logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...

Platební karty a tlačítka představují jasný trend

28. dubna 2022
Téma 0
225
Platební karty a tlačítka představují jasný trend

Po bláznivém roce 2020, který přinesl skokový růst on-line prodejů u nás i ve světě, česká e-commerce vloni prošla dalším nečekaným vývojem. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka tuzemské e-shopy poprvé prodaly zboží za více než dvě stě miliard korun. Meziroční růst o 14 procent znamenal v konečném zúčtování 223 miliard korun, které Češi utratili na internetu. Přitom možností, jak za zboží zaplatit, je mnoho.

Doby, kdy placení bez výjimky dominovala dobírka, jsou dávno pryč. Platby se ve většině případů provádí dopředu a je z čeho vybírat. „Evropané už bezhotovostní on-line platby vnímají dlouhodobě jako naprostou samozřejmost. Proto i nadále pracujeme na tom, aby mohli spotřebitelé platit na internetu snadno a bezpečně,“ deklaruje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. Dodává, že přes dvacet evropských zemí za poslední rok registrovalo nárůst v e-commerce platbách o více než 40 % a v Česku došlo dokonce ke zvýšení o 45 % (6/2021–6/2020).

Přečtěte si také
Ondřej Buben zajistí rozvoj nové platební brány Shoptet Pay

„Navíc jsme zjistili, že spotřebitelé, kteří často nakupují na internetu, zároveň častěji volí on-line platby. Téměř 60 procent těchto nákupů v rámci českého trhu je placeno on-line, většinou platební kartou. Naopak občasní internetoví zákazníci upřednostňují platbu na dobírku či klasický bankovní převod,“ konkretizuje Marcel Gajdoš. Na volbu platební metody má zásadní vliv zkušenost s daným e-shopem. Čím lépe spotřebitelé stránku znají, tím větší je šance, že na ní budou ochotni zaplatit on-line. Necelá polovina on-line zákazníků v Česku pak používá vícero způsobů a jedna pětina upřednostňuje pouze jeden způsob platby. Pokud jej ale obchodník nenabízí, odchází jinam.

Chytrá platba nabízí více

U každého z e-shopů je v případě platbami předem (kartou, bankovním tlačítkem, elektronickou peněženkou atd.) a platbami při převzetí nebo odloženými platbami poněkud jiný poměr. „U známějších značek s větší důvěryhodností jsou zákazníci ochotnější platit předem. Naopak u menších e-shopů jsou v tomto ohledu opatrnější,“ říká Lukáš Lesovský, marketing team leader společnosti oXyShop. E-shopy by proto měly nabídnout rozmanité možnosti plateb. „Úkolem platební brány je nabídnout zákazníkovi co nejširší škálu platebních metod tak, aby si každý mohl vybrat tu, která mu nejvíce vyhovuje,“ uvádí Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti ComGate.

Přečtěte si také
Spotřebitelé rádi markují sami

Ve společnosti Twisto figuruje mezi nejpoužívanějšími platebními metodami služba nabízená prostřednictvím platebního tlačítka Twisto Pay. Ta totiž dává zákazníkům možnost si zboží koupit, prohlédnout a vyzkoušet, a až následně ho zaplatit. „Jde o službu Buy Now Pay Later, která se v Česku běžně komunikuje jako odložená platba a která je zdarma,“ prozrazuje country manager pro Českou republiku Jan Hanzlík. Službu už v České republice alespoň jednou vyzkoušelo víc než 1,6 milionu zákazníků. Twisto Pay ale jde vstříc i obchodníkům a z dat je patrné, že se díky ní zvyšuje průměrná cena objednávky i konverze v e-shopech.

Náklady na dobírku zdražují

Je zajímavostí, že dobírku – jednu z dlouhodobě nejoblíbenějších, ale pro obchodníky nejdražších plateb – překvapivě úplně „nedorazila“ ani pandemie. „Každý, kdo letos čeká její rychlý konec, se plete. Platbou při převzetí ať už u kurýra, nebo na pobočce je dnes stále zaplacen každý čtvrtý nákup. Což je obdivuhodné s přihlédnutím k tomu, že jí nefandí ani samotní obchodníci a neváhají tuto metodu stále více zpoplatňovat,“ dokládá Adam Kolesa, CEO společnosti MallPay. Zmizí tedy dobírka úplně? Nikoli. Ale její role se zásadně promění, bude zdražovat, a i kvůli tomu bude její podíl nadále klesat. V té nejoblíbenější podobě bude stále více nahrazována odloženými platbami, které ji dokonce významně předčí. Nezpoplatněná platba hotově nebo kartou při převzetí se stane výsadou takřka výhradně velkých poboček a showroomů. A bude jednoduše ústupkem za to, že spotřebitel dorazí na místo a pravděpodobně si zde nad rámec objednávky přikoupí ještě něco z e-shopu. „Všude jinde už dnes existují výrazně vhodnější alternativy v čele s odloženou platbou. A s pokračujícím trendem efektivizace platebních metod, který je teď pro českou e-commerce typický, začne v byznysu rychle ztrácet smysl,“ predikuje Adam Kolesa.

Kromě odložených plateb je mezi zákazníky čím dál více oblíbena i platba QR kódem. „Tato metoda je dalším příkladem předčasně pohřbívané technologie, která se zvládla vrátit na výsluní. A jak ukazují příklady zejména z asijských zemí, kde QR platby nikdy neztratily svou popularitu, je kam se posouvat. Zejména díky tomu, že se jedná o otevřený a snadno dostupný standard,“ zdůrazňuje Adam Kolesa. Díky implementaci QR plateb do většiny systémů elektronického bankovnictví se kódy stále častěji objevují nejen na fakturách a účtech, a zkušenost s nimi už se dá označit za masovou. Podobně populární jsou napříč aplikacemi, kde se mohou za pár let stát hlavním způsobem, jak platit. „Může to vypadat jako drobnost, ale pokud se Češi hromadně naučí pracovat s QR kódy, zjednoduší se situace pro fintechy i obchodníky,“ míní Adam Kolesa. Využívání platby prostřednictvím QR kódu budou i konzervativní uživatelé vnímat jako něco přirozeného. A díky tomu výrazně stoupne šance, že si k fintechům najdou cestu.

Nakoupit hned a platit později

I nadále se očekává pokračující přesun zákazníků z původně tradičních plateb dobírkou a převodem na okamžité on-line platby. „Můžeme se těšit na mnohem dynamičtější nástup služeb Apple Pay a Google Pay. Zejména u Google Pay cítíme velkou snahu Google, aby se tento způsob platby stal novým standardem,“ informuje Lukáš Lesovský. V poslední době na významu nabývají i platby PSD2, které umožňují platebním institucím okamžitý převod prostředků z jednoho účtu (zákazníka) na druhý (obchodníka). „Náš partner GoPay, specializující se na platební řešení pro e-commerce, již PSD2 platby nabízí,“ popisuje Tomáš Dvořáček, head of marketing společnosti KB SmartPay. I ComGate plánuje dále rozšiřovat portfolio svých platebních metod. Chystá například zapojení dalších odložených plateb od jiných poskytovatelů, možnost rozložit úhradu zboží na tři splátky bez navýšení nebo nakoupit na splátky.

e-commerce„Nedávno jsme prodloužili splatnost naší služby Twisto Pay ze stávajících 14 na 30 dnů. Kromě této základní služby se ale vyvíjí celá řada dalších fintechových produktů, které ji doplňují,“ sděluje Jan Hanzlík. Twisto přitom v listopadu spustilo Nákup na třetiny bez registrace přímo v košíku e-shopů. I tato služba umožňuje rozložit si platbu za nákup do tří měsíců, a to bez navýšení. Zatím službu nabízí prostřednictvím partnera Knihy Dobrovský, na jaře ale počet e-shopů nabízejících tuto službu výrazně naroste. Trendem jsou jednoznačně virtuální karty nabízené registrovaným uživatelům. „V minulém roce jsme spustili jednorázovou virtuální kartu na větší jednorázové nákupy, o kterou zákazníci projevují velký zájem,“ specifikuje Jan Hanzlík.

Budoucnost je v elektronických platbách

Podle zástupců společnosti Visa se v budoucnu ještě více setřou hranice mezi on-line světem a fyzickým nakupováním. Už dnes si spousta zákazníků objedná něco on-line a následně si to jde do obchodu fyzicky vyzvednout. „Případně se vám v kamenném obchodě nějaké zboží líbí, tak si ho hned vyhledáte na internetu, a když je on-line někde jinde levnější, koupíte ho tam. Když ne, koupíte to v tom kamenném obchodě. Určitě v budoucnu uvidíme více elektronických plateb,“ vzkazuje Marcel Gajdoš. Od února navíc mohou Češi platit na internetu pomocí Click to Pay s Visa. Jde o řešení, se kterým padá nutnost zadávat 16místné číslo karty. Aktuálně je řešení dostupné u vybraných obchodníků a v průběhu roku se rozšíří na další.

 

Názor odborníka:

„E-shopy mohou mít peníze hned.“

Segment e-commerce rostl v posledních letech před pandemií o 20 procent ročně a covid-19 vše ještě urychlil následkem změny nákupního chování. Platbám za zboží z internetu už nedominuje dobírka, ale platby kartou a převodem na účet prostřednictvím platebního tlačítka. V poslední době na významu nabývají platby PSD2, které umožňují platebním institucím okamžitý převod prostředků z účtu zákazníka na účet obchodníka.

Tomáš Dvořáček, head of marketing, KB SmartPay

 

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Související články:

Ondřej Buben zajistí rozvoj nové platební brány Shoptet Pay Spotřebitelé rádi markují sami Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required