
Po bláznivém roce 2020, který přinesl skokový růst on-line prodejů u nás i ve světě, česká e-commerce vloni prošla dalším nečekaným vývojem. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka tuzemské e-shopy poprvé prodaly zboží za více než dvě stě miliard korun. Meziroční růst o 14 procent znamenal v konečném zúčtování 223 miliard korun, které Češi utratili na internetu. Přitom možností, jak za zboží zaplatit, je mnoho.
Doby, kdy placení bez výjimky dominovala dobírka, jsou dávno pryč. Platby se ve většině případů provádí dopředu a je z čeho vybírat. „Evropané už bezhotovostní on-line platby vnímají dlouhodobě jako naprostou samozřejmost. Proto i nadále pracujeme na tom, aby mohli spotřebitelé platit na internetu snadno a bezpečně,“ deklaruje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. Dodává, že přes dvacet evropských zemí za poslední rok registrovalo nárůst v e-commerce platbách o více než 40 % a v Česku došlo dokonce ke zvýšení o 45 % (6/2021–6/2020).
„Navíc jsme zjistili, že spotřebitelé, kteří často nakupují na internetu, zároveň častěji volí on-line platby. Téměř 60 procent těchto nákupů v rámci českého trhu je placeno on-line, většinou platební kartou. Naopak občasní internetoví zákazníci upřednostňují platbu na dobírku či klasický bankovní převod,“ konkretizuje Marcel Gajdoš. Na volbu platební metody má zásadní vliv zkušenost s daným e-shopem. Čím lépe spotřebitelé stránku znají, tím větší je šance, že na ní budou ochotni zaplatit on-line. Necelá polovina on-line zákazníků v Česku pak používá vícero způsobů a jedna pětina upřednostňuje pouze jeden způsob platby. Pokud jej ale obchodník nenabízí, odchází jinam.
Chytrá platba nabízí více
U každého z e-shopů je v případě platbami předem (kartou, bankovním tlačítkem, elektronickou peněženkou atd.) a platbami při převzetí nebo odloženými platbami poněkud jiný poměr. „U známějších značek s větší důvěryhodností jsou zákazníci ochotnější platit předem. Naopak u menších e-shopů jsou v tomto ohledu opatrnější,“ říká Lukáš Lesovský, marketing team leader společnosti oXyShop. E-shopy by proto měly nabídnout rozmanité možnosti plateb. „Úkolem platební brány je nabídnout zákazníkovi co nejširší škálu platebních metod tak, aby si každý mohl vybrat tu, která mu nejvíce vyhovuje,“ uvádí Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti ComGate.
Ve společnosti Twisto figuruje mezi nejpoužívanějšími platebními metodami služba nabízená prostřednictvím platebního tlačítka Twisto Pay. Ta totiž dává zákazníkům možnost si zboží koupit, prohlédnout a vyzkoušet, a až následně ho zaplatit. „Jde o službu Buy Now Pay Later, která se v Česku běžně komunikuje jako odložená platba a která je zdarma,“ prozrazuje country manager pro Českou republiku Jan Hanzlík. Službu už v České republice alespoň jednou vyzkoušelo víc než 1,6 milionu zákazníků. Twisto Pay ale jde vstříc i obchodníkům a z dat je patrné, že se díky ní zvyšuje průměrná cena objednávky i konverze v e-shopech.
Náklady na dobírku zdražují
Je zajímavostí, že dobírku – jednu z dlouhodobě nejoblíbenějších, ale pro obchodníky nejdražších plateb – překvapivě úplně „nedorazila“ ani pandemie. „Každý, kdo letos čeká její rychlý konec, se plete. Platbou při převzetí ať už u kurýra, nebo na pobočce je dnes stále zaplacen každý čtvrtý nákup. Což je obdivuhodné s přihlédnutím k tomu, že jí nefandí ani samotní obchodníci a neváhají tuto metodu stále více zpoplatňovat,“ dokládá Adam Kolesa, CEO společnosti MallPay. Zmizí tedy dobírka úplně? Nikoli. Ale její role se zásadně promění, bude zdražovat, a i kvůli tomu bude její podíl nadále klesat. V té nejoblíbenější podobě bude stále více nahrazována odloženými platbami, které ji dokonce významně předčí. Nezpoplatněná platba hotově nebo kartou při převzetí se stane výsadou takřka výhradně velkých poboček a showroomů. A bude jednoduše ústupkem za to, že spotřebitel dorazí na místo a pravděpodobně si zde nad rámec objednávky přikoupí ještě něco z e-shopu. „Všude jinde už dnes existují výrazně vhodnější alternativy v čele s odloženou platbou. A s pokračujícím trendem efektivizace platebních metod, který je teď pro českou e-commerce typický, začne v byznysu rychle ztrácet smysl,“ predikuje Adam Kolesa.
Kromě odložených plateb je mezi zákazníky čím dál více oblíbena i platba QR kódem. „Tato metoda je dalším příkladem předčasně pohřbívané technologie, která se zvládla vrátit na výsluní. A jak ukazují příklady zejména z asijských zemí, kde QR platby nikdy neztratily svou popularitu, je kam se posouvat. Zejména díky tomu, že se jedná o otevřený a snadno dostupný standard,“ zdůrazňuje Adam Kolesa. Díky implementaci QR plateb do většiny systémů elektronického bankovnictví se kódy stále častěji objevují nejen na fakturách a účtech, a zkušenost s nimi už se dá označit za masovou. Podobně populární jsou napříč aplikacemi, kde se mohou za pár let stát hlavním způsobem, jak platit. „Může to vypadat jako drobnost, ale pokud se Češi hromadně naučí pracovat s QR kódy, zjednoduší se situace pro fintechy i obchodníky,“ míní Adam Kolesa. Využívání platby prostřednictvím QR kódu budou i konzervativní uživatelé vnímat jako něco přirozeného. A díky tomu výrazně stoupne šance, že si k fintechům najdou cestu.
Nakoupit hned a platit později
I nadále se očekává pokračující přesun zákazníků z původně tradičních plateb dobírkou a převodem na okamžité on-line platby. „Můžeme se těšit na mnohem dynamičtější nástup služeb Apple Pay a Google Pay. Zejména u Google Pay cítíme velkou snahu Google, aby se tento způsob platby stal novým standardem,“ informuje Lukáš Lesovský. V poslední době na významu nabývají i platby PSD2, které umožňují platebním institucím okamžitý převod prostředků z jednoho účtu (zákazníka) na druhý (obchodníka). „Náš partner GoPay, specializující se na platební řešení pro e-commerce, již PSD2 platby nabízí,“ popisuje Tomáš Dvořáček, head of marketing společnosti KB SmartPay. I ComGate plánuje dále rozšiřovat portfolio svých platebních metod. Chystá například zapojení dalších odložených plateb od jiných poskytovatelů, možnost rozložit úhradu zboží na tři splátky bez navýšení nebo nakoupit na splátky.
„Nedávno jsme prodloužili splatnost naší služby Twisto Pay ze stávajících 14 na 30 dnů. Kromě této základní služby se ale vyvíjí celá řada dalších fintechových produktů, které ji doplňují,“ sděluje Jan Hanzlík. Twisto přitom v listopadu spustilo Nákup na třetiny bez registrace přímo v košíku e-shopů. I tato služba umožňuje rozložit si platbu za nákup do tří měsíců, a to bez navýšení. Zatím službu nabízí prostřednictvím partnera Knihy Dobrovský, na jaře ale počet e-shopů nabízejících tuto službu výrazně naroste. Trendem jsou jednoznačně virtuální karty nabízené registrovaným uživatelům. „V minulém roce jsme spustili jednorázovou virtuální kartu na větší jednorázové nákupy, o kterou zákazníci projevují velký zájem,“ specifikuje Jan Hanzlík.
Budoucnost je v elektronických platbách
Podle zástupců společnosti Visa se v budoucnu ještě více setřou hranice mezi on-line světem a fyzickým nakupováním. Už dnes si spousta zákazníků objedná něco on-line a následně si to jde do obchodu fyzicky vyzvednout. „Případně se vám v kamenném obchodě nějaké zboží líbí, tak si ho hned vyhledáte na internetu, a když je on-line někde jinde levnější, koupíte ho tam. Když ne, koupíte to v tom kamenném obchodě. Určitě v budoucnu uvidíme více elektronických plateb,“ vzkazuje Marcel Gajdoš. Od února navíc mohou Češi platit na internetu pomocí Click to Pay s Visa. Jde o řešení, se kterým padá nutnost zadávat 16místné číslo karty. Aktuálně je řešení dostupné u vybraných obchodníků a v průběhu roku se rozšíří na další.
Názor odborníka:
„E-shopy mohou mít peníze hned.“
Segment e-commerce rostl v posledních letech před pandemií o 20 procent ročně a covid-19 vše ještě urychlil následkem změny nákupního chování. Platbám za zboží z internetu už nedominuje dobírka, ale platby kartou a převodem na účet prostřednictvím platebního tlačítka. V poslední době na významu nabývají platby PSD2, které umožňují platebním institucím okamžitý převod prostředků z účtu zákazníka na účet obchodníka.
Tomáš Dvořáček, head of marketing, KB SmartPay
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz