Již déle než dva roky společnost NielsenIQ (nyní NIQ) poskytuje služby spotřebitelského výzkumu mezi vietnamskou komunitou. Realizovala studie převážně B2B povahy, B2C je stále poměrně vzácné. Ale její zástupci věří, že poptávka po něm se postupně také zvýší. Nyní firma přichází s čerstvými informaci o tom, jak se chování vietnamských obchodníků mění v čase ovlivněném nejprve pandemií a následně dopady inflace a války na Ukrajině. Následující řádky přiblíží několik zajímavých zjištění, jako malý podnět k zamyšlení.
Dominance vietnamských obchodníků se na českém neorganizovaném trhu kvůli pandemii a krachu řady drobných podnikatelů významně posílila. Vietnamské provozovny, nejen obchody s potravinami a nápoji, ale rovněž vietnamská bistra a restaurace, se po pandemii objevily na místech, která pro ně byla dříve obtížně dostupná až nedosažitelná. Tedy na lukrativních místech pěších zón či v historických centrech měst. I Praha je toho jasným důkazem.
Podle statistických měření NIQ realizovaných v lednu roku 2023 téměř polovina nezávislého trhu, 49 %, patří vietnamským majitelům. Z toho zhruba 57 % jsou prodejny velikosti 51–200 m². Tedy i data potvrzují, že vietnamští obchodníci současnému českému neorganizovanému trhu stále významněji dominují.
Setkání a porovnání postřehů
Na předchozí článek Soni Fialové, CI vendor managera společnosti NIQ z roku 2021 reagoval jako první Lukáš Příhonský, key account manager společnosti Mattoni 1873, který má právě s vietnamskými obchodníky dlouholeté bohaté zkušenosti. Proto se krátce setkali a porovnali si postřehy. Ve zmiňovaném článku Soňa Fialová hodnotila své zkušenosti z několika výzkumů a řady setkání s vietnamskými obchodníky. Popsala je jako pracovité, skromné, nekomplikované, přizpůsobivé, spořivé a opatrné, ale rovněž štědré, sociálně cítící a orientované na rodinu.
Lukáš Příhonský se s vietnamskou komunitou při své práci setkává téměř denně. Proto s pozorováním Soni Fialové souhlasí: „Ano, mám podobné zkušenosti a v poslední době se soustředím téměř výhradně na práci s vietnamskými obchodníky. Mají vysoce vyvinutý cit pro obchod, jsou loajální a mají, podle mého názoru, zdravé obchodní instinkty. Jsou pro mě inspirací i soukromém životě. Dnešní doba je náročná. Ale vietnamský obchodník, který je skromný, pracovitý a velice trpělivý, ji nejen bravurně zvládá, ale díky rychlosti, se kterou reaguje na měnící se situaci na trhu, skromnému přístupu, tedy rozumné politice nepřehnaných marží a citu pro potřeby místních zákazníků, okamžitě vycítí nové obchodní příležitosti a reaguje na ně.
Při několika výzkumech realizovaných v poslední době Soňa Fialová také znamenala velmi rychlý rozvoj vietnamských bister, restaurací a fast foodů. Slovo Pho, které zve na slavnou vietnamskou specialitu, se objevilo na řadě vývěsních štítů nových podniků. A to i v místech, kde před pandemií byly drahé obchody s luxusním zbožím. Stávající restaurace se rozšířily a zvětšily svůj prodejní prostor. Jako příklad Soňa Fialová jí dříve navštívený malý Pho bar s nabídkou tradičních vietnamských jídel na Florenci, který se rozrostl z původních 100 metrů na nynější více než dvojnásobek. To je situace, kterou si její majitelka před pandemií neuměla představit. A nyní její podnik úspěšně operuje na několika frekventovaných místech hlavního města. Soňa Fialová také zaregistrovala jisté „omlazení“ mezi provozovateli malých večerek: “Působí to na mě tak, že do obchodů nastupuje nová generace potomků původních majitelů, která zvláště v obchodech mimo Prahu přejímá štafetu od svých rodičů.“

Dochází ke změně priorit a hodnot
A jaký vývoj mezi vietnamskou komunitou při své práci zaznamenal Lukáš Příhonský: „Ano, i já si všímám, že generace Z se nyní ujímá jak některých malých obchodů, tak se začíná častěji prosazovat i ve velkoobchodním světe. Je zde ale patrna změna, řekněme, priorit či hodnot chcete-li. Mladí Vietnamci již většinou nemají jazykovou bariéru, jsou vzdělaní a draví. Nechtějí pracovat stejně tvrdě jako jejich rodiče. A tak i v některých vietnamských provozovnách začíná být znát jistá nouze o pracovní sílu.“
To Soňa Fialová potvrzuje: „Mladá generace už není o přistěhovalcích, ale jsou to mladí Evropané, kteří se narodili v naší zemi, vládnou plynně a bez přízvuku češtinou, orientují se v technice, hovoří anglicky a rozhlížejí se po možnostech, které by jim práci v obchodě, kterou vyhodnocují jako velice těžkou a časově náročnou, usnadnily.“ Stále ale vnímá, že jsou ovlivněni tradiční výchovou, cítí sounáležitost s vietnamskou komunitou a mají silná pouta k rodině. V aktuální situaci, kdy konflikt na Ukrajině mění pracovní prostředí v celé Evropské unii, se začínají objevovat pracovníci z Ukrajiny už i ve vietnamských obchodech. Jejich měnící se prostředí, zmenšující se jazyková bariéra, zvyšující se počítačová gramotnost a nároky nových provozovatelů, to vše otevírá nová, či spíše dříve obtížně dostupná pole působnosti pro výrobce i velkoobchody.
Jde o místo prodeje evropské úrovně
Soňa Fialová velmi ráda zkouší nové produkty a má slabost pro asijskou kuchyni. A tak po delší době zavítala do Tamda Foods v pražské Sapě: „Byla jsem velice příjemně překvapena, jak se v krátké době tento obchod posunul a vylepšil, nejen co se prostředí obchodu týče. Příjemně mě taky překvapila například přítomnost vlastních, privátních značek. A také to, že většina zákazníků pohybujících se na prodejní ploše, byli čeští obchodníci a klasičtí čeští zákazníci. Potom, co jsem si propočítala cenu svého nákupu, jsem se divit přestala. Cenová politika Tamda Foods je zvláště v dnešní době velice příjemná.
Lukáš Příhonský pozorování Soni Fialové potvrzuje. A nejenom jí doporučuje návštěvu prodejny Tamda Foods v Ústí nad Labem: „Myslím, že budete překvapena ještě mnohem více. Blízkost německé hranice je zde znát, mnoho německých zákazníků právě sem chodí realizovat své nákupy. A tak v této prodejně můžete dokonce i za menší nákup zaplatit kartou, což v té pražské není zatím možné. Rád bych poukázal také na velmi pestrou ´výbavu¨ prodejen velmi výraznými POP a POS materiály, čela regálů zdobí velké reklamy známých výrobců. Tak výraznou přítomnost prodejních ´lákadel´ najdete jen málokde. Řekl bych že co do prostoru je ústecká Tamda Foods větší a má i širší nabídku. Řekl bych, že toto už je místo prodeje evropské úrovně. V současné době má Tamda Foods jen tři provozovny, ale další je již plánována v Plzni.“
Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz
Ve spolupráci se Soňou Fialovou, CI vendor manager, NIQ
Na červen 20231 připravujeme tradiční Speciál Vietnamské prodejny, který je i tentokrát určen pro vietnamské obchodníky v Česku.

