logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Nová éra retailu

7. března 2023
Publicistika 0
186
Nová éra retailu

Čtrnáctý ročník konference POPAI Fórum 2022 se po druhé za sebou uskutečnil v moderním multifunkčním centru O2 universum. Po dvou covidových letech se vrátil zpět v plné síle. Foyer kongresového sálu bylo plné vystavených soutěžních exponátů POPAI Awards 2022 a sál plný posluchačů, kteří se zájmem poslouchali řečníky referující o nové éře retailu, která je poháněna stále vyspělejšími technologiemi.

Program konference POPAI Fórum 2022 přinesl nová řešení, konkrétní případové studie pro vyšší úspěšnost projektů v in-store a v dalších místech komunikace se spotřebiteli. Akce se konala opět v omnichannelové formě: vystoupení v prezenční formě a networking, ale také on-line prezentace, reportážní vstupy, interakce s účastníky. Nabídla i jedinečnou příležitost k diskusi se zástupci významných maloobchodních společností a zadavatelů reklamy v rámci diskusních panelů o aktuálních, ožehavých tématech tohoto oboru.

Přečtěte si také
Nový výzkum mapoval využití softwarových systémů v retailu

V hlavní roli vyspělý maloobchod

Moderování konference se ujala Vlasta Vlasáková, customer experience specialist společnosti Budějovický Budvar, a partnerem jí byl Martin Hasilík, jednatel společnosti Authentica. Po zahájení na pódiu přivítali Andreu Vozníkovou, prezidentku POPAI CE, která na úvod řekla, že se konference vrací v perfektní formě a že v průběhu celého dne vystoupí mnoho řečníků. „Je skvělé opět vidět tak velký zájem o tento druh akce. V předsálí se nachází spousta krásných exponátů, která našla svá uplatnění v různých vystaveních a mohou poskytnout inspiraci pro další adaptaci,“ sděluje.

Program konference byl nabitý prezentujícími v sále i na dálku ze zahraničí, nechyběly dvě panelové diskuse a reportážní vstupy. To vše se odehrálo ve čtyřech přednáškových blocích. První a druhý se věnoval technologicky vyspělému retailu. Další ukázal na nové koncepty prodejen a ten poslední referoval o trendech v udržitelnosti v maloobchodě.

Přečtěte si také
Back to the retail

Nastává konec otevírací doby

Segment e-commerce v posledních letech překotně rostl. Aktuálně mu z pomyslného koláče maloobchodního trhu patří 13,5 %. Kamenné obchody však nezůstávají pozadu a o svůj podíl bojují novými „fintami“. Jednou z nich jsou tzv. bezobslužné prodejny. Vůbec první tohoto druhu v tuzemsku otevřela Skupina Coop ve spolupráci se společností Knowinstore a dochází k otevírání dalších. Společným tématem pro tuto revoluci v retailu je potom zánik otevírací doby. „Kromě možnosti nechat zákazníky nakupovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu je velkou výhodou tohoto nového způsobu nakupování to, že umožňuje pohodlný nákup v místech se slabou nebo nulovou infrastrukturou,“ uvádí Pavel Kozler, executive director uvedené firmy.

Skupina Coop před nějakou dobou přišla i s konceptem Obchod 2030, který představuje to, jak bude vypadat prodejna budoucnosti v regionech. V ní podle Lukáše Němčíka, head of marketing & development, najde zákazník vše, co potřebuje, aby nemusel dojíždět do města. „Tento náš ekosystém kombinuje moderní technologie a sociální prostředí šetřící náklady na životní prostředí a podílí se na zaměstnanosti lidí, dodavatelů i regionálních výrobců,“ vysvětluje. Součástí konceptu jsou právě i automatické prodejny, kterých má Skupina Coop v tuto chvíli již několik a každá je jiná. Všechny ale ukazují, že potenciál tohoto způsobu nakupování je obrovský.

Je nepopiratelné, že kamenný retail soupeří s e-commerce. Na druhou stranu oba kanály – i díky pandemickým rokům – ukazují, že stále více jeden bez druhého nemůže existovat. V obou případech jde ve své podstatě stále o retail. Jinými slovy, aby bylo možné vyhrát, není možné být šampionem pouze v jedné disciplíně. I proto se vsází na omnichannel a multichannel. „Až 40 procent zákazníků raději nakoupí on-line, aby ušetřili svůj čas. I přesto je role kamenných obchodů důležitá, protože zákazníky může jednoznačně vtáhnout do děje. Proto jsme se snažili najít řešení, které by obchodníkům usnadnilo a zrychlilo proces, od přípravy zboží až po inventuru,“ deklaruje Petr Žikovský, head of sales development v retailu společnosti Adastra. Podařilo se jim to vyřešit pomocí technologií zajišťujících tvorbu optimální cesty skladem a navigace, čímž dokáží efektivně řídit on-line i off-line store.

Showroom lze vzít k zákazníkovi domů

Revoluci v Česku zažívají věrnostní karty. Nejen věrnostní programy nasadili v uplynulé době i maloobchodníci, kteří se jim vyhýbali. Ti, kteří je používají již delší dobu, je dále inovují a posouvají do 21. století. Do tohoto trhu spadají i systémy určené pro zaměstnavatele a zaměstnance, které oběma skupinám přinášejí jisté benefity. „Propojujeme zaměstnavatele, zaměstnance a partnery. Našimi produkty jsou platební karty, mobilní aplikace a on-line platforma, ve které se nacházejí dostupné benefity,“ odhaluje Vladimír Rejlek, ředitel marketingu & inovace společnosti Edenred. Prapůvodním zaměstnaneckým benefitem bylo stravování, postupem doby se přidaly volnočasové benefity, které v sobě skrývají velký potenciál. Přidáním se do programu lze zvýšit obrat firmy, a navíc zaměstnancům nabídnout další výhody.

Zatímco výhody zaměstnaneckých karet jsou jednoznačné, showroomy to tak snadné nemají. Na konferenci o budování jednoho takového přišla pohovořit Jaroslava Dlouhá, marketingová ředitelka společnosti Vekra. Podle ní si průměrný zákazník okna vybírá jednou, maximálně dvakrát za života. Proč by tedy potřeboval nějaké showroomy? Okna přece vypadají všechna stejně… i když to není pravda. „Proto jsme se na to podívali jinak a namísto budování kamenného showroomu jsme vsadili na jeho virtuální podobu. Naši obchodníci tak showroom vozí ve svých tabletech, v nich dokáží ukázat, co vše by zákazník mohl potřebovat, odhalí různé technické záležitosti a nechybí ani rozšířená realita. Pomocí ní je možné přímo na místě ukázat namířením tabletu na okno, jak bude po realizaci vypadat,“ popisuje. Přitom lze za chodu upravovat způsoby otevírání, barvy, poměr okenních tabulí atd. I přesto všechno však fyzický showroom nelze ničím zastoupit, protože je to stále jediná možnost, jak prezentovat velké posuvné systémy, spojení oken s venkovním stíněním a kvalitu interiérových dveří. Proto je společnost Vekra stále provozuje, a dává tak možnost si vše vyzkoušet a zažít.

Společenský večer byl svědkem vyhlášení výsledků

Na den plný zážitků navázal společenský večer. V jeho úvodu došlo k již tradičnímu slavnostnímu vyhlášení výsledků soutěží POPAI Awards 2022, POPAI Student Award 2022 a Hvězda 3D reklamy 2022. Moderování se ujala oblíbená česká herečka Simona Babčáková. A poté nadešel prostor pro networking a zábavu více než 500 hostů galavečera.

 

O konferenci

Název: Konference POPAI Fórum 2022

Téma: Nová éra retailu – kamenný obchod se vrací na výsluní

Kde: Praha, O2 universum

Kdy: 24. 11. 2022

Sborník: účastníci konference jej najdou po přihlášení na www.popai.cz/popai-day-2022-zakladni-informace

 

Hlavní myšlenky: Pomocí technologií získáváme data užitečná pro pochopení jak zákaznického chování, tak informace vztahující se ke zboží. V posledních letech retail ukazuje svou dynamiku. Vznikají nové koncepty a formy obchodů. Kategorie, u kterých bychom to dříve nepředpokládali. Zákazník se stává v nákupu a konzumaci zodpovědnějším. Zajímá se a vyžaduje udržitelný přístup zejména v oblasti obalů.

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

Článek a výběr vítězných exponátů je také v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2023.

Související články:

Nový výzkum mapoval využití softwarových systémů v retailu Back to the retail Dago získalo zlato v soutěži POPAI Awards Paris Eko a 3D reklama

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required