logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Elegantní a moderní galerie Myslbek v pražské ulici Na Příkopě si začátkem července připomíná 25...
  • Alza.cz a Heureka.cz obnovují vzájemnou spolupráci. Po dubnovém spuštění kooperace na Slovensku...
  • Ekonomická nálada Čechů je v první polovině roku značně pesimistická. Index finanční situace...
  • Poslanci v prvním kole podpořili konec EET (Elektronická evidence tržeb). A s ním podle expertů...

Obalům vládne ekologie, recyklace a upcyklace

22. června 2021
Téma 0
878
Obalům vládne ekologie, recyklace a upcyklace

Podíl české e-commerce na maloobchodu v Česku přesáhl 16 procent, což znamená skokový meziroční růst přibližně o tři procentní body. Aby objednané zásilky dorazily v pořádku, a především nepoškozené ke svým adresátům, je nutné je správně zabalit. A protože se všeobecně dál více hledí na udržitelnost, používají se zejména obaly z recyklovaných materiálů. Obalový materiál je přitom i marketingovým nosičem.

Udržitelnost je často skloňovaným tématem, což platí i v oboru e-commerce. Například proto společnost Thimm pack’n’display vyrábí svá obalová řešení především z vlnité lepenky certifikované FSC a aktivně usiluje o osvětu vlnité lepenky jakožto alternativního materiálu k plastu nebo hliníku. „Vlnitá lepenka je sama o sobě ekologickým a udržitelným materiálem, který lze snadno recyklovat. Recyklovaný obal z vlnité lepenky se stává surovinou pro další výrobu. Na otázkách udržitelnosti pravidelně spolupracujeme s našimi zákazníky, kterým nabízíme například možnost fixací z vlnité lepenky namísto běžně používaných výplní nebo bublinkové fólie, které se velmi obtížně recyklují,“ prozrazuje jednatel Martin Hejl. Další možností, jak jít v oboru e-commerce cestou trvalé udržitelnosti, je zeštíhlení použitého materiálu nebo optimalizace rozměrů zasilatelských krabic.

Jde o šíření ekologické a zároveň praktické osvěty

Pro přepravce je hlavním cílem bezpečnost zásilek. Ta by se ale neměla vylučovat s udržitelností balíkové přepravy. Proto se společnosti snaží dělat kroky, které ekologii podporují. Zároveň musí ekologické, recyklované i upcyklované materiály v balíkové přepravě stále splňovat požadavky na odolnost. Trendem současné doby je totiž čím dál větší automatizace balíkové přepravy, se kterou rostou nároky na kvalitu balení. „Vzít starou krabici od bot a poslat v ní přes republiku dva hrnky obalené v novinách, je na jednu stranu skvělý způsob, jak vyhovět vlastní touze po co nejekologičtějším balení, současně bohužel nesplňuje nároky na balení určené k přepravě a je možné, že zásilka dorazí do cíle pošramocená. Bohužel v takovém případě nese odpovědnost za balení odesílatel,“ vysvětluje Miroslav Michalko, ředitel společnosti Zaslat.cz. Dodává, že v zájmu každého subjektu je těmto situacím předcházet šířením ekologické a zároveň praktické osvěty. Skvělým způsobem, jak se může zákazník zachovat ekologicky, je schovat si krabice a výplně, které mu přišly v jiné zásilce, a pokud jsou stále v kondici, poslat je při nejbližší příležitosti dál.

„Trendem je určitě větší ohleduplnost k životnímu prostředí. To znamená nejen snižovat celkový objem použitého materiálu, ale také přemýšlet nad tím, který materiál použijeme a zda je možné jej recyklovat nebo znovu použít,“ uvádí Jan Čižmar, provozní ředitel Zásilkovny. Trendem je tak zaměřit se na recyklaci nejen kartonových obalů, ale také igelitových, kde je navíc kladen důraz na materiál, který umožní 100% rozklad. „Vzhledem k našemu prodávanému sortimentu a určité části balené do skleněných obalů se snažíme v maximální míře využívat odolný materiál, který zamezí poškození produktů. I u těchto obalů však vybíráme materiál s důrazem na ekologii,“ konkretizuje Michal Macourek, ředitel e-commerce společnosti Benu Česká republika. Pro minimalizování odpadu se stále více využívají přírodní krabice bez potisků, případně s ekologickou variantou tisku. „I plastové výplně se volí nejčastěji z rozložitelného či snadno recyklovatelného materiálu. Obecně je snahou maximalizovat využití již existujících obalů,“ míní Michal Ondomiši, ředitel logistiky Alza.cz. Neméně podstatným požadavkem na obaly je jejich schopnost ochránit produkty, které jsou v nich zabalené. Ať už proti poškození, znečištění nebo ztrátě.

Kartony se vysekávají na míru zakázky

Zákazníci stále více upřednostňují obaly, které na ně působí ekologickým dojmem, anebo jsou baleny úsporně vzhledem k ekologii. „Když naše výrobky nutně nepotřebují, abychom je balili do plastů kvůli udržení kvality krmiva, využíváme papírové obaly, jako například u našich přírodních pochoutek. Od minulého roku se velmi zvedá on-line prodej kvůli koronavirové krizi, a tak roste poptávka po velkých baleních. Pokud realizujeme akci 15 kilogramů krmiva plus dvě kila zdarma, již při výrobě myslíme na naši planetu. Nedodáme tedy zákazníkovi dva pytle zvlášť, ale zvýšíme gramáž velkého pytle z 15 na 17 kilogramů,“ uvádí Anežka Petrů, marketingová manažerka značky Fitmin společnosti Dibaq. Čím větší počet objednávek e-shopy musely v poslední době vyřídit, tím více kladly důraz na rychle balitelné, bezpečné a cenově výhodné obaly. Před 15 lety zboží z e-shopu přišlo v obálce s bublinkovou fólií nebo obalené stretch fólií. „Dnes jsou trendem kartony s automatickým dnem a lepicím proužkem, zásilkové obaly na knihy nebo ploché poštovní kartony. Navíc opatřené potiskem buď přímo na kartonu, nebo na lepicích páskách,“ říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti Raja.

I v současné době se balí produkty podle charakteru a rozměru zboží buď do papírového kartonu, nebo do strečové fólie. S enormním nárůstem on-line objednávek v pandemické době se však řada e-commerce hráčů rozhodla investovat do automatizovaného balicího stroje, který vysekává karton na míru podle rozměru konkrétního zboží. „Zamezí zbytečnému plýtvání obalovým materiálem a následné potřebě vycpávat prázdná místa v balíku. Kartony navíc budou s předtištěným logem, nebudeme tedy používat ani pásky s označením prodejce. S ohledem na technické limity stroje takto ekologicky a úsporně zabalíme 96 procent veškerých našich zakázek,“ uvádí Libor Křížka, ředitel logistiky společnosti HP Tronic Zlín. Dodává, že automatizovaný balicí stroj, který zvládne zabalit až 22 tisíc balíků za den, budou instalovat v průběhu léta. Jeho spuštění do plného provozu předpokládají začátkem srpna.

Vnější rozměry jsou menší

V oblasti obalů pro B2B zahájila společnost Malfini v minulých letech projekt jednotná bedna. „Podařilo se nám uzavřít dohody s našimi asijskými dodavateli spočívající v jednotné velikosti obalové krabice tak, abychom při logistice stoprocentně zaplnili nejen zmíněný obal, ale především přepravní kontejner. Tím nepřevážíme vzduch, ale opravdu jen zboží,“ pochvaluje si technický ředitel Michal Seltenreich. Na danou velikost jsou rovněž uzpůsobeny regálové zóny v ostravském logistickém centru této firmy. „Z hlediska udržitelnosti je pro nás důležité to, že zmíněný obal, který je velmi trvanlivý a kvalitní s ohledem na lodní přepravu, využíváme dále pro distribuci zboží směrem k našim zákazníkům,“ vzkazuje Michal Seltenreich. I tato skutečnost dělá ze společnosti Malfini téměř bezodpadovou firmu, kdy 90 procent veškerého odpadu je recyklováno, pouze 10 procent pak spadá do komunálního odpadu.

„Zaměřujeme se na doručování velké bílé techniky a nábytku. Toto zboží je obvykle přepravováno s ohledem na ochranu proti poškození v originálních obalech výrobce. Zaznamenali jsme snahu výrobců techniky o optimalizaci místa v ochranném polystyrenovém uložení. Vnější rozměry balení jsou v současnosti menší, do nákladového prostoru vozidel se tedy vejde více kusů,“ informuje Jan Kodada, obchodní ředitel společnosti Gebrüder Weiss. Změnu v používaných obalech dopravce zaznamenal také u nábytku. V současnosti se běžně využívá pevnějšího kartonu, výztuh rohů, tavných pásek či ochranných corlett. Obecně platí, že v přepravovaném segmentu e-commerce se k balení těchto zásilek využívá především tlustostěnných fólií, tvarovaného i granulovaného polystyrenu a kartonu.

Prostor pro kreativitu je velký

Všichni si uvědomují, že obal nemusí nutně splňovat jen přepravní a ochranou funkci, ale může sloužit i jako účinný propagátor značky. „Proto naši zákazníci používají sofistikovanější obaly, které přinášejí jejich zákazníkům radost při rozbalování a vzbuzují pozitivní emoce. Mohou to být obaly se samolepicími a odtrhovacími páskami, obal pak již není nutné přelepovat lepicí páskou a zákazník má při rozbalování maximální komfort, protože balíček lze díky odtrhovací pásce snadno otevřít,“ prozrazuje Martin Hejl. Mohou to být i vnitřní potisky obalů, které zákazníka vždy překvapí a příjemně potěší, protože je vnímá jako soukromé sdělení. Využití najdou ale i QR kódy se soutěží, slevou nebo další nabídkou. „Velmi oblíbené u zákazníků jsou i obaly s druhým životem. Jsou to obaly, které zákazník nevyhodí, naopak, může z nich vytvořit něco jiného a užitečného, něco, co mu bude dále sloužit v domácnosti nebo v kanceláři,“ dodává Martin Hejl. Nadšení z obalů pak sami zákazníci sdílejí na sociálních sítích, což e-shopu přináší stále nové a nové zákazníky.

„Kvalitní lepicí páska s výrazným barevným potiskem na neutrálním kartonu podtrhuje image značky a je zároveň spolehlivou pečetí neporušenosti obalu, čímž odpadá nutnost různých přebalů do fólie,“ vyzdvihuje Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika. Loga na lepicí pásce či krabici jsou však dnes již samozřejmostí, proto je na pořadu dne vymýšlet další marketingové využití obalů. „I v balení se začíná hodně pracovat s personalizací, kdy zákazníkovi přijde poděkování za nákup, přání k Vánocům nebo k narozeninám či poukaz na další nákup. Některé e-shopy vkládají do balíčku i malý dárek,“ sděluje Jan Čižmar. Prostor pro kreativitu je zde opravdu velký. „Může se jím stát potisk, logo, etiketa nebo další propagační výplň,“ radí Gabriela Fabianová. E-shop Alza.cz využívá opakovaně obaly, ve kterých zboží přijímají. Může se tak stát, že objednávka přijde k zákazníkovi v krabici od úplně jiného typu zboží. „Nelze však říci, že bychom přepravní obaly marketingově využívali na maximum. Primární je pro nás ochranná funkce a možnost znovuvyužití,“ konstatuje Michal Ondomiši.

Obaly skrývají marketingový potenciál

Jelikož naprostá většina rozhodování o koupi probíhá v místě prodeje, je důležité zaujmout zákazníky prostřednictvím obalu a zároveň tak sdělit zákazníkům, jakou kvalitu produktu kupují, odkud pochází a kdo za ním stojí. „Samozřejmě, že produkty s reálným příběhem v pozadí mají silnou pozici, proto i my volíme v obalovém designu transparentnost,“ říká Anežka Petrů. Packaging je bezesporu jednou z možností, jak komunikovat například vlastní značku a zvyšovat povědomí o ní. „Spojení kvalitního, standardizovaného a profesionálního přepravního obalu s logem, případně dalšími informacemi, které si přejeme doručit příjemci či odesílateli zásilky, v sobě skrývá potenciál, se kterým je určitě možné pracovat,“ doplňuje Jan Kodada. Většina obalů lékáren Benu obsahuje jejich značku, případně nějaké zajímavé marketingové aktivity, které jsou spjaté s aktuálními tématy v těchto místech prodeje. „Pro naše zákazníky máme desetidruhovou velikostní řadu boxů, které lze při distribuci na paletách ukládat s maximálním využitím prostoru tak, aby nevznikala prázdná místa,“ reaguje Michal Seltenreich. Jejich distribuční systém už při zpracovávání objednávky vybere to nejvhodnější balení pro zasílané zboží, takže nepoužívají žádné výplně.

Je evidentní, že v současnosti firmy kladou čím dál větší důraz na spokojenost zákazníků – a balení je jeho součástí. Přistupují k odlišení se už samotnou technikou balení (barvou krabice, použité výplně) nebo jdou ještě dál a zákazníkovi nechávají přímo uvnitř zásilky vzkaz, dárek nebo ho informují o tom, kdo jeho balíček připravil. Dávají lidem v případě reklamace možnost využít stejného obalu a tak dále. „To vše jsou kroky kupředu, které chceme dělat i my. Proto připravujeme projekt Re-Zaslat, který využívá potenciálu opětovného používání obalových materiálů. Naší novinkou jsou například nálepky na balících, ze kterých může kdokoliv, kdo balík cestou potká, čerpat patnáctiprocentní slevu na naše služby,“ prozrazuje závěrem Miroslav Michalko.

 

Názor odborníka:

„Výzvou jsou malé zásilky.“

Nakupující si v posledních letech odvykli sdružovat svoje objednávky a on-line se prodává stále menší zboží. Výzvou pro e-shopy je tedy i pro malé zásilky vyrobit obaly dostatečně chránící zboží, které jsou navíc ekologické a ekonomické, a přitom schopné procházet třídicími centry s rozsáhlými dopravníkovými systémy. Z důvodu masivní automatizace pak většina přepravců požaduje odstranění plastových obálek a černých fólií z balení zásilek.

Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek na téma Obaly pro e-commerce najdete i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2021.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required