
Českobudějovický supermarket Terno se po několika měsících průběžné rekonstrukce naplno otevřel zákazníkům. Obchod o velikosti 4000 čtverečních metrů je největším supermarketem v síti Coop. Zároveň jde o nejdéle fungující supermarket v Českých Budějovicích, který se zákazníkům poprvé otevřel už v roce 1995. Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, také v prodejně nasadila váhy s AI. Ty umí rozeznat ovoce a zeleninu, které zákazníci vkládají na váhu.
V českobudějovickém Ternu mohou zákazníci vybírat z více než 1800 produktů s označením „Z našeho regionu“. Regionálním produktům prodejna věnuje speciální sekci a celkem své produkty v Ternu nabízí téměř šedesát místních dodavatelů.
„V konceptu našich prodejen klademe důraz na regionální potraviny. Považujeme za logické, že když zákazník přijde do naší prodejny v Hradci Králové, nabídka regionálních produktů se bude lišit od nabídky například v Českých Budějovicích,“ vysvětluje Tomáš Rada, generální ředitel Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice.
„Regionální produkty jsou dnes velkým tématem. V praxi jde u nadnárodních řetězců často spíše jen o marketing. V obchodech mají tyto produkty jen omezené místo, či se prodávají jen v rámci sezónních akcí. My směřujeme v této oblasti k maximálně plnohodnotné nabídce. Kromě speciálního označení přicházíme i s konceptem shop-in-shop,“ vysvětluje Pavel Primus, ředitel rozvoje a marketingu Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice.
V Ternu si tak zákazníci mohou nakoupit například sýry a jogurty z ovčího mléka ze Statku Horní Dvorce u Strmilova, farmářské výrobky z mléka Anglonubijských koz z Farmy v Marinkách z Malého Ratmírova, vyzrálé bio hovězí maso a vepřové maso z Naše farma z Novohradských hor nebo regionální piva z Pivovaru Stráž nad Nežárkou. Nabídku dále rozšiřují bezlepkové a bezlaktózové produkty či produkty se sníženým obsahem cukru. Z pohledu technologií využívá budějovické Terno třeba digitální cenovky v úseku ovoce, zeleniny a pečiva či úsporné chladící technologie.
Součást regionu
„Obchody sítě COOP mají dlouhodobě největší zastoupení tuzemských produktů, to je z našeho pohledu ale jen první krok. Chceme nabízet skutečně regionální produkty, aby zákazník při návštěvě našeho obchodu hned poznal, že si může nakoupit produkty, které v nadnárodních řetězcích zastoupeny nejsou. Zároveň se cítíme být součástí regionu a podporu lokálních výrobců potravin považujeme za součást našeho závazku ke skutečné udržitelnosti,“ říká Tomáš Rada.
Síť Coop nyní celkově výrazně mění nákupní prostředí svých prodejen. Jenom Jednota České Budějovice v roce 2023 zrekonstruovala 19 supermarketů Terno a Trefa a v roce 2024 plánuje změnu u dalších 13 svých prodejen. Kromě toho se Coop zaměřuje i na masívní otevírání automatizovaných prodejen, kterých má do konce příštího roku přibýt více než padesát.
Umělá inteligence pozná druh zboží
Další výraznou novinkou českobudějovického supermarketu Terno je nasazení umělé inteligence při prodeji ovoce a zeleniny. Zákazník díky technologii od společnosti Mettler-Toledo už nebude při samoobslužném prodeji muset řešit, jaký druh ovoce či zeleniny vložil na váhu. AI je rozezná. Ďalší výhodou je omezení drobných krádeží, kdy si „podvodníci“ při samoobslužném nákupu nechávají zvážit levnější druh zboží, než jaký si reálně kupují.
Samoobslužné nakupování se dnes stává standardem. Z pohledu obchodníků tento systém prodeje částečně šetří náklady na prodavače. Zákazníkům zase zrychluje nákup. V jednom ohledu se však samoobslužná kasa prodavači doposud neuměla vyrovnat. Zákazník si totiž při jejím využití musí pamatovat, jaké druhy ovoce a zeleniny si vybral a ty pak často složitě hledat v pokladně.
V nově zrekonstruovaném budějovickém supermarketu Terno se tím trápit nemusí. Umělá inteligence totiž sama rozpozná, jaký druh ovoce či zeleniny zákazník vložil na váhu. Podle Tomáše Rady jde o vůbec první nasazení této technologie v České republice. Do budoucna se s ní počítá i v dalších prodejnách. Umělá inteligence funguje na bázi strojového učení. „V rámci pilotního projektu se systém naučil rozpoznávat ovoce a zeleninu prodávané v našich obchodech. Jak jsme si v praxi vyzkoušeli, zmást jej je už dnes téměř nemožné,“ říká Tomáš Rada.
Pravděpodobnost rozeznání je 95 procent
V praxi váhy vybavené umělou inteligencí snímají zboží kamerou a zjištěný obraz porovnávají se svou neustále se rozšiřující databází. „Stejné druhy ovoce či zeleniny mívají často odlišnou barvu nebo rozličný tvar, s tím si však naše váha snadno poradí. Standardně se během několika dnů využívání váha naučí vše rozeznat s minimálně 95% pravděpodobností. Delším používáním se AI ještě více zlepšuje. Pokud si v nějaké situaci váha neví rady, nabídne zákazníkovi jednoduše jen dvě či tři nejpravděpodobnější možnosti, a i v tomto případě mu nákup usnadní, protože rozpoznání zboží proběhne během půl vteřiny,“ vysvětluje Karel Glatt, zástupce dodavatele systému Mettler-Toledo.
Prodej ovoce a zeleniny není jediným místem, kde v maloobchodě váha s umělou inteligencí najde své uplatnění. Stejně pomůže třeba i s pečivem. Připravuje se i možnost nasazení v úseku uzenin, kde váha s AI bude pro změnu pomáhat prodavačům. Nový systém pomůže i s drobnými krádežemi, které jsou podle obchodníků na denním pořádku. „Typickým trikem nenechavců je úmyslně označit u samoobslužné podklady jiný, levnější druh ovoce či zeleniny. Ve shonu panujícím v obchodech to lze jen těžko odhalit, nový systém obelstít už ale nebude možné,“ doplňuje Karel Glatt.