V rámci mapování trhu v oblasti reklamních a dárkových předmětů jsme zjistili, že ještě před pěti lety se velmi málo výrobců a distributorů v tomto oboru zabývalo udržitelností. Dnes již můžeme s jistotou říci, že eko výrobky jsou trendem napříč celou Evropu. Otázka sustainability se postupně začala objevovat ve většině poptávek zadavatelů a samozřejmě na tento trend museli začít reagovat dodavatelé.
První vlaštovky se objevovaly v nahrazování plastů pšeniční slámou, korkem a recyklovaným papírem. Nyní už těchto eko materiálů je celá řada: bambus, recyklované sklo, RPET (recyklovaný plast), recyklovaná kůže atd. Velkým přínosem v našem oboru se stává sledování stopy CO2 na produkt. Tato stopa se vypočítává prostřednictvím posouzení životního cyklu (LCA), tedy LCA analýzy, což je metoda pro výpočet dopadu produktu na životní prostředí během celého jeho životního cyklu (tzv. od kolébky do hrobu). Tato kalkulace vychází z pěti fází: těžba a výroba, produktové balení, přeprava a sklad, energetická náročnost a likvidace produktů a balení.
Emise generované v každé fázi životního cyklu produktu se uvádějí v gramech. Dále se uvádějí procenta, která představují rozložení dopadu CO2 ve všech fázích životního cyklu produktu, které dohromady tvoří celkovou stopu CO2 produktu. Tento přístup LCA pokrývá všechny emise skleníkových plynů generované produktem během celého jeho životního cyklu: od těžby surovin až po zpracování (likvidaci na konci životnosti). Výpočty jsou založeny na nástroji pro výpočet uhlíkové stopy (CFP).
Nekonečná tužka
Příkladem eko reklamního dárku je nekonečná tužka. Je to unikátní tužka, která plnohodnotně nahradí tradiční dřevěné tužky, které mají psací délku pouze kolem 200 metrů. Díky využití grafitové špičky je psaní identické jako klasickou tužkou, ovšem délka je prodloužena až na 20 tisíc metrů. Funguje tedy jako klasická tužka, lze gumovat, její výdrž je však mnohonásobně vyšší. Dokáže nahradit až sto běžných tužek. Na její výrobu navíc nebylo použito žádné dřevo!
Velkým mezníkem je rovněž přístup k šetření vody. Výrobci se snaží chránit naši planetu i tím, že podporují prodej eko výrobků, a to například tak, že je označují jako eko výrobky, nebo se používají mezinárodní značení jako třeba AWARE™ . Toto označení garantuje, že předměty jsou vyrobeny z ekologicky šetrných látek nebo vyrobené v továrnách, které využívají efektivní technologie z hlediska vody a energie. Někteří dodavatelé uvádějí u svých ekologických výrobků přímo čísla, která nám ukazují množství ušetřených litrů vody.
Kamenný poznámkový blok
Dalším příkladem eko předmětu je kamenný poznámkový blok. Je to unikátní poznámkový blok, u kterého je standardní papír včetně obalu nahrazen materiálem získávaným ze stavebního odpadu – tzv. kameniem. Přesnější složení je 80 % uhličitanu vápenatého a 20 % netoxického HDPE (čistý plast).
Na zpracování tuny standardní dřevní buničiny je spotřebováno 2 770 litrů vody a 18 stromů. Při výrobě kamenného papíru se nepoužívá ani kapka vody, ani tříska dřeva a spotřeba energie je poloviční v porovnání se standardní papírenskou výrobou. Na skládce se pak rozkládá zhruba rok a zbyde po něm pouze minerální prášek. Obsahuje 60 listů/120 stran bílého linkovaného kamenného papíru o gramáži 58 g/m2. Z výtěžku každého prodaného výrobku Impact přispíváme dvěmi procenty na podporu iniciativy Water.org. Výrobou jednoho kusu byl uspořen jeden litr vody.
Záleží na nás na všech, jak budeme v souladu s přírodou. Zda budeme více a více kupovat eko předměty, a tak zvýšíme poptávku natolik, že výrobci budou preferovat ekologický způsob výroby, a tím přestane být udržitelnost otázkou a stane se samozřejmostí.
Viera Černá, jednatelka, RD present s.r.o, garant sekce Reklamní předměty/3D, POPAI CE