
Nákupní centra zaznamenala ve druhém čtvrtletí letošního roku rekordní tržby. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 evidují nárůst o 17,3 procenta. V květnu byly tržby vyšší dokonce o 23 procent. Vysoká je i obsazenost ploch nákupních center, a to na úrovni 96 procent. Návštěvnost obchodních center v srpnu letošního roku byla o 8,7 procent nižší než ve stejném období roku 2019. Data do projektu Index návštěvnosti zpracovala pro Asociaci nákupních center ČR poradenská a auditorská společnost PricewaterhouseCoopers.
Nákupní centra v Česku navštíví ročně přes 300 milionů návštěvníků. „Lidé se po pandemii začali do nákupních center velmi rychle vracet a mají chuť utrácet, což potvrzují rekordní červnové a červencové tržby. Poklesy tržeb v jarních měsících avizované v rámci retailového segmentu pro nás neplatí. Naše data potvrzují opak. My Češi jsme verbálně pesimističtější, než ukazuje realita. Jsme konzervativní a jen těžko měníme naše návyky, a to i ty nákupní,“ říká Jan Kubíček, výkonný předseda Asociace nákupních center ČR.
Index tržeb
Po pandemickém propadu zaznamenala nákupní centra ve druhém čtvrtletí letošního roku vůbec nejvyšší obrat (+17,3 procenta) ve srovnání se stejným obdobím předcovidového roku 2019. Rekordní byly především květnové tržby (+23 procenta). Pozitivní trend potvrdila i nejčerstvější srpnová data, kdy byl nárůst tržeb o 14,6 procenta oproti roku 2019.
Od začátku letošního roku rostly tržby nákupních center v průměru o 10,5 procenta v porovnání s rokem 2019. „Růst obratu je přitom zřejmý ve všech regionech i velikostních kategoriích nákupních center. O něco lépe si stojí moravská nákupní centra s letošním nárůstem tržeb o 13,6 procenta. Příčinou je pravděpodobně příznivější vývoj návštěvnosti center v tomto regionu,“ komentuje data Tomáš Drtina, řídící partner ve společnosti Incomind.
Index návštěvnosti
Pandemie a nucené uzavření nákupních center znamenalo významný propad jejich návštěvnosti. Lidé se však začali do obchodních center rychle vracet. Návštěvnost se začala od dubna letošního roku stabilizovat. Nejčerstvější srpnová data ukázala o 8,7 procenta nižší návštěvnost ve srovnání se stejným obdobím roku 2019.
Od začátku roku je v nákupních centrech o 11,8 procenta návštěvníků méně než v roce 2019. „Z pohledu návštěvnosti sice stále nedosazujeme čísel před pandemií, nicméně vidíme určitou změnu v chování zákazníků. Nákupní košík je oproti předpandemickému standardu stále vyšší. Pokud tedy lidé do obchodních center přijdou, utratí zde více,“ vysvětluje Oldřich Špůrek, výkonný ředitel společnosti Atrium Czech Real Estate Management.
V rámci regionů si stojí nejlépe Morava. Od dubna roste a v srpnu ztrácela z pohledu návštěvnosti pouze 1,5 procenta oproti 2019. O něco lépe než průměr jsou na tom s návštěvností i velká nákupní centra (-9,8 procenta). To díky širší nabídce nejen zboží, ale i služeb z oblasti gastronomie a volnočasového vyžití.
To, jestli se návštěvnost vrátí na předcovidová čísla a kdy to bude, ukáže podle Oldřicha Špůrka až čas. Náladu lidí ovlivňuje aktuální situace na trhu a obavy o budoucnost. „I když vývoj tržeb potvrzuje zájem o nakupování, část populace pravděpodobně vyčkává. Odkládá svou spotřebu na období, až se situace stabilizuj a odezní problémy s cenami energií. Tito lidé se k nám mohou s postupem času vrátit a dále pozitivně ovlivnit návštěvnost,“ doplňuje Oldřich Špůrek.
Index obsazenosti
Třetí ze sledovaných indexů vyhodnocuje poskytnutá data o neobsazených plochách nákupních center. V dlouhodobém horizontu je vývoj obsazenosti poměrně pozitivní. V letošním roce je vyšší než po většinu období předchozích pěti let. Aktuálně se míra obsazenosti pohybuje těsně pod úrovní 96 procent.
Praha má přitom poměr obsazených ploch vyšší než zbytek republiky, a to na úrovni 97 až 98 procent. „Index obsazenosti je pro nákupní centra důležitým parametrem. Potvrzuje schopnost center přilákat nové nájemníky a vytvářet jim takové podmínky, které je zde dlouhodobě udrží. Jsem rád, že se nám v tomto parametru daří. V období covidové pandemie muselo z nákupních center odejít jen asi pět procent nájemníků. Trend obsazenosti se v letošním roce vrací zpět,“ komentuje Jan Kubíček.
Podle Kubíčka ovlivní obsazenost a chod nákupních ploch v následujících měsících aktuální ekonomická situace, další vývoj inflace a energetická krize. Ta může být pro některé obchodníky likvidační.
„Energetická krize je aktuálně náš nejnaléhavější problém. Nicméně věříme, že jej s pomocí vlády, která spočívá zejména v úpravě regulačního rámce, společně překonáme. V této situaci už připravujeme energetické úspory. Dojde-li současně k potřebným změnám cenotvorby v energetickém sektoru i na úrovni EU, mohlo by se stabilizovat makroekonomické prostředí bez výrazných ničivých dopadů,“ uzavírá Jan Kubíček.
Co jsou indexy nákupních center
Asociace nákupních center ČR navazuje na činnost české pobočky globální platformy mezinárodní asociace nákupních center ICSC. Ta začala měřit vývoj návštěvnosti a obratu nákupních center v Česku již v roce 2012. Asociace nákupních center ČR toto měření konsolidovala a posílila o nové prvky, například sledování obsazenosti. Také významně rozšířila počet participujících center. V současné době jsou zastoupeny již čtyři desítky center, které reprezentují celkově více než polovinu relevantního trhu.
Partnerem projektu je společnost PWC, která je garantuje nezávislosti a data ke všem třem indexům. Měsíčně je zpracovává, anonymizuje a předává Asociaci nákupních center.
Ambicí asociace je postupné rozšiřování a zkvalitňování projektu Indexu návštěvnosti. Jedním z dalších cílů tak bude rozšíření indexu na Slovensko, dále pak kategorizace Indexu obratu podle konkrétních sortimentů. Přáním asociace je posunout spolupráci na středoevropskou úroveň a navázat partnerství například s polskými kolegy, kde má sběr a vyhodnocování dat obdobných parametrů už několikaletou tradici.
Článek na téma Jak se aktuálně daří obchodním centrům najdete v časopisu Zboží&Prodej 9/2022.