
Modernizace obchodního domu Máj postoupila do závěrečné fáze. Po dokončení se ikonická historická budova na rohu Národní a Spálené ulice v červnu pod názvem Máj Národní otevře veřejnosti. Namísto dosavadních šesti pater bude nově zpřístupněno devět z celkem jedenácti podlaží.
Původní monofunkční obchodní dům Máj se promění v moderní víceúčelové centrum Máj Národní, které uspokojí zákazníky na poli obchodu, stravování, kultury a zábavy. „Změna spočívá především v zásadním rozšíření nabídky jednotlivých služeb,“ říká Martin Klán, člen správní rady Máj Národní a.s.
Po rekonstrukci vznikne v obchodním domě Máj Národní místo odpočinku, hraní a trávení volného času pro všechny generace, turisty, ale i každodenní život Pražanů. Současně nezanikne historický ráz domu a autentický genius loci, reprezentující architekturu 70. let minulého století. Na ploše přes 17 tisíc metrů čtverečních spojí nový prostor v centru Prahy obchody, gastronomii i zábavní park. Na fasádě budovy Máj Národní bude umělecké dílo od sochaře Davida Černého.
Rekonstrukci provádí Metrostav
Máj Národní vlastní od roku 2019 developerská společnost Amadeus Real Estate. Na projektu rekonstrukce od počátku spolupracuje s původními dvěma autory, architekty Martinem Rajnišem a Johny Eislerem, a také s památkáři. Hlavním architektem renovace je Age project. Podařilo se najít vhodné architektonické a technické řešení pro nové moderní funkce objektu současně se zachováním hodnot kulturní památky, kterou je budova od roku 2006. Rekonstrukce v celkovém objemu více než čtyři miliardy korun začala v červenci 2022 a provádí ji stavební společnost Metrostav.
V současné době jsou dokončeny hrubé stavební práce a intenzivně se pracuje na realizaci jednotlivých nájemních jednotek, aby vše bylo připraveno pro instalaci finálních interiérových prvků. Vzniká také pasáž s křišťálovým nebem a technicistní bělostná eskalátorová hala.
Tesco i Popeyes
Denní průchodnost kolem ulic Národní a Spálená dosahuje přibližně 90 000 lidí. Mimořádná atraktivita a potenciál místa přivedly do obchodního centra Máj Národní světové koncepty. Některé z nich právě tady otevřou své první jednotky v České republice. V prvním podzemním patře bude k dispozici prodejna Tesco v nové podobě. První a druhé patro obsadí nájemci v kategoriích restaurace, kavárny, květinářství, doplňky, drogerie a podobně.
Foodhall nabídne přibližně 750 míst k sezení a pestrý sortiment rychlého i klasického občerstvení. A to v režii věhlasných značek Popeyes, Burger King, Banh-mi, Prima bašta, Misushi, Amerikanos a dalších. Původní obchodně těžko využitelné prostory v horních podlažích se promění na místa zasvěcená zábavě, kultuře a vzdělávání. A jako bonus restaurace s 360stupňovým výhledem na celou Prahu umístěná v nejvyšším patře.
Historie Máj Národní
Obchodní dům na rohu Národní třídy a Spálené ulice vznikl v letech 1972–1975 podle vítězného soutěžního návrhu Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše. Počin architektů z libereckého ateliéru Sial realizovaný švédskými firmami Siab a ABV Stockholm ve své době vyvolal velkou pozornost západních odborných médií. Dnes je považován za významný doklad architektury navazující na meziválečný funkcionalismus a předznamenávající styl high-tech.
Pro jeho high-tech styl se stalo charakteristické zvýraznění některých technologických prvků, například zábradlí či přiznaného barevně zvýrazněného potrubí vzduchotechniky i plně prosklená eskalátorová hala.
V době otevření v dubnu 1975 šlo o druhý největší obchodní dům v Praze, dostal proto název 02. Číslovku na fasádě však záhy nahradila nepřehlédnutelná rudá hvězda na střeše. Následně byl obchodní dům přejmenován na Máj a toto označení je s ním dodnes nejčastěji spojováno, přestože budova změnila název ještě několikrát.
V roce 1992 koupila většinový podíl v obchodním domě Máj americká firma K-Mart. O čtyři roky později získala všechny české a slovenské prodejny řetězce K-Mart britská maloobchodní společnost Tesco a Máj přejmenovala na Tesko My. Začátkem roku 2019 budovu zakoupil stávající vlastník.