logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Parkoviště by měla být k užitku

25. ledna 2023
Publicistika 0
1327
Parkoviště by měla být k užitku

Začátek splnění nákupní mise v celé řadě případů nezačíná vyzvednutím nákupního vozíku či košíku, ale už dříve, nastartováním automobilu. Jenže s tím, jak ve společnosti dynamicky rostl počet osobních vozů, bylo zapotřebí řešit nově vzniklé výzvy. Možnost zaparkovat dnes musí nabídnout prakticky téměř každý maloobchod. Zákazníci si všímají, jak jsou parkoviště koncipovaná, což v konečném důsledku může být důvod, proč na daném místě nakoupí či za nákupem jezdí raději někam jinam.

S příchodem moderního retailu jsme si velmi rychle zvykli na možnost automaticky zaparkovat vůz na vybraném místě. Rovněž tradiční trh tuto službu nabízí dlouhá léta, ale ne vždy s takovým komfortem. I to se však změnilo. V případě parkování tak dnes na zákazníky většinou čekají parkoviště, která odpovídají dnešní době. Ty nejmodernější potom zapojují různé technologie, které parkování dělají příjemnější nejen nakupujícím, ale i obchodníkům.

Systémy se postarají o dostupnou parkovací kapacitu

S rostoucím počtem osobních vozidel musí maloobchod řešit celou řadu věcí. Bude parkoviště dostupné zdarma, nebo za poplatek? Je kapacita dostatečná? Přidáme místo pro nabíjení elektromobilů? Nezneužívají někteří naše parkoviště k dlouhodobému parkování? Zavedeme nějaký parkovací systém? Především nenakupující řidiči mohou představovat problém, který většinou vyústí v potřebu nasadit parkovací systém. Je potřeba si totiž uvědomit, že zákazník, který nenakupuje, připravuje obchod o zisk. Spotřebitelé totiž mohou vědomě parkoviště zneužívat k dlouhému parkování – dojíždí za prací, navštěvují kulturu a nechtějí parkovat na pro ně určených placených parkovištích apod. Z tohoto důvodu řada obchodů svá parkoviště postupně vybavila vjezdovou závorou, respektive parkovacím systémem. Ten umožňuje nejen dohlížet nad tím, aby parkoviště sloužilo především zákazníkům, ale rovněž přispívá ke zvýšení bezpečnosti a zabezpečení samotného parkoviště.

Nakupující zákazníci potom těží z výhody, že parkování, oproti nenakupujícím, mají zdarma. Většinou na místě mohou parkovat nějakou dobu zdarma (doba je nastavena tak, aby jim postačila pro uskutečnění nákupní míse). Parkovací systém přitom může být nastaven tak, že ven zdarma pustí jen ty, kteří nakupí za určitou finanční částku (například alespoň za 100 Kč). Existují už i varianty systémů, které nepotřebují zákazníkovou interakci. Při vjetí automaticky naskenují SPZ a při výjezdu v případě nepřekročení nastaveného času i zdarma zákazníka pustí ven. Ti, kdo ji překročí, potom musí uhradit parkovné. Parkovací systémy dnes přitom zákazníci již berou jako samozřejmost. Takže i tam, kde doteď nejsou, a přitom by dávaly smysl (řešily by určité problémy), je možné o jejich zavedení vážně uvažovat. „Závorové parkovací systémy používáme zejména z důvodu zajištění parkovacích kapacit pro naše zákazníky, s tím, že po dobu nákupu je parkování zdarma. Instalujeme je i v lokalitách, kde je případné riziko parkování i z jiných důvodů,“ poukazuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika.

Moderní technologie zvyšují uživatelský komfort

Každý obchod má jinak řešené parkoviště. Jsou malá, velká, členitá a podobně. Proto i parkovací systém musí být vytvořen na míru, respektive podle potřeb maloobchodníka a zákazníka. Dávno pryč jsou doby, kdy u vjezdu čekala obsluha parkoviště, rozdávala parkovací papírky a ty poté při odjezdu kontrolovala. Zda zákazníci neporušili parkovací dobu, případně se museli prokázat účtenkou z obchodu. „V případě zapojení automatického systému je vždy nutné brát v potaz velikost samotného místa. To znamená, že jiné potřeby a požadavky má velké nákupní centrum a jiné samostatná prodejna. Celkově však parkovací systému v retailu řeší hlavně zajištění dostatečného počtu volných míst pro své zákazníky a jejich maximální komfort,“ prozrazuje Tomáš Pazdera, sales & marketing manager společnosti Autogard.

Nejmodernější technologie neustále pronikají do různých oblastí lidské činnosti, ani parkovací systémy nejsou v tomto případě výjimkou. „Nejvíce roste zájem o systémy využívající kamery schopné číst registrační značky vozidel, které umožňují rychlejší výjezd bez nutnosti krkolomného skenování parkovacího lístku z okénka vozidla. Určitě nelze opomenout ani systémy navigující řidiče přímo na konkrétní parkovací místo. Možnost uhradit parkovné bezhotovostně prostřednictvím platební karty nebo mobilního telefonu můžeme v současnosti považovat téměř za standard,“ vyjmenovává Jakub Karlík, produktový manažer parkovacích systémů společnosti TSS Group. Nasazení moderních technologií přitom obecně zvyšuje uživatelský komfort, přispívá ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na parkovišti. Významnou výhodou je velká přizpůsobivost těchto řešení podle požadavků konkrétního parkoviště.

Navigování na volné místo představuje vítaný benefit

Pokud už je nutné za parkování zaplatit – což může být rovněž obchodní model, respektive obchod nabízí tuto službu za přijatelnou cenu právě pro delší parkování – tak by dnes mělo být samozřejmostí zaplatit bezhotovostně (platební kartou či SMS), nebo pomocí aplikace v chytrém mobilu. „I tyto funkce dnes už lze považovat za určitý standard. Slouží hlavně k rychlejšímu a pohodlnějšímu odbavení parkujících zákazníků, tedy zvýšení komfortu jejich návštěvy retailového místa,“ sděluje Tomáš Pazdera. Mezi velmi pokročilé funkce patří již zmíněné čtení SPZ vozidla. „Tento způsob mezi maloobchodníky řešícími potřebu parkování strmě roste. Stejně tak roste zájem o různé elektronické navigační systémy pro navádění řidiče k volnému parkovacím místu. Jedná se sice o prvky, které nejsou pro chod parkoviště nezbytné, ale řidičům dokáží usnadnit a celkově zpříjemnit parkování. Jednak jsou řidiči ušetřeni zdlouhavému bloudění po parkovišti a za druhé tyto systémy pomáhají minimalizovat zbytečné kolize a přispívají k celkovému zvýšení plynulosti provozu na parkovišti,“ vyzdvihuje Jakub Karlík.

Zcela určitě by to však nemělo vypadat tak, že když už je zapotřebí zaplatit, aby zákazníci museli složitě řešit, jak to udělat. Ještě dnes se na mnoha místech totiž nacházejí parkovací automaty pouze na hotovost, tedy bez možnosti zaplatit bezhotovostně. Spotřebitel, který u sebe nemá potřebný finanční obnos, se potom dostává do pasti. V některých případech v okolí sice může být bankomat, ve kterém si lze potřebnou částku vybrat, ale toto není řešení hodné 21. století. „Naše nejnovější parkovací systémy jsou standardně vybaveny čtečkou státní poznávací značky vozidla, nebo v kombinaci se zcela bezlístkovým systémem,“ deklaruje Tomáš Myler. Toto je řešení, které jednoznačně zvýší komfort nakupujících při příjezdu a odjezdu z parkoviště.

Zapojit lze i věrnostní programy

Mezi další nadstandardní funkce parkoviště lze zařadit možnost využít věrnostním systém obchodu, pokud ho má. „Díky využití rozhraní API lze parkovací systémy ve většině případů propojit s dalšími systémy, a například je integrovat i do aplikace samotného obchodu,“ popisuje Jakub Karlík. Zákazníci kromě jednoznačného usnadnění parkování mohou jako bonus získat i okamžité informace o aktuální obsazenosti parkoviště, nebo případně jednoduše provést úhradu parkovného.

„Náš parkovací systém EcoParkII dokáže komunikovat s jednotlivými pokladními, respektive věrnostními systémy jakéhokoliv prodejce, který tak může velice jednoduše poskytovat slevy, případně parkování zdarma,“ vysvětluje Tomáš Pazdera. Dodává, že hlavními důvody pro zavedení parkovacího systému maloobchodníky je zejména zajištění dostatečného počtu parkovacích míst pro vlastní zákazníky (případně eliminace parkování těch, kteří nenakupují) a zvýšení komfortu parkování. „Podle našich zkušeností je nejvhodnější mít parkovací systém nachystán, respektive zprovozněn již před prvním otevřením retailového místa,“ doporučuje.

Cena se odvíjí od šíře požadavků

Ačkoliv lze parkovací systém zpravidla dobudovat později, je samozřejmě ideální zahrnout jej již do primárního projektu budoucí prodejny a vyhnout se i dodatečným stavebním pracím a úpravám. „Důvodů pro zavedení parkovacího systému můžeme najít hned několik. Provoz na parkovišti získá určitý řád, Například odpadnou starosti s dlouhodobě odstavenými vozidly, což bývá rovněž častým problémem, provozovatel má ze získaných statistik k dispozici nové informace ohledně zákaznického chování a v neposlední řadě tento systém může zajistit jeho provozovateli trvalý příjem z vybraného parkovného,“ zmiňuje Jakub Karlík.

Jako vše, tak i parkovací systémy nejsou zdarma. V případě jejich zavedení je zapotřebí počítat s překonáním určitých výzev. Samotná velikost parkovacího systému souvisí s instalací a na základě toho se potom odvíjí i cena zvoleného řešení. „Menší parkovací systém instalujeme v průběhu jednoho dne, větší můžou trvat i několik dní,“ prozrazuje Tomáš Pazdera. Výsledná cena se samozřejmě vždy odvíjí od šíře požadavků na plánovaný parkovací systém. „Vysoká modularita většiny současných parkovacích systémů umožňuje sestavit výsledný systém do podoby, která přesně odpovídá požadavkům zákazníka, přičemž velikost parkoviště nehraje prakticky žádnou roli,“ uzavírá Jakub Karlík.

 

Výhody, které nabízejí parkovací systémy

– bezplatný výjezd (při splnění určitých obchodem stanovených podmínek)

– výběr poplatků za parkování (především pro dlouhodobé parkování nezákazníky)

– možnost bezlístkové obsluhy

– regulace dopravy na parkovištích

– snadnější orientace návštěvníků parkoviště

– snížení provozních nákladů v důsledku snížení personálního obsazení obsluhy parkoviště

– evidence veškerého provozu, zpětná dohledatelnost událostí, tvorba přehledů a statistik

– ochrana parkoviště

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required