
V pražském nákupním centru Westfield Chodov mohou zákazníci navštívit cirkulární obchod s názvem No Neke. Veškeré zboží, které se v něm prodává, pochází z druhé ruky.
V cirkulárním obchodu No neke budu k dostání značky jako Second hand 1981 a Tak trochu jiný sekáč (móda), Levneiphony.cz (servis a prodej elektroniky od Apple), Ebuu (dětské oblečení a hračky), Eterle (vintage home decor), EbikePartners (ojetá elektrokola). Zákazníci tam najdou i výdejnu Reknihy.cz. Nábytek v prodejně pochází z programu Druhý život nábytku z obchodního domu IKEA.
Obchod bude zatím otevřen do konce roku. Je testovacím projektem dlouhodobého cirkulárního konceptu. Tým No neke v rámci něho sbírá data, aby mohl následně svoje aktivity rozšířit. „Náš záměr nemůže být udržitelný pouze z pohledu cirkularity, ale také z pohledu byznysu. Proto začínáme pilotním projektem na Chodově. Na něm si chceme ověřit, jak tento koncept dělat profitabilně,“ vysvětluje COO No Neke Radek Hampl. Obchod zákazníci najdou v prvním patře nákupního centra vedle prodejny Luxoru, naproti obchodu Anson´s.
Dvě třetiny Čechů nakupují z druhé ruky
Myšlenku založit cirkulární obchod podpořil průzkum trhu na vzorku tisíc lidí, který zrealizoval partner projektu InsightLab. Průzkum ukázal, že 77 procent Čechů alespoň někdy nakupuje věci z druhé ruky. Až pro 80 procent spotřebitelů je motivací snaha ušetřit. Téměř polovině lidí je líto věci vyhazovat, 36 procent chce zamezit plýtvání a 27 procent si myslí, že nákup z druhé ruky je ekologičtější.
Z výzkumu vyplývá, že nakupování v second handech mají Češi stále spojené hlavně s takzvanými hrabárnami. V nich však nedůvěřují hygienickým opatřením a očekávají nejistou kvalitu. „Chceme bořit předsudky ohledně nákupů v second handech. Věříme, že si zákazníci po příchodu k nám řeknou, že snad ani není možný, že tohle je sekáč,“ říká CEO No neke Michaela Kloudová.
Jak upozorňují zakladatelé obchodu, nekonečná produkce nových věcí je neudržitelná: „Nepotřebné věci vyhazuje každý třetí Čech. Nejvíce muži a mladší věkové skupiny. Jen v ČR se ročně posílá na skládky nebo do spaloven až 200 tisíc tun textilního odpadu. Nakupování z druhé ruky se proto stává globálním fenoménem. Předpokládá se, že do roku 2026 tento trh vzroste o 127 procent.“
Po švédském vzoru
První obchodní dům, který nabízí jen sortiment z druhé ruky, vznikl v roce 2015za Stockholmem. Jmenuje se Retuna a jeho zakladatelka nyní tým No neke na dálku mentoruje a sdílí s ním své know-how. „Obchodní dům Retuna byl profitabilní od samého začátku svého působení. Mezi další evropská města, která se pyšní úspěšným cirkulárním nákupním centrem, patří Brusel, Berlín nebo Vídeň. Věříme, že nyní jsou připraveni i Češi,” říká CMO No Neke Noema Pšenicová.
Ambice týmu No neke nekončí u výhodných nákupů. Za nápadem stojí hlavně přesvědčení, že v cirkulární ekonomice je budoucnost. „Když se lidé naučí vyhledávat zboží z druhé ruky, které je ve skvělém stavu a které vlastně prokázalo, že něco vydrží, oklikou tak budou působit na firmy, aby vyráběly produkty ve vyšší kvalitě. K tomu, aby se tento kruh uzavřel, je dlouhá cesta, ale je lepší se na ni vydat dnes než zítra,“ dodává Michaela Kloudová.
Do projektu No neke se zapojila i společnost KB SmartPay. „Pro KB SmartPay je udržitelnost a cirkulární ekonomika jedním z klíčových témat. Mám radost, že můžeme podporovat lokální projekt. A to navíc takový, který přímo souvisí s naší činností, tedy bezkontaktními platbami,“ dodává Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay ze skupiny Worldline.