
Jak nedávno upozornil analytik Zdeněk Skála, v září došlo k jednomu docela důležitému zlomu. V tomto měsíci poprvé více zákazníků hledalo akční slevy v mobilních aplikacích než v papírových letácích. Doba klasické propagace odchází a nikdy se už zřejmě nevrátí. Je tedy potřeba hledět kupředu.
Řada tradičních obchodníků už má dnes k dispozici letáky ve formátu pdf a mohou je svým zákazníkům poslat v newsletteru nebo vystavit na webu. Problém je v tom, že jen nemnozí mají internetové stránky a newsletter je bílou vránou. Proto se ještě drží papírových letáků, které jednoduše umístí někde v prodejně.
A přestože většinou nepostoupili ani o jeden krok do digitálního světa, dá se říci, že i tato podoba letáků zastarala. Dnes totiž více lidí přistupuje k informacím na mobilních telefonech než přes klasické počítače. A prohlížení digitálních letáků je zde poněkud nepohodlné.
Často slýchám námitku, že letáky čtou hlavně senioři a ti neumí s aplikacemi zacházet. Za prvé umí, stačí si například všimnout, jak často se babičky na mobilech chlubí s fotkami vnoučat. Nebo jak je využívají v supermarketech. Za druhé, čísla potvrzují, že používání aplikací pro zjišťování slev prudce roste. A za třetí, slevy dnes vyhledávají i lidé mladého a středního věku.
Někdy to bohužel působí dojmem, že část tradičních obchodníků nevnímá mladou generaci jako své zákazníky. A to je chyba, protože pak musí nutně dojít k tomu, že jim bude nakupujících ubývat. Chtějí-li zachovat kontinuitu, je potřeba komunikovat i s mladými, a to formou, kterou vyžadují.
Je to samozřejmě úloha zejména pro maloobchodní sítě a aliance. Možná jsem špatně hledal, ale na českém tradičním trhu jsem zatím, kromě Coop, mobilní aplikaci nenašel (budu jedině rád, když se někdo ozve, že jsem je přehlédl). Chce-li tradiční trh držet krok s konkurencí, zejména v podobě globálních řetězců, bude muset v tomto ohledu přidat.