logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Služba on-line obchodu Albert se od roku 2021, kdy nabídla doručení potravin obyvatelům Brna,...
  • Nový koncept prodejen zapadá do plánů společnosti Billa Česká republika, které počítají s...
  • Společnost Alza přichází s inovativním přístupem k reklamacím. Většina zákazníků internetových...

Zboží chrání i chytrý software

20. října 2021
Téma 0
1328
Zboží chrání i chytrý software

V Česku v meziročním srovnání, co se týká počtu krádeží, nastal vítaný trend. Jejich počet klesl. Přestože čísla hovoří jasně, jak se říká, štěstí přeje především připraveným. Zboží na prodejní ploše může být kolikrát v hodnotách převyšující stovky či miliony korun. Obchodník svým zákazníkům i zaměstnancům může dát důvěru a věřit, že vše odnesené bude zaplacené. Ale pokud zapojí moderní technologie, má větší jistotu.

V supermarketech ze 75 % kradou většinou muži, a to v odpoledních hodinách. Typicky cukrovinky, drogistické zboží nebo alkohol. Z policejních statistik vyplývá, že loni došlo k celkem 1 496 nahlášeným krádežím. V průměru jsou to v celém Česku čtyři krádeže denně. S odhalováním krádeží kromě pracovníků ostrahy nově pomáhají i IT technologie. Příznivou statistiku meziročního snížení drobných krádeží přímo potvrzuje Martin Giebel, ředitel divize retail společnosti M2C: „Hlavní příčiny nižšího počtu krádeží v obchodech spatřujeme v menší návštěvnosti a větším počtu zaměstnanců na prodejní ploše.“ Dalším aspektem byl zvýšený počet pracovníků ostrahy, kteří se v prodejnách podíleli na koordinaci hygienických opatření.

Jak snížit interní kriminalitu

S odhalováním nejenom externí, ale rovněž interní kriminality, kdy krade samotný zaměstnanec obchodu, nově pomáhají nejmodernější výpočetní technologie. Například analytický software TrackSys, který využívá například maloobchodní síť Albert, vyhodnocuje třeba nestandardní transakce u pokladen. Díky napojení na kamerový a pokladní systém lze ověřit, zda bylo všechno zboží namarkováno správně. Tímto způsobem je možné monitorovat nejenom klasické, ale i samoobslužné pokladny. V případě interní kriminality se mezi podezřelé transakce zahrnují častá storna nebo nákupy složené jen z položek za menší částky. Analytický software dokáže odhalit i takzvané přátelské nákupy, kdy pokladní nenamarkuje všechny položky nebo vydá levnější zboží, než ve skutečnosti namarkuje.

„Po nasazení monitorovacího systému se zvýšil počet vyhodnocených podezřelých účtenek v pokladních zónách, díky čemuž došlo ke snížení interní kriminality. Technologie přispěla k automatizaci procesů, a to jak na straně společnosti Albert Česká republika, tak na straně operátorů firmy M2C, kteří vyhodnocují incidenty,“ říká Martin Giebel. Podle něj systém přináší 60% časovou úsporu při šetření incidentů a zároveň zvyšuje množství vyřešených případů až o 150 %. Interní kriminalita má společný znak, že se zpravidla opakuje, a to dlouhodobě. Jednotlivé případy obvykle nezpůsobí okamžitou ztrátu ve vysoké hodnotě, ale při dlouhodobém působení se suma načítá. Ze statistik společnosti M2C vyplývá, že souhrnná ztráta způsobená zaměstnanci dosahuje i vyšších stovek tisíc korun.

Zabezpečení by mělo být rozděleno na dvě části

Není tedy asi moc důvodů polemizovat o tom, proč investovat do zabezpečení obchodu. Hlavním důvodem je samozřejmě prevence ztrát. „K úvaze o míře zabezpečení tedy většinou vede údaj o přesné hodnotě zboží, které se během prodeje ztratilo nebo bylo ukradeno. Dalším motivem je ochrana personálu i návštěvníků v situaci, kdy dojde k incidentu,“ prozrazuje Jakub Sedlmajer, key account manager společnosti Axis Communications. Kamerový systém je ale nástroj, který přesahuje pouhé zabezpečení – může na sebe vydělat i tím, že pomůže optimalizovat provoz prodejny. Dokáže počítat návštěvníky, generovat statistiky konverze, regulovat fronty u pokladen nebo měřit vytíženost prodejních ploch. Podle Ladislava Antla, ředitele společnosti AC Systems, by si bezpečnost maloobchodu měl zajistit každý, kdo se nechce dělit o svůj zisk se zloději. Při ztrátách nad 0,7 až 1 % z obratu je to už nutností.

Příležitost dělá zloděje, a proto nemá cenu řešit, proč a kdy se vyplatí investovat do zabezpečení obchodu, ale hlavně jak to udělat co nejlépe. Stejně jako si vlastníci bytů a domů chrání svoje obydlí, tak by měli činit i všichni majitelé obchodů. „Hlavním důvodem pro toto tvrzení je, že v obchodech se nachází zboží za statisíce, někdy i miliony korun. Vezměme v úvahu například cigarety a alkohol, kde ceny krabičky či láhve přesahují 100 korun a odnést je není nikterak složité,“ konkretizuje Václav Hora, franchise manažer společnosti Makro Cash & Carry ČR.

Zabezpečení obchodu by v ideálním případě mělo být rozděleno na dvě části: zabezpečení proti vpádu zvenčí a zabezpečení proti krádežím uvnitř. „Výhodou dnešních alarmů je to, že detektory jsou k dispozici v drátové i bezdrátové variantě, a proto je lze libovolně kombinovat. Drátovou variantu doporučujeme při stavbě či rekonstrukci, když se řeší celková elektroinstalace objektu. Bezdrátové řešení s šetrnou instalací pak oceníte do již hotových prodejen,“ sděluje Petr Němeček, vedoucí marketingu společnosti Jablotron. Zabezpečení tedy lze řešit v jakékoliv fázi. Samozřejmě platí, že čím dříve je pořízeno, tím dříve je jistota, že zaměstnanci i majetek jsou v bezpečí.

Pomáhají chytré analytické nástroje

V maloobchodě je toho více, co lze chránit. V první řadě jde o zaměstnance, kteří by se měli na pracovišti cítit bezpečně a v klidu. Alarm chrání zpravidla zakódované místnosti, tedy ty, kde aktuálně nikdo není. Nicméně dnešní bezpečnostní služby dokáží využít kamerové systémy a alarmy i na preventivní bázi. „Představme si benzinovou pumpu, zlatnictví či směnárnu, tedy rizikové objekty, které jsou terčem různých pokusů o vloupání. Tyto objekty jsou mechanicky zpravidla velmi dobře zabezpečené, a tak pachatelé často volí čas za plného provozu, tedy v době, kdy alarm není zapnutý. Existuje služba videotíseň, která funguje na preventivní bázi následovně: Pokud vejde do objektu podezřelá osoba nebo je stále venku a obsluze se byť jen nepozdává, může stisknout tísňové tlačítko. V tu chvíli operátoři bezpečnostního centra získají prostřednictvím kamer živý náhled na situaci v objektu. Obsluha dále nemusí již nic dělat,“ uvádí Petr Němeček. V případě, že podezřelý opouští objekt, operátor se ještě telefonicky ujistí, že je vše v pořádku, a ukončuje monitoring. Pokud ale dojde k přepadení nebo vloupání či jiné mimořádné situaci, operátor okamžitě vysílá zásahovou jednotku na místo a posílá videopřenos Policii ČR, která má přesný popis situace a pachatele. Dopadení a pomoc je pak o hodně rychlejší.

Hodně také záleží na skladbě a sortimentu zboží ohroženého krádežemi. Základní a nejúčinnější způsob ochrany využívá vhodnou technologii elektronické ochrany zboží, tzv. EAS. „Doplňkově lze povýšit tuto ochranu s použitím bezpečnostních zrcadel, vhodně rozmístěných v prostoru nebo i speciálními kamerovými systémy,“ míní Ladislav Antl. S pomocí kamerového systému se dá chránit zboží před krádeží a vandalismem a personál i zákazníky před nevhodným chováním. „IP kamery doporučujeme v prodejně integrovat s IP reproduktory a také s pokladnami či přístupovým systémem. Lze použít i chytré analytické aplikace přímo v kameře. Pokročilé systémy dokážou na podezřelé transakce upozornit v reálném čase, standardem je ovládání z mobilu nebo chytré vyhledávání v záznamu,“ informuje Jakub Sedlmajer. Tím se podstatně urychlí reakční doba v případě incidentu.

Zásahová jednotka na dosah ruky

Podíváme-li se na problematiku vykradení, je nutné začít od začátku – tedy použít kvalitní dveře a zámky, a to nejen u vstupu pro zákazníky, ale i pro zásobování a případné vchody z dvorů. V některých případech mohou být použity i mříže či svinovací rolety. „Do výkladních skříni je vhodné instalovat bezpečnostní fólie, které brání nejen vloupání, ale i vandalismu. Samostatným tématem je pak bezpečnostní systém, který může mít nejrůznější funkce počínaje čidly kouře, vytopení a samozřejmě vloupání,“ sděluje Václav Hora. Vyplatí se napojit bezpečnostní systém na pult centrální ochrany, který drží pohotovost 24/7. V případě, že dojde k pokusu o vniknutí do objektu, zásahová jednotka vyrazí místo zkontrolovat a provozovatel obchodu může v klidu spát.

V dnešní době moderních technologií tak lze chránit prakticky cokoli. Majetek (zboží i vybavení objektu), zdraví i životy zákazníků a zaměstnanců – nejen proti fyzickému násilí, ale i proti důsledkům neočekávaných hrozeb. „Jako příklad uveďme aktuálně probíhající celosvětovou pandemii, při které bezpečnostní technologie, konkrétně například námi dodávané chytré kamerové systémy, chrání zdraví osob tím, že kontrolují zakrytí dýchacích cest nebo aktuální počet osob v objektu,“ poukazuje Lukáš Kotek.

Systémy nabízejí automatizaci

Kamerový systém je vhodným zabezpečením proti krádežím uvnitř objektu. Na první dobrou působí preventivně a dále pomůže odkrýt případného viníka. „Důležitá je délka časové smyčky, po kterou zůstává záznam uložen. Kamery by měly krýt celý prostor provozovny včetně zázemí. Na drahé zboží je dobré dělat parciální inventury, aby majitelé věděli, kdy případně ke krádežím došlo, a mohli rozklíčovat záznam z bezpečnostních kamer,“ dokládá Václav Hora. Podle společnosti Axis Communications tvoří síťový kamerový systém IP kamery, IP audiozařízení, rekordér s video management systémem umožňující snadný a bezpečný vzdálený přístup a dále analytické aplikace.

Základem alarmu je ústředna, která je jakýmsi mozkem celého systému. Sbírá informace z nainstalovaných detektorů (pohybových, magnetických či environmentálních), následně prostřednictvím sirény informuje o poplachu, posílá notifikace do mobilního telefonu a komunikuje s bezpečnostním centrem pomocí GSM komunikátoru, LAN komunikátoru nebo rádiového modulu. „Alarm ale již neslouží pouze k zabezpečení objektu, ale i k usnadnění každodenního života. Můžete s ním pohodlně otevřít garáž probliknutím dálkových světel, nastavit automatické rozsvícení příchodové cesty, zapnout zavlažování trávníku nebo si vzdáleně přes aplikaci regulovat topení,“ vzkazuje Petr Němeček. Automatizačních funkcí umějí dnešní alarmy opravdu hodně. Zmínit je nutné také další, obvykle viditelné i „neviditelné“ detektory ochranných prvků umístěných na výstupu z prodejen a nezbytného příslušenství / deaktivátory, detachery, a další škálu ochranných prvků. „Daný systém by měl umožňovat pokud možno nejméně nápadným způsobem chránit krádežemi ohrožené zboží,“ dodává Ladislav Antl.

Ze zkušeností vyplývá, že nejefektivnější bezpečnostní systém je takový, který dokáže díky své rozmanitosti pokrýt různé neočekávané události. Velký posun nastal s rozšířením nasazování inteligentních technologických prvků a čidel, které dokáží autonomně vyhodnocovat podezřelé události a informovat o jejich výskytu. Tyto technologie zpracovávají data mnohem efektivněji. Vždy je však potřeba lidský faktor, který podezřelou notifikaci vyhodnotí jako oprávněnou nebo falešnou, a v neposlední řadě fyzická ostraha nebo obecně osoba v místě vzniku takové události, která dokáže na upozornění zareagovat, například strážný v obchodě, kterému operátor vzdáleného dispečinku poskytne informace o probíhající krádeži zboží. V bezpečnostních technologiích i fyzické ostraze existuje spousta variant, které lze na objekt nasadit.

Investice je závislá na potřebách

Protože jsou potřeby každého maloobchodníka i každý bezpečnostní systém individuální, nelze unifikovaně sdělit, kolik ochrana stojí a v jakém časovém horizontu má návratnost. „Vždy ale platí jednoduché pravidlo, že bezpečnostní systém musí stát méně než ztráta, která hrozí, pokud by tam takový bezpečnostní systém nebyl,“ informuje Lukáš Kotek. Většinou existuje několik variant v různých cenových hladinách, které lze využít, a je to o nalezení optimálního kompromisu. Profesionální kamerový systém lze pořídit od 20 000 Kč výše, podle velikosti prodejny a počtu kamer. „Návratnost závisí na aktuálních ztrátách, které lze kvalitním zabezpečením eliminovat,“ upozorňuje Jakub Sedlmajer. Kalkulovat se musí i s tím, že systém může přispět k efektivnímu plánování služeb zaměstnanců, zlepšení zákaznického prostředí, ke zvýšení obratu a podobně. V ceně vždy hraje roli velikost prodejny, počet vchodů, pokladních míst a šíře sortimentu, který je potřeba chránit. Investice do bezpečnostních systémů se nejčastěji pohybují od 30 do 150 tisíc Kč bez DPH. „Návratnost závisí zejména na rozsahu a míře aplikované ochrany na zboží ohrožené krádežemi a dodržování stanovené strategie a disciplíny personálem dané prodejny,“ prozrazuje Ladislav Antl. V optimálním případě je to do roku, obvykle až od tří do pěti let.

Investice do zabezpečení obchodu se může pohybovat v řádech tisíců až desetitisíců korun. Není jednoznačný klíč, co je nejlepší varianta, protože každý objekt je jiný a lidská vynalézavost nezná mezí. Vždy je lepší mít dobré zabezpečení než muset řešit případné ztráty. Není radno podceňovat ani dobrou pojistku. A Petr Němeček doplňuje, že co se týče návratnosti, kromě pocitu jistoty a bezpečí se počáteční investice může vracet právě na pojistném, kdy pojišťovny dávají lepší podmínky za certifikovanou instalaci alarmu a připojení na pult centrální ochrany.

 

Názor odborníka:

„Klid je k nezaplacení.“

Do projektu zabezpečení obchodu by se měl pustit každý, kdo cítí odpovědnost za bezpečí svých zaměstnanců a zákazníků, a ten, kdo by rád předešel finanční újmě na majetku v případě krádeže, vandalství nebo neúmyslné, ale citelné nehodě a jiných nežádoucích okolností. Vyplatí se to finančně, ale i duševně, protože klid, že je můj objekt střežen, je k nezaplacení. Pragmatičtější důvod pro zabezpečení je odhalení případné kriminality, která by jinak šla přímo do ztráty. Při správném zabezpečení ale může být krádeži zabráněno preventivní demonstrací bezpečnostního systému, pohotovým upozorněním s možností zásahu nebo předání podkladů policii pro zahájení trestního řízení.

Martin Giebel, ředitel divize retail, M2C

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek na téma Zabezpečení prodejny najdete i v časopisu Zboží&Prodej 10/2021.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění povzbuzuje malé děti k větší aktivitě

Pro děti 1–4 let: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění  Posláním PLAYMOBIL 1.2.3 je cíleně povzbuzovat batolata ke hře a inspirovat děti i rodiče. Díky jedinečnému konceptu učebních úrovní, který není založen čistě na věku, ale na vývojovém stupni dítěte, se lze učit a zdokonalovat motorické, sociální a kognitivní dovednosti. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Monika Trávníčková, manažerka kategorie dekorativní kosmetiky, Rossmann: Category manager musí být vždy pár kroků před ostatními

21. září 2023

Jahody a ochutnávka farmářského venkova u Hančů

31. srpna 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required