
Ohlédneme-li se za posledními dvěma roky, kdy nás trápí pandemie covid-19, můžeme konstatovat, že svět retailu se nenávratně změnil. V roce 2020 jsme mohli vidět nárůst pandemických nákupů. V té době spotřebitelé nevěděli, co se bude dít, a proto podnikali nájezdy na obchody a základní potravinové kategorie čelily vyprodanosti. Ve velkém lidé také začali nakupovat dezinfekční a čisticí prostředky. Zvětšily se enormně nákupní košíky a zároveň ubylo transakcí. To znamená, že spotřebitelé dělali velké nákupy, ale chodili nakupovat méně často než v letech před pandemií.
Jak moc pandemie narušila poměrně stabilní retailové prostředí, můžeme vidět na přehledu počtu transakcí a velikosti nákupního košíku od společnosti NielsenIQ (obrázek č.1).
Díky vzniklé situaci museli spotřebitelé také začít své nákupy lépe plánovat. V obchodech se obecně snažili trávit méně času. Oproti běžným letům, kdy jsme viděli, že si nákupní seznam píše pouze určité procento spotřebitelů, potřeba nákupního seznamu v pandemii vzrostla. To jde ruku v ruce s nákupem on-line, který začali využívat i spotřebitelé, kteří ho v minulých letech odmítali. Tento trend je viditelný na růstu prodejů v e-commerce z dat společnosti NielsenIQ (obrázek č.2).
Výrazné změny v nákupních zvyklostech
Místa nákupu také prošla změnami, kromě enormního růstu e-commerce se změnila i skladba typů kamenných obchodů. Díky pandemii trávili spotřebitelé více času doma a báli se cestovat MHD, takže nakupovali více v místě svého bydliště. V datech společnosti NielsenIQ vidíme, že narostly nákupy v supermarketech.
I v nákupu různých kategorií výrobků jsme zaznamenali výrazné změny. Jde o nárůst nákupu dezinfekčních prostředků, dále se jednalo o kategorie, které se používají na vaření a pečení. Mnoho spotřebitelů totiž začalo připravovat denně jídla s ohledem na skutečnost, že doma zůstávala celá rodina. Češi pekli poměrně často i před pandemií, ale v době pandemie začaly s touto aktivitou i domácnosti, které ji v minulosti vůbec neprovozovaly. Zároveň vzrostl nákup chlazených hotových jídel, a to dle společnosti NielsenIQ o 49 %. Spotřebitelé také více vyhledávali výrobky privátních značek. Kategorie, které naopak v pandemii velmi utrpěly, jsou dekorativní kosmetika, péče o pleť a o tělo. Rekordy trhaly také prodeje vitamínů a doplňků stravy, které spotřebitelé používali k podpoře imunity před virem.
Pandemie nejvíce zasáhla provozovny HoReCa. Bylo to z důvodu jejich uzavírání, ale také faktem, že spotřebitelé více vařili doma.
Prodejny s oděvy, obuví či sportovním vybavením se snažily převést své zákazníky do on-line obchodů a mnohým se to i podařilo. Ovšem u nákupu oděvů či obuvi je role kamenné prodejny nezanedbatelná.
Některé změny ovlivní retail dlouhodobě
Mnohé z návyků, které si spotřebitelé v průběhu pandemie vytvořili, s námi zůstanou i v příštích letech. To se týká zejména dezinfekčních prostředků nebo návyku více péct a vařit doma. Tento trend se pak může projevit i na snížené ochotě navštěvovat restaurace. U prodeje oděvů, bot či jiného vybavení se spotřebitelé vrátí do kamenných prodejen, protože se jedná o výrobky, které je potřeba vzít do ruky, vyzkoušet. Pro spotřebitele není úplně ideální, pokud by si musel objednat šest párů bot jen proto, aby vybral jeden správný pár. Navíc spotřebitel musí zboží nejdříve zaplatit, aby si mohl oblečení či boty z e-shopu vyzkoušet.
Kromě toho budou spotřebitelé více šetřit a zvažovat, co vlastně koupí díky rekordní inflaci a výraznému zvýšení cen energií. Rovněž se domníváme, že obava z nákazy zůstane všudypřítomná, takže spotřebitelé budou po řetězcích vyžadovat hygienická opatření a sami se budou snažit trávit v prodejnách méně času, než by tomu bylo za normální situace. To klade požadavky na obchodníky, aby spotřebiteli usnadnili cestu obchodem, bude docházet k optimalizaci sortimentu a remodelingu dle nových nákupních zvyklostí.
Andrea Vozníková, research director, InsightLab