logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

NIQ: V promocích se loni prodalo až 66 % rychloobrátkového zboží

9. února 2024
Zprávy 0
1838
NIQ: V promocích se loni prodalo až 66 % rychloobrátkového zboží

Téměř 66 % rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie, se v České republice v roce 2023 prodalo v promoční akci. A až 78 % nakupujících plánuje i nadále v nákupech zlevněného zboží pokračovat, zjistila společnost NIQ.

Nárůst cen byl vloni hlavním důvodem růstu tržeb za rychloobrátkové zboží. Kompenzoval tak pokles prodaného množství o 2,9 % v porovnání s rokem 2022. Ceny vzrostly o 9,3 %. To vedlo k celkovému nominálnímu růstu tržeb ve FMCG sektoru o 6,4 %.

Přečtěte si také
Změny v nákupním chování Čechů: Adaptace na ekonomické výzvy a mírná naděje při pohledu do budoucna
NIQ

Navzdory postupnému zpomalování inflace během roku 2023 (postupně z 16,4 % v 1. čtvrtletí na 7,6 % ve 4. čtvrtletí) zůstali čeští spotřebitelé opatrní v utrácení. Podle studie Mood of the nation z poloviny roku 2023 pouhá dvě procenta českých občanů neuplatňovala nebo neplánovala přijmout žádná opatření, jak ušetřit.

Naprostá většina Čechů však měla hned několik takových strategií současně. Kromě celkového omezení spotřeby některého zboží obyvatelé žijící poblíž hranic i nadále navštěvovali Polsko za účelem nákupu potravin a drogerie. Ti, pro které Polsko není tak dobře dostupné, pak nakupovali více v diskontních prodejnách nebo v drogériích. V mnoha kategoriích Češi sahali po levnějších značkách a nezřídka tak volili i privátní značky řetězců. Nadále posiluje také nakupování ve slevách.

Jak shrnuje Karel Týra, managing director NIQ pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko: „Nakupování v akcích bylo mezi Čechy v loňském roce stále populární. Téměř 66 procent veškerého rychloobrátkového zboží bylo prodáno s podporou nějaké promoční akce. Přitom před rokem, kdy jsme mluvili o novém historickém rekordu a prolomení další magické hranice, to bylo “pouhých” 61 procent.”

Některé kategorie se již nenakupují za běžnou cenu

Existují kategorie, kde je podíl zboží prodaného v rámci akcí dokonce vyšší než 80 %. Příkladem mohou být trvanlivé mléko, cukr nebo máslo a margaríny. V praxi to znamená, že tyto kategorie se již téměř nenakupují za běžnou cenu. To naznačuje, že spotřebitelé již mohou vnímat akční ceny jako ty standardní a příliš neuvažují nákup těchto výrobků za plnou cenu.

Privátní značky, které slouží jako cenově výhodné alternativy k značkovým výrobkům, zaznamenaly nárůst významu. Podíl na trhu vzrostl z 24 % v roce 2022 na 26 % v roce 2023. V odvětvích, jako jsou mléčné výrobky, kulinářské výrobky, výrobky péče o domácí mazlíčky nebo péče o kojence, pak privátní značky představovaly více než třetinu tržeb.

Je třeba poznamenat, že i privátní značky se stále častěji nabízejí v akcích. Jedním z důvodů, proč nárůst zboží v promoci poslední dobou tak akceleruje, je tak i promování privátních značek. Zatímco ještě na začátku roku 2021 (1. čtvrtletí) byla zhruba třetina tržeb za privátní značky s podporou promoce, ke konci roku 2023 (4. čtvrtletí) se situace výrazně změnila. Z každých sto korun, které spotřebitelé utratili za výrobky privátních značek, bylo téměř 60 korun podpořeno promoční akcí.

Pokles postupně zpomaloval

Množství prodaného zboží v českém maloobchodě klesalo podle NIQ v průběhu celého roku 2023. Nicméně během 3. a 4. čtvrtletí tento pokles postupně zpomaloval. Poslední čtyřtýdenní období roku dokonce zaznamenalo nárůst objemu FMCG oproti předchozímu roku. To llze chápat jako jistou naději či světlo na konci tunelu vzhledem k tomu, že se jedná o první nárůst spotřeby FMCG zboží v České republice od listopadu 2022.

Přestože ekonomické ukazatele naznačují pozitivní budoucí vývoj a roste důvěra českých spotřebitelů, ti nemají – alespoň prozatím – v plánu úplně opustit úsporný režim. Téměř 70 % Čechů je spíše negativních, pokud jde o jejich očekávání budoucího vývoje cen potravin. Téměř 80 % pak podle svých slov plánuje i nadále pokračovat v intenzivním nakupování potravin a drogerie v promocích.

 

 

Související články:

NIQZměny v nákupním chování Čechů: Adaptace na ekonomické výzvy a mírná naděje při pohledu do budoucna

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required