
S digitálními nosiči se setkáváme na každém kroku, tak proč je nepoužívat i v komunikaci na místě prodeje. Čeho si všimnete spíše? Plakátu na zdi, nebo svítícího a pohybujícího se videa? Výhody jsou jasně patrné. Obsluha je nenáročná a zvládne ji každý. Tato skutečnost je vidět zejména na dětech, kdy u instalovaného digitálního displeje děti automaticky předpokládají, že se jedná o dotykovou obrazovku, na kterou jsou zvyklé z mobilů a tabletů. V okamžiku, kdy jim obrazovka neodpovídá na dotyk, ztrácejí o obrazovku zájem. Proč tedy neintegrovat digitální nosiče také do dospělé marketingové komunikace v místě prodeje?
Tradiční nosiče, jako jsou plakátové rámy, áčka, letáky, jsou a budou nadále důležité pro prezentaci informací v retailu. Proč to tedy měnit, když to každý zná a používá? Prostě proto, abyste zlepšili svou komunikaci, posunuli ji na lepší úroveň a nezůstali poslední, kdo nevyměnil „páru na elektřinu“.
Printová komunikace bude mít stále své místo na trhu, protože video nebo on-line informaci si domů v kabelce prostě neodnesete. Stále jsou místa a místní provozní podmínky, kde není možné umístit a provozovat displej. Ne všude je elektřina a pro mnohé provozovny je digitál stále neekonomický. Stylová restaurace bude pořád raději psát své menu křídovým fixem na dřevěnou tabuli a digitál by se zde prostě designově nehodil.
Pokusím se shrnout, co brání, nebo naopak podporuje použití digitálních technologií v komunikaci.
Bude to drahé – pořizovací hodnota je samozřejmě vyšší než u plakátového stojanu, v rámci pravidelného používání však naopak digitál šetří, a to zejména v případě porovnání s malonákladovým tiskem prezentačních materiálů. Při pravidelném používání se náklady na tisk v porovnání s použitím digitálních nosičů srovnávají již v ročním horizontu.
Je to složité – ano, je třeba si připravit digitální obsah, který budete na obrazovkách přehrávat. Pro přípravu plakátu však také oslovíte a zaplatíte grafické studio. Na druhou stranu každý si umíme oříznout fotografii z telefonu nebo nahrát video. Jednoduchá základní prezentace je snadná jako spuštění prezentace na foto rámečku pro babičku.
Vysoké náklady na provoz a správu – současné monitory mají spotřebu srovnatelnou s běžnou domácí televizí. Většina výrobců monitorů navíc nabízí základní software pro vzdálenou správu mediálního obsahu zdarma. Takže pro začátek nemusíte platit za správu obsahu.
Jeden formát vládne všem – nemusíte řešit, jaké tiskové formáty máte na kterém místě, jeden formát grafiky použijete na všechny formáty monitorů.
Úspora času – připravené prezentace publikujete pouhým stiskem klávesy a nemusíte řešit žádnou složitou výměnu, zasílání a instalaci tištěných materiálů.
Kvalita prezentace – 4K prezentace, automatické vylepšení kvality předlohy, rozměrové korekce v případě odlišných formátů, vysoce svítivé monitory, to vám plakát nenabídne.
Rychlá reakce na aktuální situaci – komunikaci změníte během minutky, ne jako v případě printu za týden nebo měsíc od nápadu.
Z pohledu výrobce mohu říct, že zájem o digitální nosiče roste přímo úměrně s jejich integrací v řetězcových provozovnách retailu s tím, jak je všichni používají a jejich obsah konzumují. Tato skutečnost stírá obavy z jejich používání. Tradiční postup zákazníků je jeden displej na zkoušku, následně vybavení jedné provozovny a poté instalace do celého řetězce. Zpětná vazba je okamžitá. Výše uvedené důvody naznačují, že klasické i digitální nosiče budou ještě dlouho existovat společně vedle sebe a mohou se navzájem podporovat s tím, že digitální nosiče se budou objevovat stále více v běžné komunikaci, a to zejména pro svou rychlou flexibilitu ve změnách informací a svou viditelnost v záplavě statických vizuálů.
Jiří Hubka
Showdown Displays Europe, s.r.o.