
Kategorii dekorativní kosmetiky řídí Monika Trávníčková ve společnosti Rossmann už od roku 2020. Jak sama říká, Rossmann si spotřebitelé automaticky spojují s krásou, a tak je její každodenní výzvou tuto pozici na trhu nejenom obhájit, ale zároveň ji stále posilovat. To se jí daří především díky listingu exkluzivních značek, které Rossmann odlišují od konkurence.
Někdo svou kariérní cestu hledá léta, Monika Trávníčková už ale měla jasno při studiích. Jak sama říká, její cesta do retailu byla přímá: „Předměty Retail marketing a Retail management na VŠE FMV mě zaujaly natolik, že o mé budoucí kariéře bylo velmi rychle rozhodnuto.“ Na magisterském studiu si proto jako vedlejší specializaci zvolila Retail Business a dále se vzdělávala v oboru.
Kromě teoretických znalostí chtěla získat i zkušenosti z praxe a přihlásila se do Trainee programu ve společnosti Rossmann. Jako trainee pracovala v týmu, který měl na starost kategorie oral care a baby care. „Začínala jsem od úplných základů, jako je listing zboží, abych pochopila všechny procesy, díky kterým se zboží dostane od dodavatelů přes naše prodejny až k zákazníkům. Postupem času jsem se posouvala dál, sbírala zkušenosti od svých kolegů a už rok po nástupu jsem se účastnila se svou mentorkou obchodních jednání s dodavateli a aktivně se zapojovala do vyjednávání obchodních podmínek.“
Skvělí kolegové, tvůrčí atmosféra v nákupním týmu a přístup vedení ji přesvědčili o tom, že Rossmann bude tím pravým místem pro start kariéry. Proto se krátce před ukončením vysokoškolského studia přihlásila do výběrového řízení na pozici junior category managera. Postup byl rychlý a Monika brzy vyměnila juniorskou pozici za pozici category managera.
Vždy pár kroků před ostatními
„Jako category manager musíte být vždy několik kroků před ostatními. Musíte mít perfektní přehled nejenom o tom, co se děje na trhu, u konkurence, ale i o tom, co se děje ve skladě a v prodejnách. Všichni od dodavatelů přes personál prodejny až po zákazníky na vás spoléhají. Osobně vnímám svoji kategorii jako svoji firmu, kde zodpovídám za vše od A až do Z,“ přibližuje svoji práci Monika. Pro tuto roli je podle ní klíčová komunikativnost a rozhodnost, člověk se nesmí bát zodpovědnosti. „Pro komunikativní extroverty je tato profese jednodušší, ale osobně zastávám názor, že i tréninkem, vůlí na sobě pracovat a pílí se můžete stát výborným vyjednavačem a category managerem.“
Řízení kategorie na úrovni značek
Ve společnosti Rossmann je Monika odpovědná za kategorii dekorativní kosmetiky, která patří ke klíčovým ve firmě. Zákazníci si mohou vybrat až z 19 značek. „Rossmann si spotřebitelé automaticky spojují s krásou a mou každodenní výzvou je tuto pozici na trhu nejenom obhájit, ale zároveň ji i neustále posilovat. To se nám daří díky listingu exkluzivních značek, které nás odlišují od konkurence,“ vysvětluje Monika. Jde například o značky NYX Professional Make Up, Annabelle Minerals, M. Asam nebo značku UV gel laků Hi Hybrid. „Dekorativní kosmetika je poměrně specifickou kategorií, na rozdíl od ostatních se řeší komplexně nikoli na úrovni jednotlivých artiklů, ale na úrovni značek.
Analýza dat je součástí každodenní rutiny
Začátek svého pracovního dne si Monika nedokáže představit bez analýzy tržeb z předchozího dne. Na dopoledne si plánuje schůzky s dodavateli nebo náročnější úkoly, které vyžadují větší dávku soustředěnosti. Odpoledne řeší spíše záležitosti rutinního charakteru. „Jsem hodně systematický člověk, který musí mít ve všem přehled a pořádek. Nedokážu pracovat bez svého to-do listu,“ dodává. Součástí její každodenní činnosti je práce s daty, ať už jde o data od průzkumných agentur nebo interní. „Vzhledem k tomu, že je Rossmann součástí nadnárodního koncernu A.S.Watson, máme přístup k průzkumům i z jiných evropských a asijských trhů,“ přibližuje Monika výhody mezinárodní spolupráce sesterských společností. Právě tato data jsou pro ni klíčová při identifikaci trendů v kategorii dekorativní kosmetiky.
Generace Z a Alfa už nakupuje
Do kategorie dekorativní kosmetiky vstupují zákaznice ve velmi mladém věku. Již nyní tvoří zákaznice generace Z hlavní spotřebitelskou základnu a pomalu do kategorie vstupuje také generace Alfa. „On-line svět je pro tyto generace přirozené prostředí a to, že trendující produkty na Tik Toku jsou do několika dní beznadějně vyprodané po celém světě, je již standardem dnešní doby,“ poukazuje na odlišné nákupní chování nových generací Monika. Velkou výzvou je tedy pro ni i pro dodavatele identifikace těchto trendů již před jejich uvedením, aby byly prodejny připraveny a dostatečně předzásobeny na vysokou poptávku.
Obě tyto generace jsou velmi náročné, a ačkoli se nechají ovlivnit trendy na sociálních sítích, zároveň jsou velmi citlivé na společenská a ekologická témata. „Zajímají se o kvalitu a složení produktů mnohem více než předchozí generace,“ vysvětluje Monika. Nově tak najdou zákazníci v prodejnách Rossmann dekorativní kosmetiku privátní značky Alterra, která přesně splňuje tyto náročné požadavky. Jedná se o dekorativní kosmetiku bez silikonů, parafinů a minerálních olejů s vysokým obsahem přírodních ingrediencí v nejvyšší kvalitě pocházející z kontrolovaného zemědělství nebo z lesního sběru.
Dodavatel není nepřítel, ale partner
Dodavatelsko-odběratelské vztahy vždy stojí a padají na komunikaci. „Osobně jsem zastáncem transparentní a otevřené komunikace založené na vzájemné důvěře,“ říká Monika. Dodavatele nevnímá jako svého soupeře, ale jako partnera, se kterým pracuje ve vzájemné symbióze: „Vzájemně se potřebujeme a máme společný cíl, a tím je spokojený zákazník.“ Lidský kontakt je podle ní v její profesi nenahraditelný a nebojí se, že by ho nahradila umělá inteligence. Tu spíše vnímá jako nástroj, díky kterému může dělat svoji práci efektivněji. „Umělá inteligence je skvělým nástrojem pro personalizaci, ale i pro predikci zákaznického chování,“ dodává.
Změna je setrvalý stav
Na práci category managera Moniku nejvíce baví její různorodost: „Na jedné straně neustále analyzujete čísla, tabulky a grafy, ale na druhé pracujete i se svou kreativitou. Musíte přicházet s novými nápady a inovacemi, abychom zákazníky neustále něčím překvapovali. Je to práce, ve které se nikdy nenudíte a kde platí, že změna je trvalý stav.“ Jako největší odměnu pak vnímá zájem zákazníků, kteří novým produktům a značkám, které jsou na prodejní ploše její zásluhou, neodolají.
Práce musí naplňovat
Monika se v pracovním i soukromém životě řídí jednoduchým heslem. „Život je příliš krátký na to, abychom dělali něco, co nás nebaví,“ říká s úsměvem. Život si podle ní musíme užít a vzhledem k tomu, že v práci trávíme podstatnou část života, měla by nás naplňovat. A je přesvědčena, že jen když děláme svou práci s radostí, můžeme podávat skvělé výkony. Svůj volný čas si neumí představit bez cestování. „Poznávání nových míst a kultur je pro mě životní i pracovní inspirací.“ Z cest se pak vrací plná nápadů, co kde a jak zlepšit. A všichni, kdo ji znají, moc dobře ví, že žádná cesta do zahraničí se bez návštěvy místní drogerie neobejde.
Data a informace ze života Moniky Trávníčkové:
28 let
5 let v oboru
3 roky na pozici nákupčí
4 180 položek v portfoliu
záliby: cestování, jóga, četba
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Monice Trávníčkové píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 9/2023.