s nadšením vítají jejich rychlost učení, technickou zdatnost a energii.
Budujte si pověst dobrého zaměstnavatele
Alza má zejména v České republice silnou značku, což přináší velký objem uchazečů o práci. I přesto však nemáme obsazeny všechny seniorní pozice, které potřebujeme. I u nás platí, že čím vyšší pozice, tím je těžší ji obsadit. Zkoušíme různé cesty, jak přilákat relevantní kandidáty, a to nejen našimi aktivitami, ale i nepřímo, jako jsou různá ocenění, inovace a úspěchy. Věříme totiž, že je na trhu hodně talentovaných zkušených manažerů, jen třeba čekají na správný okamžik a impuls. I proto se snažíme, aby při rozhodování, zda poslat CV k nám nebo jinam, z toho Alza vycházela jako sice náročný, ale dobrý a stabilní zaměstnavatel, pro kterého se vyplatí pracovat.
Martina Brixí, HR Business partner, Alza.cz