logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Miloš Toman: Jak bude vypadat prodejna budoucnosti?

27. února 2024
Blog 0
1084
Miloš Toman: Jak bude vypadat prodejna budoucnosti?

Tématem letošního kongresu Samoška byla digitalizace a automatizace prodejen. I když odpověď, jaká je prodejna budoucnosti, zde nezazněla, akce ledacos naznačila. A je to zajímavé.

Významný prostor včetně hlavní diskuse byl věnován automatickým prodejnám. I když na první pohled toto řešení vypadá jako monolit, existuje několik odlišných variant.

Přečtěte si také
Zdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách
NIQ

Plně automatická prodejna v režimu 24/7 je spíš výjimkou. Daleko více je uplatňován takzvaný hybrid, kdy se prodejna po určitý čas provozuje s obsluhou a po zbytek doby jako automatická. I zde se ale najdou různé varianty:

  • klasická obslužná prodejna, která je po zavírací době přizpůsobena k automatickému prodeji (většinou ve městech)
  • prodejna, která je koncipována jako automatická, ale je zde po určitou dobu prodavač (většinou na venkově)
  • prodejna, která je koncipována jako automatická, ale je zde po určitou dobu prodavač, automatický provoz je časově omezen, třeba do 22 hodin (také na venkově)

Zajímavým fenoménem je, že do oboru vstupují obce. Buď automatickou prodejnu provozují, nebo ji zřídí a pronajímají. Řeší tak situaci, kdy se na venkově podnikatelům nevyplatí do prodejny investovat a provozovat ji.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Nebezpečné mýty

Zaujala mě také zkušenost z malých obcí, kterou jeden z diskutujících nazval „externí spižírna“. Lidé si zvykli chodit do automatických prodejen i několikrát denně, vždy když něco potřebují.

Prodejní asistenti

Zdálo by se tedy, že budoucnost je bezobslužná. Ale nemusí to tak být. Hned v úvodní přednášce, která byla jinak hodně teoretická a technická, zazněl jeden velmi zajímavý podět. Totiž aby obchodníci sice z hlediska digitalizace a automatizace zhodnotili své prodejní procesy, ale tam, kde se stýká člověk s člověkem, nezasahovali.

Vychází nám z toho model prodejny, která využívá nejmodernější technologie, ale ne primárně k tomu, aby se obchodník zbavil personálu. Naopak se tím prodavačům poskytuje víc prostoru, aby mohli se zákazníky komunikovat a aktivně jim prodávat. Jako příklad můžeme uvést třeba nákup s obsluhou, zakončený automatickou pokladnou.

Komunitní charakter venkovských prodejen zas inspiruje k zavedení „prodejních asistentů“. To mohou být jak klasičtí prodavači (ovšem v trochu odlišné roli), tak dobrovolníci, kteří si třeba i bez nároku na odměnu v určitou dobu povídají se zákazníky, pomohou jim s nákupem a tak dále.

A prodejní asistenty, i když v trochu jiné roli, je možné zavést i klasických samoobsluhách. Mluvil jsem o tom už někdy před 15 lety, ale právě nové technologie vytvářejí lepší podmínky pro jejich nasazení.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.

Související články:

NIQZdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách Miloš Toman: Nebezpečné mýty

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required