logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Miloš Toman: Proč končí síť Bezobalu?

28. července 2023
Blog 0
1660
Miloš Toman: Proč končí síť Bezobalu?

Před pár dny jsem dostal zprávu, že síť bezobalových prodejen končí. Nevydělá si na sebe. Nechci ze sebe ex post dělat chytrého, ale ten konec jsem předvídal. Chyběla jim totiž jedna podstatná věc, která rozhoduje o úspěchu podnikání.

Když jsem se nad tímto případem zamýšlel, povšiml jsem si, jak dobře se japonská koncepce pro spokojený život Ikigai hodí i k popisu podmínek dobrého a ekonomicky udržitelného podnikání. Vyžaduje totiž: Dělat, co vás baví, co umíte, co lidé potřebují a co vás uživí.

Že lidi, kteří stáli za sítí Bezobalu, jejich byznys bavil, o tom nepochybuji. Jestli to dobře uměli, to je otázka, kterou ponechávám otevřenou. Důležitější je totiž třetí podmínka: Dělat, co lidé potřebují. Bez jejího splnění si na sebe nevyděláte.

Když jsem diskutoval se zastánci tohoto projektu, argumentovali tím, že víc jak tři čtvrtiny Čechů jsou podle průzkumů ochotny přispět k ochraně životního prostředí. Třeba redukcí obalů. Průzkumy veřejného mínění však mají jeden háček. Lidé v nich odpovídají tak, aby se ukázali v lepším světle. Tazatelům například potvrdí, že jsou pro zdravou výživu a více pohybu, ale doma si dají bůček s knedlíkem a pak se uloží k televizi.

V případě bezobalových prodejen je důležité, že zákazníky připravují o pohodlí. Většině se nechce vláčet s sebou celý den tašku plnou krabiček, lahví a pytlíků, aby si pak do nich cestou z práce nakoupili. Navíc tento systém silně omezuje impulzní nákup a zmenšuje celkovou velikost nákupního košíku.

Proti tomu ovšem Bezobalu nabízel jen dobrý pocit z ekologického chování. A to je málo. Zboží se nijak podstatně nelišilo od toho, co si můžeme včetně obalu koupit v supermarketu nebo na e-shopu. Prodejny tedy přitáhly jen lidi, kteří jsou ochotni kvůli dobré věci obětovat pohodlí. A těch není mnoho. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale taková je realita.

Dobrá idea tedy na úspěch podnikání nestačí. Pár podnikatelů mi nemůže přijít na jméno, protože jsem „zneuctil“ jejich podnikatelský projekt. Prohlásil jsem totiž, že nebude fungovat. A jak se později ukázalo, většinou jsem měl pravdu. Neznamená to však, že bychom se měli vzdát velkých vizí.

Filozof Henry. D. Thoreau řekl: „Pokud jste si vysnili vzdušné zámky, vaše práce nesmí přijít vniveč. Váš cíl je v pořádku, musíte ho ale postavit na solidní pevné základy.“ A to platí pro každé podnikání. Chcete-li uspět, musíte vycházet nejen ze svého nadšení, ale i ze skutečné znalosti myšlení a rozhodování zákazníků. Jinak vynaložíte spoustu práce, ale výsledek se nedostaví.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu. 

 

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required