
Měly to být prodejny budoucnosti, ale pro nezájem zavírají. Projekt, který před pěti lety sliboval, že už dnes okusíme nakupování zítřka, byl tiše odpískán. Opět jednou nadšení předběhlo zdravý rozum. Kde udělali chybu?
Nové prodejny Alza měly být futuristickou kombinací internetové a kamenné prodejny. Jenže více pozornosti bylo věnováno vzhledu, připomínajícímu zhmotněnou počítačovou hru, než prodejní logice. A ta je nakonec dohnala.
Projekt, aby předčil oba způsoby prodeje (on-line a off-line), by musel najít způsob, jak spojit jejich přednosti. V tomto případě tomu ale bylo naopak. Z každého si vzal nevýhody.
Lidé, zvyklí nakupovat v e-shopech a vyzvedávat zboží v Alza boxech, které už jsou pomalu na každém rohu, zde nenašli nic navíc. Zato museli opustit pohodlí domova a vláčet se někam daleko. Na ty, co raději nakupují v kamenných prodejnách, působilo zdejší prostředí klaustrofobně. Takže zpočátku se možná všichni šli ze zvědavosti podívat. A pak se vrátili ke svým starým zvykům.
Nelze samozřejmě předvídat a spočítat všechno, to by neexistovaly neúspěšné firmy, ale přece jen je potřeba přistupovat k novým projektům s chladnou hlavou. V tomto případě stačilo položit si otázku, jaký nový užitek a výhodu zákazníci získají.
Zákazníci se tedy nadále dělí na fanoušky on-line nakupování a příznivce nákupu „naživo“. Ti první oceňují láci, rychlost a pohodlí. Ti druzí kontakt s lidmi a nákupní zážitek. Pro kamenné prodejny jde o jasné poselství, že tady se nachází oblast, na které by měly zapracovat.