logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Člověčenství zůstane, AI navzdory

31. května 2023
Publicistika 0
920
Člověčenství zůstane, AI navzdory

Zákaznická zkušenost je mantra, která rezonuje v uších všem firmám, ve kterých se podniká opravdu kvůli zákazníkům. A díky žebříčku stovky nejlepších zákaznických zkušeností, které realizuje společnost KPMG ČR, se můžete inspirovat tím, jak to dělají mistři. Existuje univerzální tajemství, jak si získat srdce zákazníka? A jak ho pravděpodobně promění nastupující éra umělé inteligence?

Studie KPMG hodnotí zákaznickou zkušenost (CX) na základě metodiky šesti pilířů. Jedním z nich je pilíř zvaný personalizace, která popisuje, do jaké míry je schopna značka zákazníkovi naplnit jeho potřeby na míru. Jeho hodnocení u značek se na českém trhu v posledních letech moc nezměnilo. Naopak ve světě se právě tento pilíř zlepšuje. „Do jisté míry to může být ovlivněno specifiky některých sektorů. Například v telekomunikacích nemají velcí hráči takovou motivaci inovovat. Roli ale hraje i fakt, že do Česka ještě ze Západu nepřišla hlavní vlna personalizace nabídek zákazníkům,“ vysvětluje Lukáš Cingr, manažer týmu Customer & Digital Advisory společnosti KPMG Česká republika.

To podle něj znamená, že firmy ještě čekají zásadní investice do efektivní práce se zákaznickými daty, nebo optimalizace CX pohledem zákazníka a hyperpersonalizace cílení nabídky a obsluhy, a tedy i lepší personalizace. „CX je komplexní téma a značky na českém trhu se momentálně věnují jejím dílčím částem. Jen malé množství předních hráčů si hraje s orchestrací CX, což je téma, které letošní studii rámuje,“ dodává.

Buďte jednodušší a srozumitelní

Přední příčku drží společnost Air Bank, která se posunula z předloňského druhého místa. Respondenti si u ní cení jednoduchosti, nízkých poplatků a přehledné aplikace. A vítají, že vyřídí vše on-line bez zbytečné byrokracie. „Od začátku stojíme na několika základních hodnotách, kterými jsou jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství. Tyhle základní principy se prolínají všemi našimi službami a přístupem nejen ve vztahu ke klientům, ale také mezi námi uvnitř banky,“ říká ředitel divize Produkty a inovace Jiří Suchý. Air Bank před dvanácti lety vstoupila na trh s ambicí nabourávat zažité pořádky zkostnatělého bankovnictví a ukázat, že i banku mohou mít lidé rádi.

Služby se proto snaží dělat tak, aby byly jednoduše dostupné on-line v internetovém a mobilním bankovnictví, intuitivní a srozumitelné pro všechny věkové skupiny a aby si klienti dokázali naprostou většinu věcí snadno zařídit sami bez nutnosti někam chodit nebo volat. „Ve smlouvách také nepoužíváme žádné hvězdičky nebo malé písmo a náš ceník se vejde na jedinou stránku o velikosti A4,“ přibližuje další zdánlivě jednoduché, ale pro klienty velmi důležité atributy. „Navíc také předtím, než přidáváme nový produkt nebo funkcionalitu, tak jej důsledně testujeme s klienty, abychom zjistili nejen to, zda takové řešení odpovídá jejich potřebám, ale také jestli je dostatečně jednoduché a srozumitelné,“ podotýká Jiří Suchý. Strategie jednoduchosti a srozumitelnosti funguje, firma se na předních příčkách v oblasti zákaznické zkušenosti umisťuje dlouhodobě.

Co se nemění: perfektní znalost zákazníka

„Skvělá CX vychází z toho, že znáte perfektně svého zákazníka. Víte, kdo je, jak se chová, co je pro něj důležité. A nejenom že znáte perfektně své zákazníky, ale také víte, jakým způsobem se pohybují ve vašem prostoru, ať už fyzickém, nebo virtuálním. Kde co hledají, kde co potřebují a maximálně jim tu cestu zjednodušíte a zpřehledníte. Pak nezáleží na tom, jestli se pohybujeme ve fitku, obchoďáku, na e-shopu nebo v internetovém bankovnictví,“ specifikuje Renata Novotná, holistic customer experience consultant & client director společnosti Ipsos Czech Republic. Důležité je podle ní nenechat zákazníky tápat.

Lukáš Cingr míní, že v budoucnu bude firmy ve vztahu k CX nejvíce ovlivňovat právě jejich schopnost odhalit skutečné potřeby jejich zákazníků a buďto je ovlivnit a nastavit očekávání, nebo se naopak potřebám přizpůsobit. To ale vyžaduje správné procesy a data. „Nesmí to být náhody. Značky se často na řešení prodávané zákazníkům koukají optikou svých produktů, možností a nápadů, ale zapomínají, že správné CX se buduje očima zákazníka, respektive tím, co zákazníky skutečně trápí a co řeší,“ upozorňuje.

Co se mění: vstup umělé inteligence

Velký vliv na CX bude mít přístup značek k rozdělení obsluhy zákazníka mezi digitální a tradiční, fyzickou obsluhu. Ke spokojenosti zákazníka je důležité, aby vše dokázal vyřešit hladce a bezstarostně bez ohledu na to, jestli navštíví e-shop, kamennou prodejnu nebo napíše chatbotovi, či zavolá na zákaznickou linku. Velkou výzvou bude zapojení nových technologií, jako je umělá inteligence (AI), do procesu obsluhy zákazníka. „Značky zkouší napojit tuto technologii například na chatboty, ale také do vnitřních procesů, kdy na základě zákaznických dat lze vytvářet různé prediktivní modely a real-time optimalizovat zákaznické zážitky,“ přibližuje praxi Lukáš Cingr.

„Chatboti mnohem lépe rozumí tomu, na co se ptáte. Díky nedávným pokrokům v oblasti zpracování přirozeného jazyka, tedy NLP, se chatboti stávají stále více zdatnými v porozumění požadavkům uživatelů vysloveným v běžném, konverzačním jazyce. Takže místo toho, abyste poslouchali seznam předem nahraných možností ohledně témat, kvůli kterým byste mohli volat, můžete jednoduše říct, proč voláte, a chatbot vás nasměruje na příslušné místo,“ popisuje Vojtěch Strnad, jednatel agentury WDF, která poskytuje služby v oblasti dat a analýzy, UX a UI designu, vývoje webů, aplikací i softwarů. Rostoucí popularita chatbotů s AI a zpracováním řeči je v mnoha ohledech pouze předzvěstí nadcházejícího rozšíření hlasových botů v oblasti zákaznických služeb.

Oba slouží ke stejnému účelu: zapojit zákazníky do dynamických a vysoce personalizovaných konverzací kolem získávání odpovědí na jejich otázky. Největší a možná i jediný rozdíl tedy je, že jeden komunikuje prostřednictvím zpráv, zatímco druhý se zapojuje čistě hlasem. Hlasoví boti musí nejen rozumět požadavkům zákazníků, ale musí být také schopni rozeznat záměr otázky. To je rozhodující pro poskytnutí přesné odpovědi. Tito boti navíc musí mít přístup k informacím o zákazníkovi, který otázku pokládá, ať už jde o jeho pohlaví, věk, minulé nákupy a další informace v zákaznickém profilu, aby byli schopni poskytovat co nejvíce relevantní a personalizované odpovědi.

Zákazníci chtějí pochopení

„Skvělým příkladem je sbírání a vyhodnocování zpětné vazby v reálném čase. AI dokáže například analyzovat jednotlivé zprávy a roztřídit je podle obsahu a tónu hlasu a na základě toho vyhodnotit, zda zákazníkovi může odpovědět chatbot či je potřeba lidské interakce. V dalších letech bude zajímavé pozorovat, jaké značky dokázaly tyto technologie implementovat a předběhnout tak své konkurenty,“ představuje výhody využití AI Lukáš Cingr. Obecně ale doporučuje firmám řešit zapojení těchto technologií rychle i pomalu zároveň. „Rychle je třeba zefektivňovat interní aktivity a procesy, například napovídání a podobně. Ale opatrně musíme zavádět AI do interakcí s klienty a používání klientských dat. Doporučuji AI zapojit postupně do use casů, kde to dává smysl i pro klienta. Ne vždy to může být výhodou a klient to nemusí ocenit, naopak to pak může zhoršit CX,“ varuje. Citlivý přístup si žádá určitě i fakt, že postoj české populace k AI je poněkud obezřetný, podle průzkumu společnosti Ipsos Czech Republic z dubna letošního roku by 6 z 10 lidí podpořilo výzvu k pozastavení jejího vývoje.

Renata Novotná je přesvědčená, že AI lidský faktor nenahradí. „Asi zmenší počet interakcí, ale o to víc pak bude potřeba, aby se člověk choval jako člověk. Aby uměl uhnout z procesu, aby projevil empatii, aby chápal celistvost situace. To zatím stroje vyhodnotit neumí. Občas prostě potřebujete někomu vysvětlit, že se neumíte zařadit do možnosti virtuálního agenta a potřebujete najít ty tajné dveře, kterými se dostanete na živou bytost, která vám a vašemu trápení porozumí a pronese: Už víc říkat nemusíte, chápu. Pomůžu vám to vyřešit.“ konstatuje Renata Novotná. Dodává, že využití AI vidí primárně ve vylepšení a zjednodušení interních procesů a analýze velkého množství dat o zákaznících než v přímé komunikaci se zákazníkem.

 

Data:

TOP 10 nejlepších zákaznických zkušeností

Air Bank
Manufaktura
Zásilkovna
Fio banka
Dr. Max
Rohlik.cz
IKEA
Česká spořitelna
Sephora
Globus ČR
Zdroj: Studie CX, KMPG, 2023

 

Názory odborníků:

„Umělá inteligence už dnes pomáhá třeba se změnou PIN kódu.“

Virtuální asistentka Aneta, která funguje na principu umělé inteligence, pomáhá zákazníkům s jednoduššími záležitostmi na příchozí telefonní lince našeho kontaktního centra. Třeba se změnou PIN kódu nebo opětovným spárováním bankovního účtu s mobilní aplikací bez nutnosti si pamatovat heslo, protože aplikace díky biometrickému ověření rozpozná obličej. Zatím sice neexistuje nástroj, který by stačilo naplnit daty, aby nabídl komplexní řešení přesně na míru danému klientovi, ale už nyní existuje řada činností, ve kterých se umělá inteligence v bankovnictví uplatňuje. Typicky jde například o analýzu dat, automatizaci různých procesů, bezpečnostní procesy, práci s jazykem, anebo právě řešení jednodušších problémů, se kterými si klienti nevědí rady.

Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace, Air Bank

 

 

 

Přečtěte si detailní pohledy na zákaznickou zkušenost Lukáše Cingra, manažera týmu Customer & Digital Advisory společnosti KPMG Česká republika, a Renaty Novotné, holistic customer experience consultant & client directora společnosti Ipsos Czech Republic:

Lukáš Cingr: Zákazníci od velkých firem čekají hodně, proto je zklamou i menší problémy – Zboží a Prodej – zprávy z retailu (zboziaprodej.cz)

Renata Novotná: Empatii stroje nenahradí – Zboží a Prodej – zprávy z retailu (zboziaprodej.cz)

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2023.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required