
Společnost IGD zveřejnila pohled na další vývoj trhu s potravinami a spotřebním zbožím v Evropě do roku 2026. Podle jejích analytiků vzroste potravinářský trh o pět procent, ovšem spotřebitelská důvěra je křehká.
Jon Wright, head of European data and insight společnosti IGD, komentuje prognózy pro evropský trh s potravinami a spotřebním zbožím do roku 2026: „Po jízdě horskou dráhou v letech 2015 až 2019, která zaznamenala mírné roční tempo růstu 1,1 procenta a abnormální vzestup 4,7 procenta v roce 2020 v důsledku pandemie, očekáváme, že se letos vrátí do normálu a v příštích pěti letech bude růst stabilní.“ V roce 2021 by měl trh v celém regionu vzrůst o dvě procenta, a to navzdory nejistotě spojené se znovuotevřením postcovidového světa. V porovnání s rokem 2020 je to poměrně málo, ovšem lze to přičíst silnému růstu v loňském roce.
Jon Wright pokračuje: „Do roku 2026 předpokládáme, že trh poroste o pět procent. Je však důležité poznamenat, že velkou část z toho bude řídit spíše inflace než růst objemu prodeje. A nárůst se navíc bude v jednotlivých zemích lišit podle místních podmínek. I když jsou vyhlídky obecně pozitivní, je třeba zdůraznit, že důvěra spotřebitelů je křehká. Během posledního roku se propadla a vyprchala a v reakci na měnící se podmínky existuje potenciál, že se tato situace může poměrně prudce vrátit.“
Lze předpokládat, že všechny prodejní kanály v celém regionu budou do roku 2026 generovat další prodeje, ale podíl hypermar- a supermarketů na trhu se sníží o 2,5 % a 2,8 %, zatímco convenience obchody, diskonty a e-shopy porostou s tím, jak se budou nadále rozvíjet pandemií zakotvené trendy spotřebitelského nakupování. Jon Wright dodává: „Hypermarkety se budou zaměřovat na udržení tržního podílu prostřednictvím změn prodejního prostoru, spolupráce s třetími stranami a podpory on-line. Supermarkety budou do roku 2026 čelit také některým zajímavým výzvám; investice půjdou do podpory škály nákupních misí a příležitostí.“
Společnost IGD zveřejní podrobné prognózy pro jednotlivé země v listopadu 2021.