logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Blog: Jak se změnila in-store komunikace vlivem pandemie z pohledu zástupců retailu?

9. listopadu 2021
In-store komunikace 0
697
Blog: Jak se změnila in-store komunikace vlivem pandemie z pohledu zástupců retailu?

Kvalitativní výzkum POPAI CE mezi českými značkovými výrobci a retailery se zaměřil na pochopení významných změn, které na retailovém trhu nastaly v důsledku turbulentního pandemického období.  Výzkum umožnil popsat nejen změny v oblasti chování spotřebitelů,  nastavení a exekucí in-store kampaní, k nimž došlo v loňském roce, ale také ty změny, které s námi podle mínění odborníků z řad řetězců a značek zůstanou do budoucna.

Výzkumný projekt byl realizován v květnu 2021 ve spolupráci s výzkumnou agenturou InsightLab a partnersky jej podpořily společnosti Cheil Czech and Slovak, JT International, Mattoni 1873 a Perfetti Van Melle Czech Republic.

Přečtěte si také
Blog: Výrobci POS to nemají lehké

Přinesl loňský rok v retailu nějaká pozitiva, nebo byl spíše negativní? K jakým zásadním změnám došlo v retailových společnostech a u dodavatelů značkových výrobků? Klesla významnost in-store aktivit v pandemii? Snižovaly společnosti rozpočty na in-store komunikaci? Začaly používat jiné komunikační prostředky?  To jsou některé z řady otázek, na které odpovídali vybraní zástupci retailu a značkových výrobců v rámci dvou skupinových on-line diskusí.

In-store komunikace získala na důležitosti i přes extrémní změny na trhu

Všichni respondenti se shodli na tom, že minulý rok byl mimořádně náročný. Pracovní procesy a záležitosti bylo nezbytné řešit on-line a pro většinu pracovních pozic byl zaveden permanentní home office. Pro oblast realizace in-store aktivit a kampaní spojenou s fyzickým setkáváním a umísťováním na prodejní ploše to znamenalo zcela neobvyklou a obtížnou situaci, kdy bylo nutno dosavadní nastavení těchto procesů velmi rychle přehodnotit a adaptovat se na nové podmínky, což bylo vysoce stresující.

Přečtěte si také
Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii

Z odpovědí respondentů vyplynulo, že i přes výrazné změny spotřebitelského chování se zvýšila důležitost in-store komunikace, právě proto, že obchody byly jednou z mála věcí, které zůstaly otevřené, a v digitální sféře byli spotřebitelé přehlceni různou komunikací.

Zásadní změny spotřebitelského chování

K základním změnám chování zákazníků patřil fakt, že nakupující trávili obecně méně času na prodejně.  Spotřebitele je proto třeba rychleji a lépe zaujmout formou in-store kampaní či dalších in-store aktivit.

Další uváděnou změnou byly větší nákupní košíky, tzn. více položek na jeden nákup a vyšší útrata z důvodu potřeby spotřebitelů se předzásobovat. Docházelo k většímu plánování nákupů, více spotřebitelů se na návštěvu připravovalo a vytvářeli detailnější nákupní seznamy, aby trávili v prodejně co nejkratší čas z důvodu obav z nákazy.

Změnily se také nákupní mise v prodejnách – zákazníci nenavštěvovali na prodejní ploše sekce s kategoriemi výrobků, které nepotřebovali.

Výzkumné studie uvádějí, že pokud nějaký jev trvá déle než tři měsíce a člověk vykonává nějakou činnost po tak dlouhou dobu či změní na tak dlouho dobu svůj návyk, stává se z nového návyku zvyk obvyklý. Dle vyjádření respondentů změny, které spotřebitel učinil v loňském roce, hned tak nevymizí a do stavu před pandemií se již plně nevrátíme.

Co se konkrétně změnilo v in-store marketingu?

Zástupci značkových výrobců zdůraznili jako významné pozitivum skutečnost, že docházelo k větší kooperaci s řetězci, kdy zástupci řetězců řešili nelehkou situaci společně se značkami v rámci týmové práce. Zástupci řetězců zároveň oceňovali flexibilní přístup značek.

Některé společnosti začaly používat jednodušší POP média oproti těm, které používaly v minulosti. To se týkalo především společností, které byly zastoupeny v různých segmentech. V určitých segmentech jako např. v segmentu horeca  se objevily výpadky příjmů a následně došlo k přelévání prostředků a využití POP médií v jiném kanálu.

Respondenti ze segmentu FMCG uvedli, že nedošlo k výraznému omezení jejich budgetu s výjimkou postižení sektoru horeca.  Finanční prostředky byly přesunuty do následujícího roku, pokud byl rozsah in-store kampaní omezen či nebyly realizovány.  Z vyjádření respondentů vyplynulo, že neplánují krátit rozpočty na in-store komunikaci, protože tato oblast je z jejich pohledu ještě důležitější než kdykoliv předtím.

Jak retaileři a značky vidí budoucnost in-store komunikace? Které ze zkušeností z loňského roku zůstanou i v dalším období?

„In-store aktivity fungují podle plánu a svět jede dál, prostě se nezbořil,“ shodně konstatovali zástupci retailu i značek. Očekávají, že tak tomu bude i do budoucna a důležitost in-store komunikace podle jejich osobních zkušeností se ještě zvýší. Větší důraz, který je kladen na in-store aktivity, vyplývá ze skutečnosti, že zákazníci navštěvují prodejny méně často, a proto jakýkoliv komunikační prostředek musí být ještě lepší, aby účinněji a rychleji upoutal pozornost zákazníka.

V této souvislosti respondenti zmínili rostoucí význam digitálních technologií v implementacích do in-store komunikace a také v oblasti digitalizace a sdílení dat. Tento trend bude pokračovat i v příštím období.

V důsledku změn souvisejících s pandemií bylo nezbytné naučit se ovládat technologie na profesionální úrovni. Respondenti jsou přesvědčeni, že řada projektů a postupů v našem životě, které se přenesly do on-line prostředí (semináře, jazykové kurzy,  home office a další), již v on-line sféře zůstanou.

In-store aktivity se stále více provazují s on-line prostředím a s jinými komunikačními kanály a  omnichannel strategie se budou dále vyvíjet. I tento rok bude ve znamení hledání nových možností a možností přizpůsobit se rychle situacím, které nastanou. Bude pokračovat zrychlení a zefektivnění procesů ve sféře komunikace.

Andrea Vozníková, Daniela Krofiánová, POPAI CE

Související články:

Blog: Výrobci POS to nemají lehké Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii Dochází k restartu omnichannelu

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required