logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Jak vnímají odborníci vietnamské obchodníky na českém trhu

8. června 2023
Publicistika 0
1922
Jak vnímají odborníci vietnamské obchodníky na českém trhu

Již déle než dva roky společnost NielsenIQ (nyní NIQ) poskytuje služby spotřebitelského výzkumu mezi vietnamskou komunitou. Realizovala studie převážně B2B povahy, B2C je stále poměrně vzácné. Ale její zástupci věří, že poptávka po něm se postupně také zvýší. Nyní firma přichází s čerstvými informaci o tom, jak se chování vietnamských obchodníků mění v čase ovlivněném nejprve pandemií a následně dopady inflace a války na Ukrajině. Následující řádky přiblíží několik zajímavých zjištění, jako malý podnět k zamyšlení.

Dominance vietnamských obchodníků se na českém neorganizovaném trhu kvůli pandemii a krachu řady drobných podnikatelů významně posílila. Vietnamské provozovny, nejen obchody s potravinami a nápoji, ale rovněž vietnamská bistra a restaurace, se po pandemii objevily na místech, která pro ně byla dříve obtížně dostupná až nedosažitelná. Tedy na lukrativních místech pěších zón či v historických centrech měst. I Praha je toho jasným důkazem.

Podle statistických měření NIQ realizovaných v lednu roku 2023 téměř polovina nezávislého trhu, 49 %, patří vietnamským majitelům. Z toho zhruba 57 % jsou prodejny velikosti 51–200 m². Tedy i data potvrzují, že vietnamští obchodníci současnému českému neorganizovanému trhu stále významněji dominují.

Setkání a porovnání postřehů

Na předchozí článek Soni Fialové, CI vendor managera společnosti NIQ z roku 2021 reagoval jako první Lukáš Příhonský, key account manager společnosti Mattoni 1873, který má právě s vietnamskými obchodníky dlouholeté bohaté zkušenosti. Proto se krátce setkali a porovnali si postřehy. Ve zmiňovaném článku Soňa Fialová hodnotila své zkušenosti z několika výzkumů a řady setkání s vietnamskými obchodníky. Popsala je jako pracovité, skromné, nekomplikované, přizpůsobivé, spořivé a opatrné, ale rovněž štědré, sociálně cítící a orientované na rodinu.

Lukáš Příhonský se s vietnamskou komunitou při své práci setkává téměř denně. Proto s pozorováním Soni Fialové souhlasí: „Ano, mám podobné zkušenosti a v poslední době se soustředím téměř výhradně na práci s vietnamskými obchodníky. Mají vysoce vyvinutý cit pro obchod, jsou loajální a mají, podle mého názoru, zdravé obchodní instinkty. Jsou pro mě inspirací i soukromém životě. Dnešní doba je náročná. Ale vietnamský obchodník, který je skromný, pracovitý a velice trpělivý, ji nejen bravurně zvládá, ale díky rychlosti, se kterou reaguje na měnící se situaci na trhu, skromnému přístupu, tedy rozumné politice nepřehnaných marží a citu pro potřeby místních zákazníků, okamžitě vycítí nové obchodní příležitosti a reaguje na ně.

Při několika výzkumech realizovaných v poslední době Soňa Fialová také znamenala velmi rychlý rozvoj vietnamských bister, restaurací a fast foodů. Slovo Pho, které zve na slavnou vietnamskou specialitu, se objevilo na řadě vývěsních štítů nových podniků. A to i v místech, kde před pandemií byly drahé obchody s luxusním zbožím. Stávající restaurace se rozšířily a zvětšily svůj prodejní prostor. Jako příklad Soňa Fialová jí dříve navštívený malý Pho bar s nabídkou tradičních vietnamských jídel na Florenci, který se rozrostl z původních 100 metrů na nynější více než dvojnásobek. To je situace, kterou si její majitelka před pandemií neuměla představit. A nyní její podnik úspěšně operuje na několika frekventovaných místech hlavního města. Soňa Fialová také zaregistrovala jisté „omlazení“ mezi provozovateli malých večerek: “Působí to na mě tak, že do obchodů nastupuje nová generace potomků původních majitelů, která zvláště v obchodech mimo Prahu přejímá štafetu od svých rodičů.“

Dochází ke změně priorit a hodnot

A jaký vývoj mezi vietnamskou komunitou při své práci zaznamenal Lukáš Příhonský: „Ano, i já si všímám, že generace Z se nyní ujímá jak některých malých obchodů, tak se začíná častěji prosazovat i ve velkoobchodním světe. Je zde ale patrna změna, řekněme, priorit či hodnot chcete-li. Mladí Vietnamci již většinou nemají jazykovou bariéru, jsou vzdělaní a draví. Nechtějí pracovat stejně tvrdě jako jejich rodiče. A tak i v některých vietnamských provozovnách začíná být znát jistá nouze o pracovní sílu.“

To Soňa Fialová potvrzuje: „Mladá generace už není o přistěhovalcích, ale jsou to mladí Evropané, kteří se narodili v naší zemi, vládnou plynně a bez přízvuku češtinou, orientují se v technice, hovoří anglicky a rozhlížejí se po možnostech, které by jim práci v obchodě, kterou vyhodnocují jako velice těžkou a časově náročnou, usnadnily.“ Stále ale vnímá, že jsou ovlivněni tradiční výchovou, cítí sounáležitost s vietnamskou komunitou a mají silná pouta k rodině. V aktuální situaci, kdy konflikt na Ukrajině mění pracovní prostředí v celé Evropské unii, se začínají objevovat pracovníci z Ukrajiny už i ve vietnamských obchodech. Jejich měnící se prostředí, zmenšující se jazyková bariéra, zvyšující se počítačová gramotnost a nároky nových provozovatelů, to vše otevírá nová, či spíše dříve obtížně dostupná pole působnosti pro výrobce i velkoobchody.

Jde o místo prodeje evropské úrovně

Soňa Fialová velmi ráda zkouší nové produkty a má slabost pro asijskou kuchyni. A tak po delší době zavítala do Tamda Foods v pražské Sapě: „Byla jsem velice příjemně překvapena, jak se v krátké době tento obchod posunul a vylepšil, nejen co se prostředí obchodu týče. Příjemně mě taky překvapila například přítomnost vlastních, privátních značek. A také to, že většina zákazníků pohybujících se na prodejní ploše, byli čeští obchodníci a klasičtí čeští zákazníci. Potom, co jsem si propočítala cenu svého nákupu, jsem se divit přestala. Cenová politika Tamda Foods je zvláště v dnešní době velice příjemná.

Lukáš Příhonský pozorování Soni Fialové potvrzuje. A nejenom jí doporučuje návštěvu prodejny Tamda Foods v Ústí nad Labem: „Myslím, že budete překvapena ještě mnohem více. Blízkost německé hranice je zde znát, mnoho německých zákazníků právě sem chodí realizovat své nákupy. A tak v této prodejně můžete dokonce i za menší nákup zaplatit kartou, což v té pražské není zatím možné. Rád bych poukázal také na velmi pestrou ´výbavu¨ prodejen velmi výraznými POP a POS materiály, čela regálů zdobí velké reklamy známých výrobců. Tak výraznou přítomnost prodejních ´lákadel´ najdete jen málokde. Řekl bych že co do prostoru je ústecká Tamda Foods větší a má i širší nabídku. Řekl bych, že toto už je místo prodeje evropské úrovně. V současné době má Tamda Foods jen tři provozovny, ale další je již plánována v Plzni.“

 

Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz

Ve spolupráci se Soňou Fialovou, CI vendor manager, NIQ

 

Na červen 20231 připravujeme tradiční Speciál Vietnamské prodejny, který je i tentokrát určen pro vietnamské obchodníky v Česku.

 

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required