logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

NIQ: V promocích se loni prodalo až 66 % rychloobrátkového zboží

9. února 2024
Zprávy 0
1631
NIQ: V promocích se loni prodalo až 66 % rychloobrátkového zboží

Téměř 66 % rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie, se v České republice v roce 2023 prodalo v promoční akci. A až 78 % nakupujících plánuje i nadále v nákupech zlevněného zboží pokračovat, zjistila společnost NIQ.

Nárůst cen byl vloni hlavním důvodem růstu tržeb za rychloobrátkové zboží. Kompenzoval tak pokles prodaného množství o 2,9 % v porovnání s rokem 2022. Ceny vzrostly o 9,3 %. To vedlo k celkovému nominálnímu růstu tržeb ve FMCG sektoru o 6,4 %.

Přečtěte si také
Potraviny již nikdy nebudou tak levné

Navzdory postupnému zpomalování inflace během roku 2023 (postupně z 16,4 % v 1. čtvrtletí na 7,6 % ve 4. čtvrtletí) zůstali čeští spotřebitelé opatrní v utrácení. Podle studie Mood of the nation z poloviny roku 2023 pouhá dvě procenta českých občanů neuplatňovala nebo neplánovala přijmout žádná opatření, jak ušetřit.

Naprostá většina Čechů však měla hned několik takových strategií současně. Kromě celkového omezení spotřeby některého zboží obyvatelé žijící poblíž hranic i nadále navštěvovali Polsko za účelem nákupu potravin a drogerie. Ti, pro které Polsko není tak dobře dostupné, pak nakupovali více v diskontních prodejnách nebo v drogériích. V mnoha kategoriích Češi sahali po levnějších značkách a nezřídka tak volili i privátní značky řetězců. Nadále posiluje také nakupování ve slevách.

Přečtěte si také
Petr Kymlička: Maloobchod klesá, Češi šetří

Jak shrnuje Karel Týra, managing director NIQ pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko: „Nakupování v akcích bylo mezi Čechy v loňském roce stále populární. Téměř 66 procent veškerého rychloobrátkového zboží bylo prodáno s podporou nějaké promoční akce. Přitom před rokem, kdy jsme mluvili o novém historickém rekordu a prolomení další magické hranice, to bylo “pouhých” 61 procent.”

Některé kategorie se již nenakupují za běžnou cenu

Existují kategorie, kde je podíl zboží prodaného v rámci akcí dokonce vyšší než 80 %. Příkladem mohou být trvanlivé mléko, cukr nebo máslo a margaríny. V praxi to znamená, že tyto kategorie se již téměř nenakupují za běžnou cenu. To naznačuje, že spotřebitelé již mohou vnímat akční ceny jako ty standardní a příliš neuvažují nákup těchto výrobků za plnou cenu.

Privátní značky, které slouží jako cenově výhodné alternativy k značkovým výrobkům, zaznamenaly nárůst významu. Podíl na trhu vzrostl z 24 % v roce 2022 na 26 % v roce 2023. V odvětvích, jako jsou mléčné výrobky, kulinářské výrobky, výrobky péče o domácí mazlíčky nebo péče o kojence, pak privátní značky představovaly více než třetinu tržeb.

Je třeba poznamenat, že i privátní značky se stále častěji nabízejí v akcích. Jedním z důvodů, proč nárůst zboží v promoci poslední dobou tak akceleruje, je tak i promování privátních značek. Zatímco ještě na začátku roku 2021 (1. čtvrtletí) byla zhruba třetina tržeb za privátní značky s podporou promoce, ke konci roku 2023 (4. čtvrtletí) se situace výrazně změnila. Z každých sto korun, které spotřebitelé utratili za výrobky privátních značek, bylo téměř 60 korun podpořeno promoční akcí.

Pokles postupně zpomaloval

Množství prodaného zboží v českém maloobchodě klesalo podle NIQ v průběhu celého roku 2023. Nicméně během 3. a 4. čtvrtletí tento pokles postupně zpomaloval. Poslední čtyřtýdenní období roku dokonce zaznamenalo nárůst objemu FMCG oproti předchozímu roku. To llze chápat jako jistou naději či světlo na konci tunelu vzhledem k tomu, že se jedná o první nárůst spotřeby FMCG zboží v České republice od listopadu 2022.

Přestože ekonomické ukazatele naznačují pozitivní budoucí vývoj a roste důvěra českých spotřebitelů, ti nemají – alespoň prozatím – v plánu úplně opustit úsporný režim. Téměř 70 % Čechů je spíše negativních, pokud jde o jejich očekávání budoucího vývoje cen potravin. Téměř 80 % pak podle svých slov plánuje i nadále pokračovat v intenzivním nakupování potravin a drogerie v promocích.

 

 

Související články:

Potraviny již nikdy nebudou tak levné Petr Kymlička: Maloobchod klesá, Češi šetří NIQZměny v nákupním chování Čechů: Adaptace na ekonomické výzvy a mírná naděje při pohledu do budoucna

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required