logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...

Jak se nenávratně změnil svět nakupování?

19. dubna 2022
In-store komunikace 0
589
Jak se nenávratně změnil svět nakupování?

Ohlédneme-li se za posledními dvěma roky, kdy nás trápí pandemie covid-19, můžeme konstatovat, že svět retailu se nenávratně změnil. V roce 2020 jsme mohli vidět nárůst pandemických nákupů. V té době spotřebitelé nevěděli, co se bude dít, a proto podnikali nájezdy na obchody a základní potravinové kategorie čelily vyprodanosti. Ve velkém lidé také začali nakupovat dezinfekční a čisticí prostředky. Zvětšily se enormně nákupní košíky a zároveň ubylo transakcí. To znamená, že spotřebitelé dělali velké nákupy, ale chodili nakupovat méně často než v letech před pandemií.

Jak moc pandemie narušila poměrně stabilní retailové prostředí, můžeme vidět na přehledu počtu transakcí a velikosti nákupního košíku od společnosti NielsenIQ (obrázek č.1).

nakupování

Díky vzniklé situaci museli spotřebitelé také začít své nákupy lépe plánovat. V obchodech se obecně snažili trávit méně času. Oproti běžným letům, kdy jsme viděli, že si nákupní seznam píše pouze určité procento spotřebitelů, potřeba nákupního seznamu v pandemii vzrostla. To jde ruku v ruce s nákupem on-line, který začali využívat i spotřebitelé, kteří ho v minulých letech odmítali. Tento trend je viditelný na růstu prodejů v e-commerce z dat společnosti NielsenIQ (obrázek č.2).

nakupování

Výrazné změny v nákupních zvyklostech

Místa nákupu také prošla změnami, kromě enormního růstu e-commerce se změnila i skladba typů kamenných obchodů. Díky pandemii trávili spotřebitelé více času doma a báli se cestovat MHD, takže nakupovali více v místě svého bydliště. V datech společnosti NielsenIQ vidíme, že narostly nákupy v supermarketech.

I v nákupu různých kategorií výrobků jsme zaznamenali výrazné změny. Jde o nárůst nákupu dezinfekčních prostředků, dále se jednalo o kategorie, které se používají na vaření a pečení. Mnoho spotřebitelů totiž začalo připravovat denně jídla s ohledem na skutečnost, že doma zůstávala celá rodina. Češi pekli poměrně často i před pandemií, ale v době pandemie začaly s touto aktivitou i domácnosti, které ji v minulosti vůbec neprovozovaly. Zároveň vzrostl nákup chlazených hotových jídel, a to dle společnosti NielsenIQ o 49 %. Spotřebitelé také více vyhledávali výrobky privátních značek. Kategorie, které naopak v pandemii velmi utrpěly, jsou dekorativní kosmetika, péče o pleť a o tělo. Rekordy trhaly také prodeje vitamínů a doplňků stravy, které spotřebitelé používali k podpoře imunity před virem.

Pandemie nejvíce zasáhla provozovny HoReCa. Bylo to z důvodu jejich uzavírání, ale také faktem, že spotřebitelé více vařili doma.

Prodejny s oděvy, obuví či sportovním vybavením se snažily převést své zákazníky do on-line obchodů a mnohým se to i podařilo. Ovšem u nákupu oděvů či obuvi je role kamenné prodejny nezanedbatelná.

Některé změny ovlivní retail dlouhodobě

Mnohé z návyků, které si spotřebitelé v průběhu pandemie vytvořili, s námi zůstanou i v příštích letech. To se týká zejména dezinfekčních prostředků nebo návyku více péct a vařit doma. Tento trend se pak může projevit i na snížené ochotě navštěvovat restaurace. U prodeje oděvů, bot či jiného vybavení se spotřebitelé vrátí do kamenných prodejen, protože se jedná o výrobky, které je potřeba vzít do ruky, vyzkoušet. Pro spotřebitele není úplně ideální, pokud by si musel objednat šest párů bot jen proto, aby vybral jeden správný pár. Navíc spotřebitel musí zboží nejdříve zaplatit, aby si mohl oblečení či boty z e-shopu vyzkoušet.

Kromě toho budou spotřebitelé více šetřit a zvažovat, co vlastně koupí díky rekordní inflaci a výraznému zvýšení cen energií. Rovněž se domníváme, že obava z nákazy zůstane všudypřítomná, takže spotřebitelé budou po řetězcích vyžadovat hygienická opatření a sami se budou snažit trávit v prodejnách méně času, než by tomu bylo za normální situace. To klade požadavky na obchodníky, aby spotřebiteli usnadnili cestu obchodem, bude docházet k optimalizaci sortimentu a remodelingu dle nových nákupních zvyklostí.

Andrea Vozníková, research director, InsightLab

 

Související články:

Zboží&Prodej 6-7/2021: Impulz se vrací zpět na výsluní Zboží&Prodej 9/2021: Krmiva se stále více humanizují

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required