logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Otevřela rekonstruovaná prodejna Terno v Českých Budějovicích. Váhy s umělou inteligencí poznají druh ovoce či zeleniny

12. prosince 2023
Zprávy 0
1948
Otevřela rekonstruovaná prodejna Terno v Českých Budějovicích. Váhy s umělou inteligencí poznají druh ovoce či zeleniny

Českobudějovický supermarket Terno se po několika měsících průběžné rekonstrukce naplno otevřel zákazníkům. Obchod o velikosti 4000 čtverečních metrů je největším supermarketem v síti Coop. Zároveň jde o nejdéle fungující supermarket v Českých Budějovicích, který se zákazníkům poprvé otevřel už v roce 1995. Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, také v prodejně nasadila váhy s AI. Ty umí rozeznat ovoce a zeleninu, které zákazníci vkládají na váhu. 

V českobudějovickém Ternu mohou zákazníci vybírat z více než 1800 produktů s označením „Z našeho regionu“. Regionálním produktům prodejna věnuje speciální sekci a celkem své produkty v Ternu nabízí téměř šedesát místních dodavatelů.

Přečtěte si také
Skupina Coop otevřela v Hlinsku největší automatizovanou prodejnu v ČR, další využívají zákazníci v Neratově

„V konceptu našich prodejen klademe důraz na regionální potraviny. Považujeme za logické, že když zákazník přijde do naší prodejny v Hradci Králové, nabídka regionálních produktů se bude lišit od nabídky například v Českých Budějovicích,“ vysvětluje Tomáš Rada, generální ředitel Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice.

„Regionální produkty jsou dnes velkým tématem. V praxi jde u nadnárodních řetězců často spíše jen o marketing. V obchodech mají tyto produkty jen omezené místo, či se prodávají jen v rámci sezónních akcí. My směřujeme v této oblasti k maximálně plnohodnotné nabídce. Kromě speciálního označení přicházíme i s konceptem shop-in-shop,“ vysvětluje Pavel Primus, ředitel rozvoje a marketingu Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice.

V Ternu si tak zákazníci mohou nakoupit například sýry a jogurty z ovčího mléka ze Statku Horní Dvorce u Strmilova, farmářské výrobky z mléka Anglonubijských koz z Farmy v Marinkách z Malého Ratmírova, vyzrálé bio hovězí maso a vepřové maso z Naše farma z Novohradských hor nebo regionální piva z Pivovaru Stráž nad Nežárkou. Nabídku dále rozšiřují bezlepkové a bezlaktózové produkty či produkty se sníženým obsahem cukru.  Z pohledu technologií využívá budějovické Terno třeba digitální cenovky v úseku ovoce, zeleniny a pečiva či úsporné chladící technologie.

Součást regionu

„Obchody sítě COOP mají dlouhodobě největší zastoupení tuzemských produktů, to je z našeho pohledu ale jen první krok. Chceme nabízet skutečně regionální produkty, aby zákazník při návštěvě našeho obchodu hned poznal, že si může nakoupit produkty, které v nadnárodních řetězcích zastoupeny nejsou. Zároveň se cítíme být součástí regionu a podporu lokálních výrobců potravin  považujeme za součást našeho závazku ke skutečné udržitelnosti,“ říká Tomáš Rada.

Síť Coop nyní celkově výrazně mění nákupní prostředí svých prodejen. Jenom Jednota České Budějovice v roce 2023 zrekonstruovala 19 supermarketů Terno a Trefa a v roce 2024 plánuje změnu u dalších 13 svých prodejen. Kromě toho se Coop zaměřuje i na masívní otevírání automatizovaných prodejen, kterých má do konce příštího roku přibýt více než padesát.

Umělá inteligence pozná druh zboží

Další výraznou novinkou českobudějovického supermarketu Terno je nasazení umělé inteligence při prodeji ovoce a zeleniny. Zákazník díky technologii od společnosti Mettler-Toledo už nebude při samoobslužném prodeji muset řešit, jaký druh ovoce či zeleniny vložil na váhu. AI je rozezná. Ďalší výhodou je omezení drobných krádeží, kdy si „podvodníci“ při samoobslužném nákupu nechávají zvážit levnější druh zboží, než jaký si reálně kupují.

Samoobslužné nakupování se dnes stává standardem. Z pohledu obchodníků tento systém prodeje částečně šetří náklady na prodavače. Zákazníkům zase zrychluje nákup. V jednom ohledu se však samoobslužná kasa prodavači doposud neuměla vyrovnat. Zákazník si totiž při jejím využití musí pamatovat, jaké druhy ovoce a zeleniny si vybral a ty pak často složitě hledat v pokladně.

V nově zrekonstruovaném budějovickém supermarketu Terno se tím trápit nemusí. Umělá inteligence totiž sama rozpozná, jaký druh ovoce či zeleniny zákazník vložil na váhu. Podle Tomáše Rady jde o vůbec první nasazení této technologie v České republice. Do budoucna se s ní počítá i v dalších prodejnách. Umělá inteligence funguje na bázi strojového učení. „V rámci pilotního projektu se systém naučil rozpoznávat ovoce a zeleninu prodávané v našich obchodech. Jak jsme si v praxi vyzkoušeli, zmást jej je už dnes téměř nemožné,“ říká Tomáš Rada.

Pravděpodobnost rozeznání je 95 procent

V praxi váhy vybavené umělou inteligencí snímají zboží kamerou a zjištěný obraz porovnávají se svou neustále se rozšiřující databází. „Stejné druhy ovoce či zeleniny mívají často odlišnou barvu nebo rozličný tvar, s tím si však naše váha snadno poradí. Standardně se během několika dnů využívání váha naučí vše rozeznat s minimálně 95% pravděpodobností. Delším používáním se AI ještě více zlepšuje. Pokud si v nějaké situaci váha neví rady, nabídne zákazníkovi jednoduše jen dvě či tři nejpravděpodobnější možnosti, a i v tomto případě mu nákup usnadní, protože rozpoznání zboží proběhne během půl vteřiny,“ vysvětluje Karel Glatt, zástupce dodavatele systému Mettler-Toledo.

Prodej ovoce a zeleniny není jediným místem, kde v maloobchodě váha s umělou inteligencí najde své uplatnění. Stejně pomůže třeba i s pečivem. Připravuje se i možnost nasazení v úseku uzenin, kde váha s AI bude pro změnu pomáhat prodavačům. Nový systém pomůže i s drobnými krádežemi, které jsou podle obchodníků na denním pořádku. „Typickým trikem nenechavců je úmyslně označit u samoobslužné podklady jiný, levnější druh ovoce či zeleniny. Ve shonu panujícím v obchodech to lze jen těžko odhalit, nový systém obelstít už ale nebude možné,“ doplňuje Karel Glatt.

 

 

Související články:

Skupina Coop otevřela v Hlinsku největší automatizovanou prodejnu v ČR, další využívají zákazníci v Neratově

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required