Fashion Arena Outlet Prague má za sebou úspěšný rok. Branami štěrboholského outletového centra loni prošlo téměř tři milióny zákazníků, což bylo o 40 procent více než v roce 2021. Ten byl ale ještě poznamenán vládními uzávěrami maloobchodu. Návštěvnost tak dosáhla stejných hodnot jako v rekordním předpandemickém roce 2019, a to i v tržbách z prodeje. Vzhledem k výši inflace a cenám energií, které se citelně propsaly v minulém roce do tuzemské kupní síly, považuje vedení centra tyto ukazatele za úspěšný obchodní výsledek.
Rok 2022 byl prvním pocovidovým rokem, během nějž v Česku nedocházelo k omezování retailového provozu. Na druhou stranu na zákazníky působila řada vlivů, které ovlivňovaly jejich náladu nakupovat. Tím asi nejsilnějším byl začátek rusko-ukrajinské války v únoru loňského roku. V přímé reakci tak došlo i k restrikcím obyvatelstva Ruské federace. Výpadek této klientely ale v průběhu roku nahradila řada jiných národností, které se opět začínají vracet do Česka. I když stále ještě není podíl turistů v celkové návštěvnosti na předpandemických číslech, počet nákupů provedených zahraničními návštěvníky meziročně posílil o 235 procent. To ilustruje rostoucí trend, který centrum očekává i letos.
„Podařilo se nám nahradit chybějící část turistů lokální klientelou. Ta navíc nakupovala za podstatně vyšší částky. I z pohledu prodejů se tak podařilo naplnit cíle jako v roce 2019. Vzhledem k vývoji maloobchodních cen očekáváme, že tento trend potrvá i v letošním roce. Češi budou vzhledem k inflaci častěji hledat nákupy oblečení za výhodnější outletovou cenu. To by nám v konečném důsledku mohlo do centra přivést zcela nové zákazníky. Ostatně tento trend se nám již opakovaně potvrzoval v předchozích obdobích ekonomických krizí,“ upřesňuje změnu skladby zákazníků Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.
Rekordní oslava 15. narozenin
V roce 2022 nebyla Fashion Aréna cílem návštěv pouze za účelem nákupů. Ještě na konci února vytvořila skupina dobrovolníků z vedení centra oficiální sběrné místo pro hmotnou pomoc uprchlíkům z Ukrajiny. Celý projekt vznikl jako spontánní potřeba pomoci a v rámci několikatýdenního provozu byly vybrány hračky, potraviny, školní potřeby a vybavení o hmotnosti několika set kilogramů. Celý projekt byl propojen s Nadačním fondem Šatník. Další významnou událostí roku bylo pak 15leté výročí od založení centra, v rámci jehož oslav byly po celý slavnostní víkend přítomny i známé tváře ze seriálu ZOO televizní stanice FTV Prima. Události se zúčastnilo přes 50 000 zákazníků.
Stejný počet návštěvníků dorazil i během prvního adventního víkendu, který se protínal se stále populárnější akcí Black Friday. Venkovní akce ale nebyly jedinými lákadly. „Loni jsme se zaměřili na redesign a rozšíření vlajkových sportovních značek. V novém se zákazníkům představily obchody Boxer de Rue, Kilpi, Hally Hansen, Puma a adidas, jejíž obchod je největší ve východoevropském regionu. Přibyly ale i zcela nové značky jako klenotnictví Jolleo nebo obuvnictví Aldo,“ vyjmenovává Veronika Tebichová, leasingová ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet
I v loňském roce bylo jako jednou z hlavních priorit centra téma enviromentální udržitelnosti a společenské diverzity. Již tradičně centrum pořádalo mezi jednotlivými obchody sbírky hmotné pomoci pro Klub svobodných matek a štěrboholský Klokánek a již po několikáté se Fashion Aréna zapojila do globální akce Hodina země. I takto rozšířila aktivity podporující šetrnější přístup k planetě, mezi něž dále patří například chov včel nebo zelení osázená část střechy centra.
Rekordní rok zaznamenala i mateřská Via Outlets
Fashion Arena Prague Outlet je součástí evropské skupiny Via Outlets, do které spadá celkem jedenáct outletových center. Loňský rok byl pro mateřskou společnost vůbec nejsilnějším v historii, ve více než 1 100 prodejnách v jedenácti destinacích po celé Evropě utržila 1,2 miliardy eur. To je oproti předcovidovému roku 2019 tříprocentní nárůst tržeb z prodeje. Návštěvnost center skupiny pak vzrostla dokonce o 21 procent. Ve všech outletech napříč portfoliem se v roce 2022 zvýšila i průměrná útrata na jednoho zákazníka. Potvrdilo se tak, že outletové zboží je jedním z nejodolnějších maloobchodních odvětví, a to i v obtížných globálních ekonomických podmínkách.