logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Absolutním šampionem Salonu vín – národní soutěže vín ČR 2024, a tedy nejlepším vínem pro...
  • Společnost Decathlon, globální výrobce sportovního a volnočasového oblečení a vybavení,...
  • Společnost Unilever oznámila, že po dvou úspěšných pilotních projektech, jejichž cílem bylo...
  • Společnost Carrefour International Partnership pokračuje v expanzi, a to novým partnerstvím s...

Petra Stráňavová, category manažerka sortimentu koloniál, Košík.cz: Musíte být hlavně efektivní a využít čas na maximum

15. listopadu 2023
Profily 0
426
Petra Stráňavová, category manažerka sortimentu koloniál, Košík.cz: Musíte být hlavně efektivní a využít čas na maximum

Už během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze se její zájem stáčel k obchodu. Nejvíc ji lákal ten mezinárodní, který nakonec vystudovala. Říká, že v obchodě se zkrátka našla: „Všechna ta čísla, tabulky, analýzy, kombinace, to mě na obchodu od začátku fascinovalo.“ Zkušenosti nákupčí sbírala v korporátním prostředí velkého mezinárodního hráče, po deseti letech ale nazrál čas na změnu.

Petra s úsměvem vzpomíná: „Oslovila jsem společnost Tesco a byl to můj první a poslední pohovor, na kterém jsem byla.“ První práce po studiích klapla, jak se říká na první dobrou. A právě tahle kombinace náhod, životního štěstí a přirozené schopnosti být na správném místě ve správnou chvíli, kde se vše děje na první dobrou, ji provází celým životem. „Jsou to takové velké osudové náhody a věci, které se stanou v průběhu okamžiku a změní všechno, co jsem měla naplánované,“ připouští.

Přečtěte si také
Košík.cz přichází se značkou Fish & Fresh a pomáhá Čechům jíst více ryb

Z asistentky nákupčí

Do společnosti Tesco Stores ČR nastoupila na pozici asistentky, ale už po půl roce bylo jasné, že má našlápnuto výš. Šanci, kterou dostala, využila naplno a velmi rychle kariérně stoupala. Postupně si prošla coby nákupčí celou řadou kategorií včetně řízení sortimentu pro jednu, ale i více zemí. Vyjednávala obchodní podmínky pro Česko, Slovensko, Polsko i Maďarsko a ze zkušeností, které tehdy získala, čerpá dodnes. Během jedné dekády, kterou u retailera strávila, si ještě dvakrát stihla užít roli maminky: „Při druhé mateřské dovolené jsem si ale začala říkat, že nastal čas na změnu.“ Chtěla úplně změnit obor. Lákala ji farmacie, kde pracuje také její manžel, ale nakonec přišla další osudová náhoda, nabídka z Košík.cz. Bylo to opět „na první dobrou“ a za deset dní od pohovoru už Petra nastupovala.

3 600 položek a 150 dodavatelů

„Měla jsem na starost mouku, olej, cukr, těstoviny nebo sortiment na pečení a během krátké chvíle jsem k němu přibrala ještě celý trvanlivý sortiment včetně sladkého, slaného a cereálií. Zjednodušeně řečeno mám na starost vše, co má trvanlivost delší než jeden rok,“ vysvětluje. A není toho zrovna málo, jde o zhruba 3 600 položek a 150 dodavatelů. Na jednoho člověka je to poměrně dost práce, Petra to ale bere jednoznačně jako výzvu: „Chci se naučit zase trochu něco jiného, jiný způsob řízení a jiný přístup. Pořád je, co se učit. V Košík.cz je totiž úplně jiné prostředí než ve velké korporaci.“

Přečtěte si také
Košík.cz uvařil Grepivo a vstupuje do segmentu radlerů
Grepivo

Košík.cz je podle ní rychlý, flexibilní, dokáže se velmi rychle rozhodovat a změny zvládá dělat v průběhu několika málo týdnů. A to ve velkých korporacích možné jednoduše není. „Tady platí, že Košík.cz musíš zažít,“ směje se Petra, která na své práci oceňuje nejvíce právě onu flexibilitu. „Dokážeme velmi rychle reagovat na potřeby zákazníků a pracovat se zpětnou vazbou. Jeden den zákazník napíše, že mu chybí třeba třtinový cukr, a já ho dokážu do týdne dostat na web Košík.cz,“ říká. A to se líbí i dodavatelům, protože Košík.cz dokáže velmi rychle reagovat třeba na novinky. Nový produkt dokáže Petra dostat do prodeje do měsíce. Celému procesu pomáhá i fakt, že má otevřené dveře k managementu firmy. Plochá organizační struktura je pro rychlé a efektivní rozhodování jednoduše plus.

Tři největší trendy v kategorii

Sortiment, který má Petra na starost, v posledním období hodně ovlivnily rostoucí ceny, hlavně oleje, cukru a mouky. Ty už teď ale klesají, a to pozitivně ovlivňuje celou řadu dalších kategorií. A prakticky všechny kategorie v Košík.cz dlouhodobě rostou. „Nahoru jdou i alternativy, ale určitě to není raketový boom,“ přibližuje Petra. Potvrzuje tak známý fakt, že zákazníci často říkají, že chtějí žít zdravým životním stylem a nakupovat převážně zdravé potraviny, včetně těch alternativních, samotný nákup v košíku pak ale úplně zdravě nevypadá.

Kromě mírně rostoucích čísel třeba právě v alternativních potravinách je stále silný a stabilní růst taky v kategorii paštik. „Ty zkrátka český zákazník miluje. Stejně jako čokoládu nebo slané pochutiny,“ dodává Petra. A daří se také privátním značkám, které má Petra na starost, především značce Mr. Nutly. Podle ní jde o špičkovou privátku, která nemá na trhu v šířce sortimentu a v poměru kvality a ceny konkurenci: „Privátní značky jsou tím, co nás odlišuje. Jde o to najít tu správnou díru na trhu a pak ji využít. A v Košík.cz umíme uvést privátní značku na trh v čase, o kterém si mohou obchodní řetězce nechat jen zdát.“

Neztrácet čas detaily

Pozice nákupčí v Košík.cz je podle Petry velmi komplexní. Zatímco v korporátním prostředí mají nákupčí k dispozici například asistenci při administrativě, v její firmě si nákupčí řeší sám všechno od začátku až do konce, od administrativy po analýzy. „Mám díky tomu dokonalý přehled o kategorii,“ říká. A uznává, že člověk musí mít taky dokonalý time management, aby všechno stihl: „Musíte být hlavně efektivní a využít čas na maximum.“ A její rada je jednoduchá: „Neztrácejte čas detaily, které nemůžete ovlivnit, a soustřeďte se jen na to, co je opravdu důležité. Třeba si připravte takovou analýzu, kterou pak využijete víckrát.“ Petra se nikdy k věcem nevrací dvakrát, při tak velkém počtu dodavatelů a položek by to byla ztráta času. Vše si organizuje tak, aby to jednoduše klaplo na první dobrou.

Lidé nechtějí ztrácet čas v obchodě

Počet zákazníků, kteří se na nákup do Košík.cz vrací, stále roste. „Doba je rychlá a schopnost rychle reagovat na změny je určitě zásadní. Dnes lidé nechtějí ztrácet čas v obchodě, nákup si naklikají v práci nebo cestou domů v tramvaji, a když přijedou, tak tam je,“ vysvětluje hlavní benefit, na který spousta zákazníků slyší. Přesně tohle je také cesta Košík.cz. „Nechceme být prémiovým hráčem na trhu, chceme být pro lidi parťákem. Se super sortimentem a za dobré ceny,“ zdůrazňuje Petra. A dodává: „A to je moje role. Musím umět dobře nakoupit a dobře prodat tak, aby zákazník vždy věděl, že nákupem na Košík.cz neprohloupí.“

Nákup v kamenné prodejně a na e-shopu ale probíhá odlišně. Zatímco v obchodě lidé hodně nakupují impulzně, v on-line prostoru spíš zákazníci vyhledávají konkrétní produkty: „Na webu je více než 16 tisíc výrobků a ukázat zákazníkům, že to všechno máme, je výzva.“ Ke slovu také přicházejí akce, na které je zákazník jednoduše zvyklý: „Akce a škrtané ceny vedou. Je to osvědčený způsob, kterému zákazníci rozumí.“ I když se z téhle spirály chce každý obchodník vymanit, nikomu se to ještě pořádně nepodařilo.

Změnit přístup a začít jinak

Práce nákupčí je časově velmi náročná a povinnou výbavou k jejímu zvládnutí je selský rozum a zdravé uvažování. „Můžete absolvovat milion školení, ale pokud si to neumíte spojit dohromady, tak vám to nepomůže. A pak praxe a taky připravenost na změnu,“ je přesvědčená. A doplňuje: „Stává se, že na něčem celé dopoledne pracujete, ale odpoledne už to neplatí. Nemá smysl brečet, je třeba si rychle přenastavit priority, změnit přístup a začít jinak.“

Neméně náročná je také práce s lidmi. Potkávat různé typy lidí a postupně odhalovat, jaké techniky vyjednávání na ně budou platit, je ale výzva, na kterou se Petra vždy těší: „Mám obrovské hřiště, na kterém si zkouším různé techniky vyjednávání, stejně tak, jako to dělají moji obchodní partneři. Na někoho víc platí čísla, na jiného emoce, další se najde v perfektně připravené marketingové prezentaci, na jiné zase platí všechno dohromady. Každé jednání mě něco nového naučí.“

Pořád ve střehu

Zodpovědný přístup ke schůzkám s dodavateli je pro ni na prvním místě. „Jsem možná tak trochu stará škola, ale téměř nikdy se nestane, že bych na schůzku nebyla připravená. Je to pro mě součást úcty k dodavatelům. I oni se museli na schůzku připravit. Také mi pomáhá mít vždy cíl, kterého chci dosáhnout. A nejraději se s dodavateli potkávám osobně. Protože osobní kontakt nic nenahradí a také si lidé často z očí do očí vyříkají případně nedorozumění rychleji a efektivněji než přes digitální technologie,“ je přesvědčená.

V jednání si zakládá na férovém přístupu, který očekává i od druhé strany. „Dobré vztahy jsou základ. Z těch dnešních se často vytrácejí úplně obyčejné věci, třeba pozdrav, poděkování nebo zavolání zpět. Všechno to je pro mě důležité. Chci, aby dodavatelé věděli, že pro mě jsou důležití a že jim svůj čas věnuji.“

Introvertní extrovertka

Její každodenní ranní kolečko začíná obvykle v šest hodin. V 7.30 už sedí u kávy. Ta je pro ranní start nezbytná! A prochází analýzy prodejních dat z předchozího dne. Od 9.30 začíná koloběh schůzek s dodavateli i kolegy ve firmě, který končí až kolem 16. hodiny, kdy Petra z práce odchází: „Vždycky si ale udělám čas na oběd. Je to chvilka uprostřed dne, která je důležitá.“

Odpoledne už ale opravdu patří rodině. S dětmi ji nejspíš potkáte na dětském hřišti nebo na kole: „Občas počítač zapnu ještě večer, když děti usnou, ale snažím se být efektivní během dne a večer už nic nedělat. Nebylo to zrovna jednoduché, musela jsem se to naučit.“ Stejně tak se musela naučit ovládnout svou protichůdnou povahu. Ačkoli její práce vyžaduje extrovertní charakter a Petra ho umí ukázat živelně a naplno, mimo práci dává přednost introvertním aktivitám. Ráda si přečte knížku, pustí film nebo poslechne dobrý podcast.

 

Data a informace ze života Petry Stráňavové:

35 let

2 děti (4 roky a 1,5 roku)

11 let zkušeností v nákupu

3 600 spravovaných položek v portfoliu

150 dodavatelů

záliby: rodina, knihy, filmy, kolo, dobré moravské víno

motto: Férový přístup.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O Petře Stráňavové píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 11/2023.

Související články:

Košík.cz přichází se značkou Fish & Fresh a pomáhá Čechům jíst více ryb GrepivoKošík.cz uvařil Grepivo a vstupuje do segmentu radlerů Košík.czMóda a doplňky Tchibo míří na Košík.cz Košík eviduje třikrát více nákupů až na práh chalupy. Češi pracují z venkova, městské návyky si vzali s sebou

Doporučujeme

Komerční sdělení

Spolehlivý partner je zásadní výhodou

V České republice se během 30 let vyprofilovala společnost Pfanner jako přední distrubutor značkového potravinářského zboží. Na zdejším i slovenském trhu zásobuje většinu významných obchodních řetězců, čerpacích stanic a gastro provozů, aktuálně dodává přes sedm stovek produktů více než třiceti různých značek. V portfoliu má ovocné džusy Pfanner, omáčky a těstoviny Panzani, řecký olivový olej Minerva […]

FMCG je rychlejší než kdy dříve a distributor na to musí umět reagovat, říká ředitel Orbico Radim Kratochvíl

Distribuční společnost Orbico funguje na 19 trzích primárně ve střední a východní Evropě. V tomto regionu zaměstnává více než 7,5 tisíce zaměstnanců a v loňském roce její obrat přesáhl 3 mld. euro. V Čechách a na Slovensku se stará například o distribuci značek Pringles, Lipton, Bonux, BaByliss, Bissell, Braun nebo Oral B. S jakými výzvami se potkává na českém trhu a jak je řeší, přiblížil ředitel […]

Firemní předplatné e15

Chcete získat benefit pro vaše zaměstnance nebo dárek pro významné klienty? Máme pro vás nabídku firemního předplatného e15, které nabízí nespočet výhod. S firemním předplatným e15 získáte: –⁠ Tištěné vydání Deníku e15 každý všední den do vaší kanceláře. –⁠ Magazín e15: Lifestyle magazín věnující se nejen byznysovým tématům. –⁠ Webové předplatné Premium+, které vám odemkne […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

29. 11. 2023, Lean & Green Summit, Amsterdam, Holandsko

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očima Miroslavy Birešové, senior sales managerky Kaufland Global Marketplace: Náš marketplace chce poskytovat jedinečný nákupní zážitek

28. listopadu 2023

Pavol Halász, produktový ředitel, Tesco Stores ČR: Pro zákazníka je důležitá cena

20. listopadu 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required