
Coop Centrum družstvo je na trhu tři desítky let a má za sebou rekordně dobrý rok. Maloobchodní obrat Skupiny Coop přesáhl v loňském roce 33,5 miliardy korun a všechny její maloobchodní řetězce zaznamenaly růst obratu. Na dobrém výsledku se podílely i privátní značky, na které teď v Coop Centru družstvu hodně sází.
Podle Josefa Plesníka, generálního ředitele Coop Centra družstva, má za sebou tento subjekt po mírném propadu z roku 2021 skvělý ročník. Dá se tedy trochu s nadsázkou říci, že zraje jako víno. Maloobchodní obrat řetězcových prodejen dosáhl téměř 12 miliard korun. „Nejvíce rostl formát obchodů Tuty, o 9 procent, poté Tip a Diskont, které zaznamenaly sedmiprocentní růst,“ přibližuje výsledky Josef Plesník. Do sítě maloobchodních řetězců se připojují další hráči. V nedávné minulosti to byly třeba dvě prodejny Jednoty, spotřebního družstva v Rakovníku, od letošního dubna je součástí sítě Coop Centra také opavské Tempo, obchodní družstvo.
Čerstvost na špici nabídky i promo akcí
Michal Hacaperka, obchodní ředitel Coop Centra družstva, vyzdvihuje důležitost především čerstvého zboží v prodejnách. A to nejen v regálech, ale také v akcích. Promoční podíl zboží prodaného v akcích je stále vysoký, v jejich rámci se prodá průměrně každý druhý výrobek. Čerstvé zboží se na promo akcích v letácích podílí zhruba 60 % a zahrnuje kategorie ovoce a zeleniny, mléčných výrobků, masných a uzenářských produktů, nechybí ani pekařina a lahůdky. „Jsme na špici promoční mapy Evropy, 19 z TOP 20 kategorií navýšilo podle dat společnosti NIQ svůj promoční podíl,“ říká Michal Hacaperka. Růst promočního podílu je stále strmý. Zatímco v roce 2004 tvořil promoční obrat na tuzemském trhu 25 %, v roce 2022 to bylo už 61 %.
Privátky na vzestupu
Na dobrých výsledcích minulého roku se podepsaly i privátní značky. Na nákupu Coop Centra družstva se podílely 13 %, zatímco ještě v roce 2018 to bylo jen necelých devět procent v nákupu. Meziročně vyrostly privátky o více než 12 % a podle Josefa Plesníka je za tím hlavně péče a rozvoj, který do nich Skupina Coop investovala. Od roku 2018 probíhal rebranding a počet privátních značek průběžně roste. Jen do konce tohoto roku přibude na čtyři desítky nových položek. Celkový počet produktů pod privátními značkami tak přesáhne 850. Nejúspěšnější v jejich rámci je mléčná kategorie, kde dominuje značka Ranko.
Další rozvoj čeká dynamický prémiový segment, reprezentovaný značkou Coop Premium. Ta meziročně rostla o více než tři desítky procent, úspěšné jsou zejména sezonní prémiové nabídky Delikates.
Nejnovějším přírůstkem mezi privátními značkami je Coop Naše zdraví. „Nabídka zahrnuje pestrou škálu doplňků stravy, zdravotnických prostředků, ale také humánních i veterinárních vyhrazených léčivých přípravků,“ přibližuje řadu, která nabízí 58 položek privátní značky, Ronald Karl Howqvist, jenž se rozvoji sortimentu tvořeného více než 170 výrobky ve Skupině Coop věnuje. I tady meziroční obrat roste.
Do televize i do on-line
Koncem roku se zákazníci dočkají dvou spotřebitelských soutěží propojených s oblíbeným prvkem výherních losů. Ve Šťastné vánoční sedmičce se bude hrát třeba o rok nákupů zdarma. Privátní značky berou v Coop Centru družstvu jako své „korunovační klenoty“ a chtějí jim věnovat náležitou péči. Pro vybrané privátky Coop Centrum družstvo chystá také akci, která zákazníkům nabídne balení XXL (navýšení gramáže nebo počtu kusů v balení) za lepší ceny a pomůže tak zvýšit hodnotu průměrného nákupního košíku. Vidět bude Coop Centrum družstvo nejen v televizi, ale hodně také v on-line prostoru. „Zákazníci, a to i ti starší, se přesouvají do on-line a my jim půjdeme naproti hlavně oblíbenými spotřebitelskými soutěžemi,“ dodává vedoucí marketingového oddělení Andrea Mouralová.
Data:
9 %
činí meziroční růst obratu prodejen Coop Tuty.
Zdroj: Coop Centrum družstvo, 2022 vs. 2021
Názor odborníka:
„My jsme český obchod.“
V televizním spotu chceme komunikovat značku Coop jako dobrého souseda, který je blízko k domovu, doslova za rohem. Zatímco ve dvou třetinách spotu se zaměřujeme na promo konkrétních výrobků, prvních deset vteřin ukazujeme benefity nákupu v Coopu. A že máme být na co hrdí, reprezentujeme tradiční český obchod. Protože my si na český obchod nehrajeme, my český obchod jsme.“
Josef Plesník, generální ředitel, Coop Centrum družstvo
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel také v časopisu Zboží&Prodej 6/2023.