logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Miloš Toman: Proč je důležité znát své zákazníky

2. dubna 2024
Blog 0
972
Miloš Toman: Proč je důležité znát své zákazníky

„A jací zákazníci k vám chodí?“ ptám se obchodníka. „No, různí.“ Kdo by přitom měl znát své zákazníky, když ne tradiční obchodníci. Řetězce se spoléhají na statistiky, tradiční obchod může využít osobní přístup.

Majitel maloměstské prodejny si například stěžoval, že většina lidí dojíždí do okresního města a také si tam nakoupí. Přitom sortiment měl dobrý, obohacený lokálními a farmářskými produkty. Příčina se ukázala, když jsem ho požádal, aby se místních zeptal, kdy se vrací domů. Prodejna zavírala příliš brzy. Stačilo tedy upravit prodejní dobu a projevilo se to na tržbách.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací?
Miloš Toman

Neznalost zákazníků vede ke standardní nabídce, na které není nic zajímavého, a tak se nakupující soustředí na ceny. A obchodník se třese, aby sousední řetězec neprodával levněji. Vzhledem k tomu, že promoce u nás už dosahují výše 64 %, je to pravděpodobné. A co potom s tím?

Neznalost zákazníků neumožňuje prodávat aktivně. Mnoho obchodníků má po ruce univerzální odpověď: „Zákazníci slyší jen na ceny.“ A protože tomu sami věří, dělají vše tak, že to výsledky potvrzují. V jejich neprospěch.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Nebezpečné mýty

Kde jsou ochutnávky, propagace, vysvětlování?

Vidím to třeba v případě prodeje regionálních produktů. Na polici nebo v regále je vedle běžného pečiva chléb s označením „Pekárna Horní Lhota“ s dvojnásobnou cenou. A majitel prodejny si stěžuje, že zájem o něj není velký. „Lidi holt nemají peníze,“ dodává. Ale proč by měli zákazníci kupovat dražší zboží, o němž nic nevědí? Kde jsou ochutnávky, propagace, vysvětlování? Proč cíleně nepracuje se zákazníky, o kterých ví, že nemají s vyšší cenou problém?

Když víte, kdo k vám chodí nakupovat, můžete se pak také zajímat, kdo naopak ne, a proč. Majitel prodejny na okraji sídliště mi vysvětloval, že zde bydlí hlavně senioři a ti nakupují jen nejnutnější. „A co ta vilová čtvrť přes ulici?“ zeptal jsem se ho. Udiveně na mě pohlédl. Do té doby ho nenapadlo počítat s těmito zákazníky. Bylo však potřeba změnit a obohatit sortiment.

Pokud chcete prodej aktivně řídit, nemůžete se obejít bez znalosti svých zákazníků. Nechat je na nich, co si koupí, znamená přicházet o značnou část tržeb. A to v těchto dobách jistě není nejlepší strategií.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.

Související články:

Miloš TomanMiloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací? Miloš Toman: Nebezpečné mýty

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required