Internetový obchod Econea.cz, který dnes dosahuje obratu přes sto milionů v eko a bio segmentu drogerie a kosmetiky, mění po jedenácti letech majitele. Pod vlastnická křídla si společnost přebírá firma Pavla Boušky Felicea Equity z fondu Vafo Group.
Vlastnická struktura e-shopu Econea.cz se v průběhu jedenácti let měnila jen nepatrně, pevné jádro v podobě spoluzakladatele Martina Matese a Pavla Milana Černého zůstávalo od samého počátku stejné. Zásadnější změna v obchodním rejstříku přišla v roce 2019, kdy do firmy vstoupil investor Martin Rozhoň. Následně pak v roce 2023, kdy v napjaté ekonomické situaci firmu definitivně opustil spoluzakladatel Pavel Milan Černý.
Jeho místo převzala společnost SoulAdventure podnikatele Martina Černohorského. Firmu společně s Martinem Matesem tři roky profesionalizovali a dosáhli meziročního růstu o 18 %. Z pozice majitelů si ale na taková čísla sáhli v roce 2024 naposledy. Dospěli totiž k rozhodnutí stoprocentní podíl prodat. „Pro Econeu to byly velmi náročné a emočně vypjaté tři roky. Stálo to hodně odvahy, potu i slz. Pod velkým tlakem se ale podařilo stvořit týmový diamant, na kterém může firma stavět další roky,“ říká ke společné cestě Martin Černohorský.
Econea zůstává Econeou, trh se ale mění
Pod vlastnická křídla si Econeu nově přebírá firma Pavla Boušky Felicea Equity z fondu Vafo Group. V portfoliu má již více než čtyřicítku firem jako Country Life, Bio Nebio, Lifefood a Puro shop. Vzniká tak uskupení se stejnou myšlenkou udržitelnosti a zdravého životního stylu, ale s různým sortimentem.
„Naším cílem je stát se jedničkou v segmentu eko a bio na českém trhu,“ upřesňuje Martin Mates, který ve vedení e-shopu Econea.cz zůstává i nadále. Zároveň z pozice lídra dohlédne na technologickou integraci celého uskupení a vznik společné B2B platformy postavené na Shopify. CEO uskupení pak bude Jan Havluj, který investici komplexně zastřešoval.
„Před jedenácti lety jsme byli early adopters, inovátoři na trhu s ekologickou drogerií a kosmetikou. Naším úkolem bylo lidem ukázat, že to jde i jinak – v souladu s přírodou a bez kompromisů. Že to nemusí být dražší a hůř to prát. Tuhle vizi jsme naplnili tak, že nás to paradoxně málem položilo na kolena. Ekologické produkty se staly běžnou součástí trhu, často bohužel doprovázené greenwashingem, a my bychom i přes stabilní pozici dokázali konkurovat velkým hráčům jedině s pomocí dalších externích investic,“ říká Martin Mates.
Díky novému majiteli je možnost nastartovat dlouho plánovanou privátní značku a doplnit sortiment. „Zahojíme se, co se týče cashflow, posun vidíme samozřejmě do economy of scale, zajistíme větší dostupnost u současných produktů a hlavně naplníme virtuální regály novým potravinovým sortimentem, aby si mohl zákazník udělat kompletní eko lifestyle nákup,“ doplňuje Martin Mates.
„Jsem rád, že se Econea posouvá do další fáze a stává se součástí větší skupiny firem, kde bude využívat vzájemných synergií a bude dále posilovat svůj vliv na trhu a přinášet zákazníkům ještě lepší služby,“ uzavírá dnes už bývalý společník Econey Martin Rozhoň. Změny v e-shopu zákazník pocítí v průběhu následujících měsíců.
Stomilionový obrat
Do světa české e-commerce vstoupila Econea.czv roce 2013 v čele s Martinem Matesem, Pavlem Milanem Černým a Michalem Kubáněm. Skromné portfolio ekologické drogerie a kosmetiky postupně rozšiřovala, rostly skladové prostory i tým. Myšlenka e-shopu ale zůstávala od samého počátku stejná: Ukázat lidem, že nemusí nutně změnit celý svět, ale stačí změnit ten svůj.
Po několika letech se e-shop dostal na stomilionový obrat a získal Cenu Heureky v soutěži ShopRoku 2021. Díky pečlivému výběru produktů si Econea.cz získala u svých zákazníků důvěru. Ti si oblíbili široké portfolio ekologické drogerie a kosmetiky, kterou postupně doplňuje také potravinový sortiment. Každý produkt prochází přísným sítem a testováním.
Široký záběr
Pavel Bouška je majitelem skupiny firem Vafo, která zahrnuje devět výrobních závodů a patří k evropským lídrům v oboru krmiv pro domácí mazlíčky exportujícím do téměř 90 zemí světa. Podnikatel je však také aktivní i v mnoha jiných oborech podnikání. Založil family office Fermia, která je mimo jiné prostřednictvím značek jako Country Life, Lifefood nebo Bio nebio českým distributorem potravin v bio kvalitě.
Fermia také spoluvlastní největší český obchod s cyklistickou a lyžařskou výbavou Ski a Bike centrum Radotín nebo síť obchodů s dětským oblečením Skibi Kids. S Pavlem Přikrylem a Lubošem Černým zase vybudoval prémiový coworking Opero v centru Prahy, v rámci kterého investuje i do mnoha nadějných českých start-upů. Se skupinou přátel je spoluvlastníkem Vinohradského pivovaru. Aktivně tak dnes se svým týmem spravuje více než čtyřicítku firem.