logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Jak se nenávratně změnil svět nakupování?

19. dubna 2022
In-store komunikace 0
2708
Jak se nenávratně změnil svět nakupování?

Ohlédneme-li se za posledními dvěma roky, kdy nás trápí pandemie covid-19, můžeme konstatovat, že svět retailu se nenávratně změnil. V roce 2020 jsme mohli vidět nárůst pandemických nákupů. V té době spotřebitelé nevěděli, co se bude dít, a proto podnikali nájezdy na obchody a základní potravinové kategorie čelily vyprodanosti. Ve velkém lidé také začali nakupovat dezinfekční a čisticí prostředky. Zvětšily se enormně nákupní košíky a zároveň ubylo transakcí. To znamená, že spotřebitelé dělali velké nákupy, ale chodili nakupovat méně často než v letech před pandemií.

Jak moc pandemie narušila poměrně stabilní retailové prostředí, můžeme vidět na přehledu počtu transakcí a velikosti nákupního košíku od společnosti NielsenIQ (obrázek č.1).

nakupování

Díky vzniklé situaci museli spotřebitelé také začít své nákupy lépe plánovat. V obchodech se obecně snažili trávit méně času. Oproti běžným letům, kdy jsme viděli, že si nákupní seznam píše pouze určité procento spotřebitelů, potřeba nákupního seznamu v pandemii vzrostla. To jde ruku v ruce s nákupem on-line, který začali využívat i spotřebitelé, kteří ho v minulých letech odmítali. Tento trend je viditelný na růstu prodejů v e-commerce z dat společnosti NielsenIQ (obrázek č.2).

nakupování

Výrazné změny v nákupních zvyklostech

Místa nákupu také prošla změnami, kromě enormního růstu e-commerce se změnila i skladba typů kamenných obchodů. Díky pandemii trávili spotřebitelé více času doma a báli se cestovat MHD, takže nakupovali více v místě svého bydliště. V datech společnosti NielsenIQ vidíme, že narostly nákupy v supermarketech.

I v nákupu různých kategorií výrobků jsme zaznamenali výrazné změny. Jde o nárůst nákupu dezinfekčních prostředků, dále se jednalo o kategorie, které se používají na vaření a pečení. Mnoho spotřebitelů totiž začalo připravovat denně jídla s ohledem na skutečnost, že doma zůstávala celá rodina. Češi pekli poměrně často i před pandemií, ale v době pandemie začaly s touto aktivitou i domácnosti, které ji v minulosti vůbec neprovozovaly. Zároveň vzrostl nákup chlazených hotových jídel, a to dle společnosti NielsenIQ o 49 %. Spotřebitelé také více vyhledávali výrobky privátních značek. Kategorie, které naopak v pandemii velmi utrpěly, jsou dekorativní kosmetika, péče o pleť a o tělo. Rekordy trhaly také prodeje vitamínů a doplňků stravy, které spotřebitelé používali k podpoře imunity před virem.

Pandemie nejvíce zasáhla provozovny HoReCa. Bylo to z důvodu jejich uzavírání, ale také faktem, že spotřebitelé více vařili doma.

Prodejny s oděvy, obuví či sportovním vybavením se snažily převést své zákazníky do on-line obchodů a mnohým se to i podařilo. Ovšem u nákupu oděvů či obuvi je role kamenné prodejny nezanedbatelná.

Některé změny ovlivní retail dlouhodobě

Mnohé z návyků, které si spotřebitelé v průběhu pandemie vytvořili, s námi zůstanou i v příštích letech. To se týká zejména dezinfekčních prostředků nebo návyku více péct a vařit doma. Tento trend se pak může projevit i na snížené ochotě navštěvovat restaurace. U prodeje oděvů, bot či jiného vybavení se spotřebitelé vrátí do kamenných prodejen, protože se jedná o výrobky, které je potřeba vzít do ruky, vyzkoušet. Pro spotřebitele není úplně ideální, pokud by si musel objednat šest párů bot jen proto, aby vybral jeden správný pár. Navíc spotřebitel musí zboží nejdříve zaplatit, aby si mohl oblečení či boty z e-shopu vyzkoušet.

Kromě toho budou spotřebitelé více šetřit a zvažovat, co vlastně koupí díky rekordní inflaci a výraznému zvýšení cen energií. Rovněž se domníváme, že obava z nákazy zůstane všudypřítomná, takže spotřebitelé budou po řetězcích vyžadovat hygienická opatření a sami se budou snažit trávit v prodejnách méně času, než by tomu bylo za normální situace. To klade požadavky na obchodníky, aby spotřebiteli usnadnili cestu obchodem, bude docházet k optimalizaci sortimentu a remodelingu dle nových nákupních zvyklostí.

Andrea Vozníková, research director, InsightLab

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required