
Před pár dny jsem dostal zprávu, že síť bezobalových prodejen končí. Nevydělá si na sebe. Nechci ze sebe ex post dělat chytrého, ale ten konec jsem předvídal. Chyběla jim totiž jedna podstatná věc, která rozhoduje o úspěchu podnikání.
Když jsem se nad tímto případem zamýšlel, povšiml jsem si, jak dobře se japonská koncepce pro spokojený život Ikigai hodí i k popisu podmínek dobrého a ekonomicky udržitelného podnikání. Vyžaduje totiž: Dělat, co vás baví, co umíte, co lidé potřebují a co vás uživí.
Že lidi, kteří stáli za sítí Bezobalu, jejich byznys bavil, o tom nepochybuji. Jestli to dobře uměli, to je otázka, kterou ponechávám otevřenou. Důležitější je totiž třetí podmínka: Dělat, co lidé potřebují. Bez jejího splnění si na sebe nevyděláte.
Když jsem diskutoval se zastánci tohoto projektu, argumentovali tím, že víc jak tři čtvrtiny Čechů jsou podle průzkumů ochotny přispět k ochraně životního prostředí. Třeba redukcí obalů. Průzkumy veřejného mínění však mají jeden háček. Lidé v nich odpovídají tak, aby se ukázali v lepším světle. Tazatelům například potvrdí, že jsou pro zdravou výživu a více pohybu, ale doma si dají bůček s knedlíkem a pak se uloží k televizi.
V případě bezobalových prodejen je důležité, že zákazníky připravují o pohodlí. Většině se nechce vláčet s sebou celý den tašku plnou krabiček, lahví a pytlíků, aby si pak do nich cestou z práce nakoupili. Navíc tento systém silně omezuje impulzní nákup a zmenšuje celkovou velikost nákupního košíku.
Proti tomu ovšem Bezobalu nabízel jen dobrý pocit z ekologického chování. A to je málo. Zboží se nijak podstatně nelišilo od toho, co si můžeme včetně obalu koupit v supermarketu nebo na e-shopu. Prodejny tedy přitáhly jen lidi, kteří jsou ochotni kvůli dobré věci obětovat pohodlí. A těch není mnoho. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale taková je realita.
Dobrá idea tedy na úspěch podnikání nestačí. Pár podnikatelů mi nemůže přijít na jméno, protože jsem „zneuctil“ jejich podnikatelský projekt. Prohlásil jsem totiž, že nebude fungovat. A jak se později ukázalo, většinou jsem měl pravdu. Neznamená to však, že bychom se měli vzdát velkých vizí.
Filozof Henry. D. Thoreau řekl: „Pokud jste si vysnili vzdušné zámky, vaše práce nesmí přijít vniveč. Váš cíl je v pořádku, musíte ho ale postavit na solidní pevné základy.“ A to platí pro každé podnikání. Chcete-li uspět, musíte vycházet nejen ze svého nadšení, ale i ze skutečné znalosti myšlení a rozhodování zákazníků. Jinak vynaložíte spoustu práce, ale výsledek se nedostaví.
Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.