logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Miloš Toman: Bavte se se zákazníky, vyděláte víc

2. května 2024
Blog 0
1249
Miloš Toman: Bavte se se zákazníky, vyděláte víc

Německého odborníka na maloobchod udivil nákup v Polsku. Všichni zákazníci prý debatovali s prodavači o zboží, třebaže kupovali obyčejnou uzeninu. A nikomu ve frontě to nevadilo. Podobný přístup jsem zažil i ve Francii. Proč není k vidění u nás?

Čeští obchodníci jsou většinou přesvědčeni, že zákazníci nechtějí ztrácet čas. Vzniklo to zřejmě v dobách, kdy na domácím trhu expandovaly řetězce a tradiční prodejny se jich chtěl vyrovnat. Včetně prodejní filozofie a strategie rychlého nákupu. Jenže to nefunguje.

Přečtěte si také
Zdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách
NIQ

Malí nemohou úspěšně dělat to, co velcí. Musí si najít svoji cestu. A nejlépe tak, že využijí právě toho, co velká konkurence nedovede. Třeba věnovat se zákazníkům osobně a bavit se s nimi.

Prodejní dialog, vedený se zákazníky, má jednu velkou výhodu. Školení prodavači takto dokáží prodat více, a to i při vyšších cenách. Vzhledem k tomu, že většina nákupních rozhodnutí vzniká až v prodejně, má „bavení se“ s nakupujícími hodnotu vyšších tržeb. Zvlášť pokud nejde o nějaké vnucování, ale inspiraci zákazníků.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Nebezpečné mýty

Inspirace a potřeba uznání

Jak je to tedy s názorem, že zákazníci nemají čas? V obchodě je to jako jinde. Na něco lidé nemají čas, na něco si ho rádi udělají. V jedné prodejně, kam občas chodím, si například trpělivě vystojí frontu, jen aby si mohli popovídat se šikovnými prodavači, kteří si pro každého najdou nějakou pochvalu nebo lichotku. Přitom u vedlejšího pultu, kde prodavačky prodávají „standardně“, nikdo není.

O tom, jestli se zákazníci rádi zdrží, nebo to budou pociťovat negativně, rozhodují dva faktory: Inspirace a potřeba uznání.

Pokud jde o inspiraci, dobře to vystihla majitelka jedné prodejny. Prodavačky u pultu s masem a uzeninami, svěřila se mi, si se zákaznicemi vyměňují recepty a debatují, jak které maso nejlépe připravit. „Máme tu takový debatní kroužek,“ smála se tomu. A prodej rostl.

Na potřebu uznání působí zmíněné pochvaly a lichotky. Byl jsem potěšený, když mě prodavač za můj výběr pochválil a řekl, že jsem odborník a vyznám se. I když jsem věděl, že přehání, potěšilo mě to. A nebránil jsem se jeho dalším návrhům, co bych si ještě měl koupit.

Dobrý obchodník tedy nezdržuje tedy své zákazníky tam, kde na tom ani oni, ani on nic nezískají. Například ve frontách před pokladnou, při čekání, až budou obslouženi u pultu. Ale dokáže je zdržet zajímavým dialogem s prodavači. To se pak projeví na jeho tržbách.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.

 

Související články:

NIQZdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách Miloš Toman: Nebezpečné mýty Miloš Toman: Jak bude vypadat prodejna budoucnosti?

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required