
Konopí je rostlinou, kterou lidé po celém světě konzumují už tisíce let. V potravinářství je populární třeba díky konopnému semínku, jež obsahuje cenné látky v podobě esenciálních mastných kyselin, minerálů a vitaminů. Kromě toho ale rostlina zahrnuje i řadu dalších látek, na něž se hledí jako na potenciálně atraktivní a funkční přísady do budoucna, které mohou celý trh s konopnými produkty posunout o notný kus vpřed.
Kontroverzní látkou konopí je především psychoaktivní složka THC obsažená v květu, kvůli níž spadá tato rostlina v myslích spotřebitelů často pouze do kategorie drog. Platná legislativa říká, že na tuzemský trh se smějí uvádět pouze takové potraviny či nápoje, které THC neobsahují. Na evropské úrovni se ale o možném limitu pro THC v potravinách vedou diskuse, některé země mají své vlastní legislativní podmínky a určitý obsah THC je povolen. Rostlina však obsahuje další aktivní látky, na něž se do budoucna hledí s nadějí. Jde o tzv. kanabinoidy, z nichž největší potenciál má CBD (kanabidiol), CBG (kanabigerol) či CBN (kanabinol). A právě díky těmto látkám, které nejsou psychoaktivní a dokáží ulevit od řady zdravotních potíží od nevolnosti po nespavost či roztěkanost, je poněkud nefér pohlížet na konopí jen jako na drogu.
Sluší mu potraviny i pet food
Markéta Novák Matějková se svým mužem provozuje e-shop, kamennou prodejnu a velkoobchod pod značkou Canatura. „V současné době zavážíme více než sto kamenných prodejen a e-shopů a každý měsíc zaznamenáváme dynamicky rostoucí zájem,“ říká. Dodává, že právě díky větší informovanosti ohledně konopí se z tohoto sortimentu stává atraktivní položka, která by neměla chybět v žádné nabídce obchodů, které se specializují na prodej potravin, kosmetiky a doplňků stravy. Poptávka je však natolik velká, že by zařazení tohoto sortimentu doporučovala i pro běžný maloobchod. Kdo je ale zákazník? „Zdravotní aspekt tohoto sortimentu má výhodu v tom, že není nijak omezen běžnou kategorizací podle věku, vzdělání nebo bydliště. Každý zákazník, zejména v dnešní době, klade velký důraz na posílení svého zdravotního stavu a v tomto ohledu jsou produkty z konopí jasnou volbou,“ vysvětluje. Největší překážkou podle ní může být pro některé zákazníky vyšší cena, a to zejména u CBD produktů. „Vracející se zákazník ale ví, že se mu investice vyplatí,“ míní.
Ze sortimentu, který Canatura nabízí, je zájem hlavně o konopné semínko, olej a protein, v drogerii je to kosmetika s obsahem CBD, stejně tak v kategorii pet food potravinové doplňky s obsahem CBD. Oblíbené jsou také granule s obsahem konopného oleje. Za takové produkty jsou majitelé mazlíčků ochotni si připlatit. „Roste zájem o výrobky s obsahem CBD, CBG a CBN, tedy kanabinoidy, které jsou obsažené v květu konopí a nemají žádné psychoaktivní účinky jako například THC,“ deklaruje Markéta Novák Matějková. Přibližuje také, co stojí za zájmem zákazníků: „CBD produkty mohou poskytovat úlevu od nejrůznějších psychických i fyzických obtíží a mohou tak tvořit vhodnou alternativu či doplněk ke konvenční farmakologické terapii. Nejnovější vědecké studie ukazují, že CBD i CBN ovlivňují spánek. Docházejí k závěru, že zatímco nízká dávka CBD podporuje bdělost, vysoká podporuje spánek. Oproti tomu k pocítění silného sedativního účinku je zapotřebí jen velmi malé dávky CBN. Co se týče CBG, při jeho zkoumání vědci docházejí k závěru, že má tato látka protizánětlivé účinky a stimuluje chuť k jídlu.“
CBG předběhne CBD
Dlouholetým propagátorem konopí v tuzemsku je Jiří Stabla, zakladatel sítě Konopných lékáren a autor několika značek konopných produktů, jako jsou Hempin, Kanabigerol či Fitcann. V prodejích se podle něho dobře daří konopným semínkům, která považuje za silnou komoditu podobnou těm sezamovým či slunečnicovým. „Poptávka po nich stále roste, lidé tuší, že naši předci po tisíce let dobře věděli, proč je konzumují. Jsou velmi výživná a i velké nadnárodní společnosti vědí, proč je dobré je zařadit do portfolia nebo jimi obohatit své produkty,“ vysvětluje.
Jeho zákazníci rovněž oceňují konopné masti, které skutečně řeší jejich zdravotní problémy a jsou základem domácí lékárničky. V prodejním žebříčku se drží také 3% CBD olej Hempin. Právě v látkách CBD i CBG vidí Jiří Stabla potenciál do budoucna: „CBD podle vědeckých studií a hlavně celosvětových referencí pomáhá lidem s problémy se spánkem, pomáhá sportovcům při regeneraci a také seniorům například s třesem, který může vyvolávat Parkinsonovo onemocnění.“ Do budoucna ale podle něho CBG přeskočí CBD, poptávka se po něm zvedá: „V konopné hantýrce mu říkáme zlato, protože má skvělé benefity, léta jsem ho testoval na sobě. Zájem o ně mají lidé s migrénami, Crohnovou chorobou nebo s poruchami trávení.“ CBG se také stalo součástí nové řady konopné kosmetiky Kanabigerol. Podle Jiřího Stably jsou účinné kanabinoidy jedním z nejaktuálnějších trendů v kosmetice.
Spíš poslání než byznys
Pro řadu výrobců je konopný byznys z velké části posláním. Intenzivně vnímají konopí a jeho přínos pro lidské zdraví, aktivně o konopí hovoří a edukují veřejnost a každý produkt uvádějí na trh s pevným přesvědčením – aby lidem pomáhal. Martin Sulán, zakladatel e-shopu dobrekonopi.cz a stejnojmenných kamenných prodejen, uvádí, že je pro něj pěstování konopí i jeho následné zpracování a prodej spíš víc posláním než byznysem: „Všechny příjmy z e-shopu a prodejen zpětně investujeme do výroby, zlepšujeme zpracovatelské zázemí a také rozdáváme produkty těm, kteří je potřebují a nemohou si je dovolit. Našimi zákazníky jsou často malé děti nebo lidé nad padesát let, na tyto skupiny také z našich zkušeností výrobky nejlépe účinkují.“
Celý jeho byznys živí hlavně prodej konopné zmrzliny, několik velkoobchodních zákazníků a také prodej biomasy. „Konopí protíná všechny věkové skupiny, všechny profese a vzdělání. Konopí najdete v instalatérském vláknu nebo ve výplních dveří nových automobilů. Na našich objektech používáme konopné zdivo, omítky vnitřní i venkovní. Konopí má velmi bohaté využití,“ specifikuje Martin Sulán. Příležitost v maloobchodu vidí zejména v konopných olejích a tinkturách, které se podle něho s pokrokem v technologiích a lékárenství dají vyrábět pohodlně a bezpečně. Rostoucí báze lidí, kteří se více zajímají o přírodní životní cestu, mohou do budoucna konopnému trhu pomoci dál růst.
Dočká se retail svých kanabinoidů?
Ačkoli už dnes na internetu snadno zákazník narazí třeba na řadu cukrovinek, jež jsou obohacené CBD, správně nemají na trhu co dělat. CBD totiž patří mezi tzv. nové potraviny, které musí projít autorizačním procesem podle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU z roku 2015. Až poté bude zařazena v katalogu nových potravin. V tuto chvíli tedy mohou být na trh uváděny jen ty výrobky, ve kterých se CBD vyskytuje přirozeně, tedy například v konopném oleji.
Legislativní podmínky jsou ale v různých evropských zemích odlišné. Například ve Švýcarsku je možný prodej konopných produktů i s nízkou koncentrací THC od roku 2011. Od roku 2018 se tak sáčky se sušeným konopím s povolenou koncentrací THC prodávají třeba v síti tamního Lidlu. Podle Tomáše Mylera, tiskového mluvčího společnosti Lidl Česká republika se ale prozatím nic takového na tuzemském trhu neplánuje, a to ani v rámci akčních nabídek.
Zaujme i na čerpací stanici
„Trendy v České republice kopírují ty v zahraničí. My registrujeme meziročně rostoucí zájem retailu o naše produkty s Nano CBD. A také roste povědomí spotřebitelů o jejich přínosech,“ informuje Martin Kněžický, jednatel společnosti Bonumo CBD. Zákazníci podle něho na Nano CBD výrobcích oceňují dobrou vstřebatelnost a poměr ceny a výkonu, obchodníci zase atraktivní produkt s dobrou marží. Sám má zkušenost i ze strany prodejce. Provozuje totiž čerpací stanici v Chebu, kde se daří zejména prodeji CBD květů. „Čerpací stanice je na hranicích, takže současný provoz na ní je bohužel poněkud omezený. I přesto ale prodáváme zhruba dvacet kusů týdně a zákazníci se vracejí,“ dokládá Martin Kněžický. Je toho názoru, že CBD produkty obchodníci vnímají jako cestu, jak se na lokálním trhu odlišit a získat konkurenční výhodu.
Za velkou louží se čeká boom
Podle Petra Ježka, zemědělského diplomata velvyslanectví ČR ve Washingtonu, se boom pro potraviny a nápoje s obsahem výtažků z konopí očekával už v loňském roce. Trh ale zasáhla pandemie covidu, a vzestup se tak očekává letos. Situaci rozvolnila legislativa pro oblast zemědělství v USA (Farm Bill) z roku 2018, díky které bylo konopí a některé složky, jako je právě CBD, vyjmuty ze seznamu kontrolovaných substancí. Nicméně jejich využití v potravinách a nápojích se ještě stále řeší. Řada výrobců v USA je již připravena své výrobky s kanabinoidy uvést na trh, týká se to například pivovarů nebo třeba zmrzliny Ben & Jerry’s. Magda Leimerová, manažerka komunikace společnosti Unilever ČR, která má tuto značku ve svém portfoliu, uvádí, že v Americe se projekt nachází teprve ve vývojové fázi, takže jeho uvedení na tuzemský trh je prozatím v nedohlednu. Pokud se tak v budoucnu stane, rozhodnou o tom také sami zákazníci. Značka podle ní velmi rychle reaguje na jejich požadavky i aktuální trendy: „Uvádění novinek vždy reflektuje spotřebitelské preference dané země včetně lokálních legislativních požadavků, což jsou klíčová kritéria při výběru nového portfolia pro každou zemi. Shodným procesem by u nás prošla i tato varianta.“
Legislativa je stále ve vývoji
Legislativa ohledně konopných produktů se neustále vyvíjí, protože jde o relativně mladý segment. „Nedá se v tuto chvíli říct, jak bude vypadat v horizontu několika příštích let. Trhu by každopádně prospělo, kdyby byla regulace v této oblasti transparentnější. Český zákazník má nicméně v současné době k dispozici informace, na jejichž základě si může udělat objektivní obrázek o konopných produktech, které si chce zakoupit, k čemuž přispívá i dobrá dostupnost informací na internetu,“ myslí si Markéta Novák Matějková.
Podle Jiřího Stably by se s konopím pracovalo lépe, pokud by v parlamentu prošel zákon, jenž povoluje jednoprocentní přítomnost THC v rostlinách. V tuto chvíli je totiž pro výrobce odstraňování THC nákladné a složité. Legislativu je ale třeba dodržovat, aby byly produkty bezpečné i pro děti. Věří, že v budoucnu bude konopí v hledáčku zájmu investorů a v regálech obchodů budou mít konopné produkty stálé místo a také vlastní regály.
Pohled do duše konopného zákazníka
Podle studie Breaking Stereotypes: Getting to Know the Cannabis Consumer společnosti Euromonitor International se moderní spotřebitel konopí mění a konopí představuje do budoucna zajímavý potenciál pro trh s rychloobrátkovým zbožím. Spotřebitelé výrobků, které obsahují kanabinoidy, prý uvádějí, že například méně pijí alkohol či méně kouří. Současně existují studie, které poukazují na to, že prodej tabáku, alkoholu a analgetik v zemích, kde je snazší přístup ke konopí, klesá. Euromonitor International se ve studii zaměřila na postoj veřejnosti ke konopí, definovala typy spotřebitelů a nastínila cesty, jak tyto spotřebitele oslovit. S tím, jak se legalizace konopí napříč zeměmi pozvolna rozšiřuje a užívání kanabinoidů se normalizuje, by měly firmy, které se chystají do konopného odvětví vstoupit, porozumět motivacím moderních spotřebitelů a brát v úvahu stereotypy, jež o konopí v myslích spotřebitelů panují.
CBD, CBG či CBN oleje
CBD (kanabidiol) má protizánětlivé, antidepresivní a antipsychotické účinky, zmírňuje tak stres i bolest. Pomáhá budovat dobrou imunitu. Právě proto jej také spotřebitelé začali vyhledávat během pandemie.
CBG (kanabigerol) má např. antibakteriální, antifungální a antiproliferační vlastnosti, stimuluje také růst kostí.
CBN (kanabinol) má sedativní účinky, pomáhá třeba při léčbě nespavosti.
Názory odborníků:
„Příběh konopí teprve začíná.“
Konopí je trend. Zájem je obrovský, má velký potenciál pro zdraví a imunitu. Konopí je jedním z nejlépe obnovitelných zdrojů a je škoda, že je jeho potenciál tlumen. Odvětví konopí během pandemie posílilo, ale ne nějak extrémně. Dařilo se všem našim značkám, ať už jde o Hempin, Fitcann či Kanabigerol. O CBD roste zájem, může velmi efektivně pomoci při posílení imunity. Produktům pomohlo i to, že v Rakousku léčili pacienty s covidem právě díky CBD − a úspěšně. Jsem přesvědčen, že dnešní novorozenec nebude v dospělosti tušit, že konopí bylo kdysi rostlinou „pod zámkem“.
Jiří Stabla, propagátor konopí a zakladatel, Konopné lékárny
„Spotřebitelé mění svůj pohled.“
Trh se vyvíjí skokově. Zejména díky legislativním změnám v USA a v Kanadě a vzniku nového globálního odvětví zaměřeného na konopí se tyto trendy odrážejí i v Evropě, kde každoročně exponenciálně zájem roste. Díky tomu se i významně změnil pohled spotřebitelů na konopí jako takové. Už není bráno pouze jako „droga“, ale zejména jako významný prostředek ke zlepšení zdraví. Zákazníci jsou lépe edukováni. Jak v médiích, tak i na internetu najdou informace pro lepší orientaci v rychle rostoucím sortimentu konopných produktů.
Markéta Novák Matějková, marketing manager, CanaturaWholesale.com
Data:
z 30 na 90 mld. dolarů
má vzrůst celosvětový legální trh s konopím od roku 2020 do roku 2025.
Zdroj: Euromonitor International Cannabis Survey, 2021
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2021.