Vloni otevřelo makro ČR první prodejnu řetězce Bonveno a do konce letošního roku jich chce mít dvacet. Některá média je označují za večerky, ale to je zavádějící. Ve skutečnosti jde o obchody malého formátu s větší nabídkou občerstvení, čerstvého pečiva, ovoce a zeleniny, hotových jídel a kvalitní kávy s sebou.
Co je předností tohoto formátu? Představitelé zřizovatele se netají se záměrem přimět zákazníky co nejčastější návštěvě prodejny. Jestliže v supermarketu nakoupí maximálně jednou denně, do Bonveno by měli přijít třikrát za den. Ráno si například koupí kávu a něco ke svačině, v poledne hotové jídlo a odpoledne potraviny domů.
Je tedy zřejmé, že necílí na nakupující, kteří si svůj nákup předem plánují, ale mladší generaci nakupující impulsivně. A v tom může být inspirací i tradičním obchodníkům.
Řada z nich se ještě pořád drží názoru, že nejlepší je, když zákazníci přijdou občas a nakoupí plný vozík. Jenže takto se dělají víkendové nákupy v hypermarketech nebo supermarketech. Pro menší obchody je naopak charakteristické častější nakupování s několika položkami. Zdá se to být nevýhodné, hodně práce a malé tržby. Ano, pokud se obchodník drží starých postupů.
Více jak 80 % nákupních rozhodnutí vzniká v prodejně. Je tedy převážně impulsivní. A pokud obchodník umí dobře na toto rozhodování zapůsobit a ovlivnit ho, je pro něj častý nákup výhodnou. Každá návštěva prodejny totiž znamená příležitost prodat zákazníkovi více.
Je však potřeba opustit samoobslužný přístup, kdy necháme na zákazníkovi, co nakoupí (nebo nekoupí). Jedním z významných a účinných nástrojů je inspirace. V podobě receptů, druhotného vystavení, seskupování zboží, práce s vůněmi a další. A může jít také o rozšíření sortimentu o občerstvení, čerstvé zboží a další položky.
Ano, je s tím více práce. Ale staré české přísloví říká: „Komu se nelení, tomu se zelení.“
Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.