logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

SOCR ČR: Na ceny potravin mají vliv krátkodobé i dlouhodobé tlaky

3. ledna 2024
Zprávy 0
1104
SOCR ČR: Na ceny potravin mají vliv krátkodobé i dlouhodobé tlaky

Co čeká retail v příštím roce, problematika cen potravin, jaké důsledky bude mít na celý sektor konsolidační balíček a co může pro obchod a zákazníka udělat vláda. Na to se na předvánočním setkání s vybranými médii kromě jiného zaměřil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).

V úvodu setkání s novináři, které proběhlo 19. prosince 2023, Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, shrnul následující rok z pohledu makroekonomů. Česká republika je jedinou zemí v Evropě, která se dosud nevrátila na úroveň roku 2019. Odhad vývoje růstu se pohybuje v rozmezí 1,2 % až 1,9 %. Stagnace a vysoké sazby budou korigovat ceny směrem k inflačnímu cíli zhruba 3 %. Spotřebitelské výdaje domácností zůstanou pod silným psychologickým tlakem. Ten aktuálně přiživuje diskurz veřejné debaty o budoucím vývoji ekonomiky a „drahotě“. Domácnosti se potenciální rizika rozhodly saturovat tvorbou rezerv (úspor), respektive snižováním sklonu ke spotřebě. Ten se významně projevuje zejména na potravinách a nealkoholických nápojích. Ve společnosti přetrvává výrazně negativnější sentiment, než by odpovídal zlepšující se situaci.

Přečtěte si také
Zlevnily brambory i vejce, zákazníci si připlatí za mléčné výrobky, chléb či jablka. Díky letákům lze ušetřit téměř třetinu výdajů za potraviny
Česká distribuční

Vnímaná inflace je čtyřikrát vyšší než reálná a potraviny už nejsou jejím hlavním tahounem. Podíl výdajů domácností na potraviny na jejich celkových spotřebních výdajích klesá. Podle údajů Ústavu zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) činil v roce 2020 15,3 %, v roce 2021 15 % a o rok později 14,3 %.

Co tlačí ceny potravin nahoru

Na ceny potraviny mají podle Tomáše Prouzy vliv krátkodobé tlaky. Jsou to ceny dodavatelů, ceny energií, dopady konsolidačního balíčku a sezonnost. U konsolidačního balíčku jde konkrétně o zvýšení regulované složky ceny energií, zvýšení DPH na kojeneckou stravu a na nealkoholické nápoje, zvýšení ceny mýtného. Dále zvýšení daně z příjmů a nemovitostí, zvýšení sazby nemocenského pojištění pro zaměstnance, prodražení a omezení práce na dohody (hlavně u zemědělců), prodražení zaměstnaneckých benefitů a rezignaci na snižování byrokracie. Sezonnost podtrhuje skutečnost, že adventní trh je vždy promočně nejaktivnější. Až 68 % všeho zboží prodávaly řetězce průměrně v posledních pěti letech v jeho rámci v akcích a v lednu tento podíl klesal v průměru na 43 %.

Pokud jde o dlouhodobé tlaky, upozorňuje na skutečnost, že v řadě segmentů přetrvává nedostatečná konkurence mezi českými potravináři a zemědělci. Stále roste vertikální koncentrace agroholdingů, probíhá skupování malých a středních farem finančními investory, což vede k omezování pestrosti nabídky a produkci komodit bez přidané hodnoty. Charakteristická je pomalá modernizace daná důrazem na provozní dotace. České potraviny jsou často o 15 až 20 % dražší než zahraniční, a k tomu je vysoká DPH na potraviny.

Tomáš Prouza dodává, že průměrná ziskovost v obchodě je 2,50 % (rok 2022). V letech 2021 a 2020 to bylo 2,68 % a 2,84 %. Pro srovnání uvádí příklad největší tuzemského výrobce cukru, skupinu Tereos TTD, jež ovládá více než 60 % tohoto trhu v České republice. V loňském roce dosáhla ziskovosti 9,69 %.

Mýty a pověry

Mezi mýty a pověry související s cenami potravin řadí Tomáš Prouza to, že za jejich vývojem stojí vyšší počet obchodů v České republice. Realitou podle něho je, že u nás připadá na jednu prodejnu 2 337 zákazníků, v Německu je to 2 276 zákazníků, takže v podstatě jedna ku jedné. V této souvislosti připomíná, že plánování výstavby prodejen je strategickou záležitostí v hodnotě desítek milionů korun. Vychází z analýzy kupní síly, velikosti spádové oblasti a konkurence v okolí. Ročně řetězce investují do modernizace a výstavby 10 až 12 miliard korun.

Roli podle něho hraje také nedostatečná konkurence. Dokládá to údaji společnosti GfK Czech. Ty shrnují podíly dvou největších dodavatelů na trhu. U margarínů a melanže tvoří 85,8 %, u pracích prostředků 69 %, u balené vody 67,2 %, u sycených nealkoholických nápojů 61,5 %, u piva 56,6 % a u sušenek a oplatek 56,4 %.

Přitom jsou v ČR šesté nejlevnější potraviny v EU. Hned za Rumunskem, Polskem, Bulharskem, Maďarskem a Nizozemskem. V regionu jsou druhé nejlevnější, za Polskem a před Slovenskem či Německem (zdroj: Eurostat).

Co dál

Bez čeho nebude efektivní a konkurenceschopné zásobování potravin fungovat? Tomáš Prouza je toho názoru, že bez schopnosti srozumitelně vysvětlit, proč konsolidujeme veřejné finance a co to bude stát. Dále bez práce s daty namísto vyvolávání třídní nenávisti – oprávněnost zvyšování nákladů jde ověřit. Také bez konce šíření strachu a špatných zpráv – ekonomika potřebuje oživit, čehož bez spotřebitelské důvěry nedosáhneme. Dále bez cílevědomého posilování konkurence mezi dodavateli, rozbíjení vertikálních integrací a pečlivé analýzy dalších fúzí v potravinářství a zemědělství, bez investiční pobídky na výrobu potravin v České republice – orientace na oblasti s vyšší přidanou hodnotou, bez většího otevření naší země potravinám ze zahraničí, bez podpory pestrosti nabídky u malých a středních českých dodavatelů, bez reformy dotačního systému a bez výrazného omezení byrokracie.

„Při vášnivých diskusích o aktuální tématech nesmíme zapomenout na budoucnost zemědělství a jeho vliv na zásobování potravinami, na vliv stravování na kvalitu délku života, stejně jako dožití ve zdraví, a na zálohování PET lahví a plechovek a jeho vliv na cenu nápojů,“ uzavírá Tomáš Prouza.

Související články:

Česká distribučníZlevnily brambory i vejce, zákazníci si připlatí za mléčné výrobky, chléb či jablka. Díky letákům lze ušetřit téměř třetinu výdajů za potraviny

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required