Kvalitní in-store kampaně se v dnešní době neobejdou bez fyzických POS materiálů. Akční stojany, vystavení, dekorace, shelf stopery, různé plakáty a další prvky jsou neodmyslitelnou součástí mnoha komunikačních strategií a patří k moderní podpoře prodeje. Dodávají potřebný efekt a přináší zákazníkovi lepší zážitek při nakupování.
Kampaně je třeba pravidelně obměňovat, aby zákazníka dostatečně zaujali a všiml si nových produktů i služeb. Četnost výměn a rozsah kampaní je ovšem individuální dle síly brandu, velikosti trhu, cílové skupiny i sezónnosti. Není tak divu, že v některých případech se vyrábí tisícová množství, aby byly dostatečně pokryty všechny prodejny.
Zákazníci i dodavatelé se proto v posledních letech hodně zaměřují na udržitelnost výroby, nové technologie a celkově náročnost na výrobu, skladování i distribuci jednotlivých položek. V některých případech to vede firmy k vývoji moderního produktu, někde naopak ke snížení počtu vyrobených kusů a někde je požadavek na možnost modifikace či možnost úpravy rozložení. A to z důvodu opakovaného použití na různých místech.
Když se podíváme na výše zmíněné technologie, velkou část POS výrobku a tím pádem i ceny tvoří potisk. Kvalitní grafika, která doplní komunikaci celé kampaně. Kvůli skvělému rozlišení tisku a velké rychlosti, je stále často vyhledávanou technologií ofsetový tisk. Ten zvládá v rámci směn tisícové počty tisků a vše jede jak po másle.
Na druhou stranu, pokud chce mít zákazník do kampaně různé grafiky a více personifikovaný obsah, není to úplně dobrá volba, protože jsou zde násobně vyšší náklady na přípravu tisku a nastavení stroje. I z pohledu zátěže na přírodu by ofsetová tiskárna v soutěži nevyhrála.
Populární digitální tisk
Proto jsou zde další možnost tisku u výroby menších sérií. Jednou z nich je aktuálně velmi populární digitální tisk, který v dřívějších dobách nebyl tak rychlý a aby člověk dosáhl rozumné rychlosti a stíhal termíny výroby, musel ubrat na kvalitě rozlišení. Výsledný tisk ovšem nemohl konkurovat velkým ofsetovým strojům, které dosahují rozlišení v kvalitě fotografie.
Postupem času začali přicházet výrobci tiskáren s novými technologiemi a vývoj se za poslední roky značně posunul. Proto je dnes možné série ve stovkových počtech tisknout na strojích, které mají srovnatelné výstupy, ale při mnohem nižších nákladech na spuštění a hlavně nejsou tak náročné na prostor a pořizovací cenu.
Při pořizování se tak bavíme o jednotkách milionů v případě digitální strojů oproti desítkám milionů u varianty ofsetových strojů. Nehledě na to, že výrobci digitálních strojů přišli také s modely, které využívají při tisku vodou ředitelné barvy a tím při tisku nevzniká žádný škodlivý zápach a jsou celkově mnohem šetrnější k životnímu prostředí.
Udržitelnost a ekologie
Zvolená tisková technologie následně ovlivňuje nejen vzhled, ale také podkladový materiál, který se na výrobu POS položky použije. Pokud máme kvalitní tisk nepotřebujeme žádné další povrchové úpravy a výsledný výrobek je po skončení kampaně jednodušší zrecyklovat či zlikvidovat.
U každého vývoje položky tak na jedné straně stojí udržitelnost a ekologie a na druhé straně pak stále velký tlak ze strany klientů na perfektní vzhled, kvalitu, zpracování, pevnost i stálost. Vždyť tyto položky reprezentují často přední světové brandy a musí tomu náležitě odpovídat i jejich kvalita.
Proto vidíme jak velmi důležitou část přípravy projektu je komunikace se zákazníkem. Je třeba stále hledat optimální řešení, která budou odpovídat požadovanému vzhledu a zároveň budou použity vhodné technologie a materiály, aby byly produkty co nejvíce šetrné a recyklovatelné.
Martin Hasilík, jednatel, Authentica