
Hračky nabízí mnohem víc než jen zábavu. Jsou nástrojem pro vzdělávání, rozvoj dovedností a zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Tyto trendy ovlivňují nejen samotné produkty, ale i jejich marketing a prodejní strategie.
Hračkářský průmysl se neustále vyvíjí a přináší inovace, které uchvátí dětskou fantazii a zaujmou i rodiče. V aktuální době dominují trendy, které kladou důraz na zábavu, vzdělávání i udržitelnost. „Dlouhodobá udržitelnost, kvalita a rozvoj schopností dětí jsou naším hlavním záměrem již 200 let. Po celou dobu fungování firmy Piatnik klademe velký důraz na kvalitu našich výrobků. Na světových výstavách jsme získali několik ocenění za kvalitu a design našich karet,“ vyjmenovává Štěpánka Hlušička Zoubková, z oddělení prodeje a marketingu společnosti Piatnik Praha. V průběhu let, kdy se výroba rozšířila i na společenské hry, byla kvalita vždy jejich prioritou. To zahrnuje používání ekologicky šetrných materiálů a stále více recyklovatelných materiálů, stejně tak i důsledné testování výrobků.
Na dosah ruky
V kategorii hraček na stránkách nákupního rádce Zboží.cz jasně vede stavebnice Lego. Populární jsou varianty pro děti i dospělé. „Podkategorie stavebnic je u hraček až dvaapůlkrát navštěvovanější než jiné,“ říká Kateřina Nejedlá, datová analytička Zboží.cz. A Tereza Copers z PR oddělení značky Allegro.cz k tomu dodává, že Lego je stabilně mezi nejprodávanějším sortimentem ve své kategorii. V rámci dne dětí měli v e-shopu i speciální nabídku hraček a v červnu na Mall.cz ve spolupráci s Legem soutěž o místo ve vesmírné Lego raketě. Dále je podle Zboží.cz mezi hračkami populární Kouzelné čtení od Albi, včetně všech jeho mutací. V letním období zákazníci často hledají i hrací elementy pro venkovní využití, jako různá pískoviště, auta a zahradní domečky pro děti.
„Chceme, aby naše produkty jednoduše rozdávaly radost. Na trhu jsme přes 30 let a po celou dobu musíme při vývoji novinek vycházet z preferencí spotřebitelů, které se neustále mění,“ deklaruje Radomír Švec, výkonný ředitel společnosti Albi Česká republika. Se zákazníky mluví, dělají nejrůznější výzkumy v rámci cílových skupin, oslovují je prostřednictvím anket na sociálních sítích a jejich zpětnou vazbu reflektují. Rovněž jim dávají třeba možnost vybrat nový název hry nebo motiv přáníček. Na změny jim pomáhají rychle reagovat i vlastní prodejny.
V Lego Group věří, že hra má nezastupitelný význam v životech dětí i dospělých. Proto jejich hlavním cílem je, aby každý měl možnost prožívat hru jako přirozenou součást svého osobního rozvoje. „Inspirujeme a podporujeme budoucí generace stavitelů skrze učení hrou, což je základní pilíř naší mise,“ vyzdvihuje Iva Ambrožová, marketingová ředitelka společnosti Lego Trading pro ČR a SR. Distribuci chtějí pokrýt tak, aby byli pro nakupující vždy na dosah ruky, a to napříč všemi relevantními kanály. Je pro ně klíčové, aby už samotný nákup produktů byl příjemným zážitkem, stejně tak jako jsou samotné Lego stavebnice.
Pomáhá zpětná vazba
Rovněž pro společnost Pixie Crew Group je primární přinášet radost a kreativitu do životů dětí a jejich rodin po celém světě. Propojují svět on-line a fyzických produktů prostřednictvím své originální silikonové desky a malých dílků, které na ni lze opakovaně nasazovat. „Věříme, že hraní je zásadní pro dětský vývoj, proto naše produkty nejen podněcují kreativitu a představivost, ale podporují i rozvoj důležitých dovedností, jako je řešení problémů, kritické myšlení a spolupráce,“ popisuje majitel Milan Gába. Neustále sledují aktuální preference spotřebitelů a trendy na trhu, aby mohli s výrobky rychle reagovat a inovovat je. Pravidelně provádí průzkumy mezi zákazníky a spolupracují s odborníky na dětský vývoj, aby zajistili, že jejich produkty odpovídají potřebám a přáním současných dětí a rodičů.
„Při výrobě hraček se snažíme volit kvalitní materiály a ověřené výrobce. Zaměřujeme se na interaktivní plyšové hračky, které mají vedle zábavné i kreativní nebo edukativní rozměr. Věnujeme se i rodinným společenským hrám. Snažíme se nabízet široký sortiment pro naši cílovou věkovou skupinu, ale rovněž hry, kreativu nebo merchandisingové produkty pro starší děti a dospělé,“ deklaruje Jana Krčková, marketingová ředitelka hračkářství Bambule. I oni rovněž pravidelnými schůzkami s dodavateli a významnými hračkářskými značkami získávají přehled o aktuálních trendech a požadavcích trhu. Díky tomu přináší na český trh vedle ověřených produktů i čerstvé novinky ze světa hraček.
Společnost Efko-karton se zaměřuje na tvorbu a výrobu hraček a her pro nejmenší děti. Jejich hry jsou navrženy tak, aby rodičům pomáhaly rozvíjet u dětí široké spektrum dovedností. „Každá fáze dětského vývoje přináší nové znalosti a schopnosti, které naše hračky podporují a posilují. Chápeme, že rodiče chtějí pro své děti kvalitní a bezpečné hračky, které zároveň respektují životní prostředí,“ prozrazuje obchodní ředitelka Alena Trávníčková. Proto nabízí produkty, které jsou nejen zábavné, ale i prospěšné pro rozvoj dětí.
Výrobci se soustředí na oblasti zájmů
Záměrem při výrobě hraček by mělo být nabídnout zákazníkům bezkonkurenční výběr. „To se nám díky tisícům nabídek, které se na Allegro.cz nachází, daří. Zákazníci mohou filtrovat produkty nejen podle typu hračky, ale i podle země odeslání, podle toho, zda balíček chtějí mít již druhý den, či podle věkové kategorie nebo ceny. Na aktuální preference reagujeme neustále se rozšiřující nabídkou hraček i pravidelnými slevovými akcemi, jako jsou například Allegro days,“ konkretizuje Tereza Copers. V letní sezoně naopak podporují prodej nafukovacích lehátek k bazénu a různých hracích prvků pro děti k vodě. Na Mall.cz jsou nově zalistovaná i odrážedla pro děti nebo sběratelská hra Lorcana.
„Jsme flexibilní a soustředíme se na budování dobrých vztahů s našimi zákazníky a partnery. Vnímáme důležitost propojení on-line a fyzického světa i v procesu nákupu a zaměřujeme se i na poskytnutí nejlepšího možného nákupního zážitku. Z pohledu nabídky produktů a preferencí spotřebitelů se soustředíme na oblasti zájmu a zábavy dětí a dospělých, které pravidelně zkoumáme prostřednictvím našich studií,“ uvádí Iva Ambrožová. Na základě těchto zjištění inovují produktovou nabídku, aby co nejlépe odpovídala aktuálním trendům a zájmům zákazníků.
Prodej podporuje exkluzivita
Pro vzbuzení zájmu zákazníků a atraktivity zboží hraje klíčovou roli prezentace a umístění produktů v regálech. Důležitá je například i výška umístění, speciální stojan a celkové uspořádání obchodu. „Pokud je prodejna uspořádána tematicky, velmi to pomáhá zákazníkům v orientaci a hledání daného zboží. Vhodné je rovněž vyčlenit prostor pro vyzkoušení, pokud je to možné,“ radí Štěpánka Hlušička Zoubková. To pomáhá i rodičům v nákupu, protože přesně vidí, co děti baví, nebo co je potřeba s nimi trénovat. Ruku v ruce s tím jdou promoakce, workshopy v prodejnách, sezonní a tematické kampaně, aktivní propagace na sociálních sítích i spolupráce s youtubery a influencery, kteří představí hru širokému publiku, poutavé barvy i design výrobků a hlavně milý a školený personál. „Cílem všech firem je, aby jejich produkty byly vidět. Proto používáme speciální displeje, stojany na míru a někdy doprovodné POS,“ navazuje Radomír Švec. Zároveň kladou důraz na vizuální atraktivitu obalů.
Ideální je, pokud to umožňuje plocha v prodejnách, umístit produkty sekundárně, respektive duplicitně, tedy na dvou odlišných místech. „Nejlépe brandovaný stojan a umístění v regále. Dalším atraktivním místem jsou čela regálů, která je vhodné zvýraznit použitím prostorově i graficky zajímavým POS, třeba top kartou nebo bočnicemi,“ představuje Jana Krčková. V regálech je nejúčinnější shelf stopper, případně regálová páska, označená přímo u cenovky záložkami, nebo použití wobblerů. Obecně vše, co je v prostoru, má atypický tvar či barevnost, přitáhne zákazníkovu pozornost.
Produkty by mělo být možné vyzkoušet
V Lego Group kladou důraz na rozpoznatelnost produktu. Používají konzistentní a výrazný design obalů, který umožňuje zákazníkům okamžitě výrobky identifikovat. Rovněž dbají na konzistentnost a přehlednost portfolia, aby bylo snadno pochopitelné pro zákazníky. Proto jsou stavebnice uspořádány logicky a intuitivně, což zvyšuje přitažlivost a usnadňuje výběr. „Nabídku portfolia přizpůsobujeme specifickým potřebám a preferencím jednotlivých nákupních kanálů, což zajišťuje, že nabízíme relevantní produkty na správném místě a ve správný čas,“ odkrývá Iva Ambrožová. K Legu neodmyslitelně patří i zábava. A tento aspekt se přináší i do samotného procesu nákupu prostřednictvím tzv. retailtainment přístupu. Tento koncept spojuje digitální a fyzické aktivity. V Lego obchodech je nabízena možnost vytvořit si vlastní minifigurku, prozkoumat Pick a Brick Wall nebo si hrát na herních stolech.
Pro úspěšnou prezentaci a umístění produktů značky Pixie Crew v maloobchodech Milan Gába doporučuje využít několik strategií a taktik: „Naše produkty by měly být vystaveny tak, aby okamžitě upoutaly pozornost zákazníků. Používáme barevné a vizuálně atraktivní obaly a displeje, které reflektují hravost a kreativitu našich výrobků. Interaktivní prvky, jako jsou ukázky nebo možnosti vyzkoušení produktů přímo v obchodě, mohou významně zvýšit zájem.“ Zároveň nabízejí tvorbu tematických expozic, které zdůrazňují různé kolekce a vzory výrobků, například Minecraft Arcade Odyssey nebo Cosmic Adventure. Navíc používají tematické displeje vytvořené speciálně pro regálové umístění, vyrobené z polypropylenových desek, které jsou 100% recyklovatelné. Ty nejenom přispívají k atraktivitě prezentace produktů, ale zdůrazňují závazek k udržitelnosti a ekologické odpovědnosti.
Rok v duchu výročí
Společnost Piatnik v letošním roce slaví kulaté narozeniny. Není mnoho firem, které mají nepřerušenou tradici 200 let a jsou vedeny potomky zakladatele. I proto připravili mnoho akcí, soutěží a každý měsíc mají pro zákazníky v akci 20 různých položek. Navíc vydali speciální sběratelské edice karet pro fajnšmekry i speciální výroční knihu. „Z her bych doporučila novinku Tik Tak Bum Color Flash. Tato hra je ze známé série, která oslavila své 30. narozeniny. Další novinkou je kooperativní hra 2Gether, kdy mají hráči nasazené speciální brýle, které jim každému zobrazují jinou hrací desku, a společně musí projít úkoly a zdolat překážky, bez vzájemné spolupráce to ale nepůjde,“ poodkrývá Štěpánka Hlušička Zoubková. Třetí perličkou je Mooving Day, ale novinek je více.
Rovněž v Albi letos slaví dvě jubilea: 10 let od uvedení Kouzelného čtení na trh a 20 let od začátku prodeje hry Bang. Různé praktické doplňky, mimo jiné bezdrátová sluchátka, batůžek na knihy či silikonové obaly na elektronické tužky a zábavné hlavičky pro jejich personalizaci, dělají z Kouzelného čtení trendy záležitost. Letošní zásadní novinkou v Kouzelném čtení bude Vánoční rodinné zvukoalbum, fotoalbum pro uchování svátečních okamžiků ve formě fotek a zvukových záznamů z období čtvero po sobě jdoucích Vánoc. „Příjemně nás překvapil i zájem o novinku z edice Albi Science Zářící míč,“ uvádí Radomír Švec. Jde o speciální míč s reflexním holografickým efektem a fosforeskujícími prvky, který na světle duhově září. Skvěle si stále vede i Karak 2, pokračování dnes už legendární rodinné deskové hry.
„Nedávno jsme na trh uvedli naši novou řadu her pro batolata KukiKuk. Jsme nadšeni, že jsme se trefili do vkusu a potřeb našich zákazníků. Zároveň už od jara prodáváme novou stavebnici Eco Roto,“ oznamuje Alena Trávníčková. Díly jsou vyrobeny z pevné recyklovatelné lepenky s certifikací FSC a šroubky a matičky z recyklovaného plastu. Balení je navíc eco-friendly.
Boduje kreativita
Jednou z aktuálních kampaní značky Lego je iniciativa nazvaná Půlhodinu pro rodinu, díky které si klade za cíl pomoci rodinám najít čas a inspiraci ke společnému trávení času, například prostřednictvím společné hry, a zvýšit rodinné štěstí. „Nabídku stavebnic průběžně inovujeme, abychom co nejlépe naplnili zájmy a potřeby našich zákazníků. Mezi nejnovějšími inovacemi lze zmínit například novou řadu produktů Lego Botanicals, která přináší přitažlivé modely květin a rostlin a těší se oblibě jak mezi dětmi, tak dospělými. Dále například Lego DreamZzz podporující dětskou představivost poutavým příběhem ze stejnojmenného Lego seriálu. Nebo řadu Lego Super Mario, která přináší koncept Fluid Play spojující digitální a fyzické hry do jednoho zážitku,“ konstatuje Iva Ambrožová. Inovace se pochopitelně týkají i nabídky stavebnic pro úplně nejmenší stavitele, tedy pro děti od 1,5 roku života. Jde například o novinku Lego Duplo Prasátko Peppa.
Rozšiřování sortimentu se odehrává rovněž v Pixie Crew Group. „V nedávné době jsme představili několik nových kolekcí, které se setkaly s velkým nadšením. Ať už jde o Arcade Odyssey Collection, Cosmic Adventure Collection, Hearts & Paws Collection nebo Minecraft Collection. Díky sublicenci na hru Minecraft jsme vytvořili exkluzivní kolekci, která kombinuje jejího kreativního ducha s funkční elegancí našich produktů,“ říká Milan Gába. Tato kolekce byla velmi dobře přijata fanoušky hry, kteří ocenili možnost nosit a používat produkty inspirované jejich oblíbeným digitálním světem.
„V loňském roce jsme uvedli na trh dvě nové společenské hry Everest a Jauvajs!, které se staly hitem. Několik let se na předních příčkách drží i desková hra Psí život a hra Vzhůru nohama. Z kreativních hraček jsme uvedli kreativní sady z Dánska Plus-Plus a v letošním roce přinášíme novinky z populární řady magnetických stavebnic ze Švýcarska Geomag,“ podotýká Jana Krčková. Věnují se i rozšiřování sekce merchandise, která přináší širokou nabídku produktů v populárních filmových a herních licencích. V rámci této sekce stojí za pozornost letošní novinka, sběratelská řada kachniček Tubzz, jejichž popularita neustále roste. Na jaře rovněž uvedli stírací hru pro děti Losík, ve které děti vyhrávají rozmanité hračky. Losík se osvědčil jako ideální drobný dárek nebo odměna pro děti. Přináší překvapení a odměnu, což děti milují.
Osm novinek usnadňuje dětem vstup do školy
Připravit děti do školy zábavně a bez stresu, to je úkol novinek, které na trh v prázdninovém čase přináší společnost Efko-karton. Po úspěšném nástupu zavedených souborů Her pro předškoláky (Zvládnu to, Vymyslím to, Povím ti to, Dovedu to a Vnímám to) přichází český výrobce s dalším rozšířením, tentokrát v podobě menších her. Lze si vybrat z nabídky osmi novinek, které rozvíjejí slovní zásobu, komunikaci, jemnou motoriku, logiku a postřeh. Hry jsou vhodné pro děti od čtyř let a jejich základ je inspirován metodou Montessori. Tyto tituly patří do stejné řady zahrnující i hračku roku.
Názor odbornice:
„Nejen zábava, ale i cesta k rozvoji.“
Hry mají být nejen zábavné, ale měly by podporovat vzdělávací a vývojové aspekty dětí. Cílem je, aby prostřednictvím her rozvíjely své motorické dovednosti, kreativitu, sociální interakci i kognitivní schopnosti.
Štěpánka Hlušička Zoubková, prodej a marketing, Piatnik Praha
Data:
31,6 %
spotřebitelů utratí za hračky ročně 1 000–2 000 Kč.
Zdroj: Median, MML-TGI 23/IV – 24/I
Aktuálně z trhu:
Hledá se Hračka roku 2024
Během srpna podstoupí 62 hraček a her registrovaných do soutěže Hračka roku testování odborné poroty i dětí. Opět se mohli zapojit všichni výrobci, dovozci a distributoři působící na českém trhu. O vítězích rozhodne nejen odborná porota, do konečného pořadí významně promluví i hlasování veřejnosti, které probíhá od 10. 7. do 10. 9. na webových stránkách www.hracka-roku.cz.
Po loňské premiéře organizátoři soutěže Hračka roku opět udělí mimořádnou cenu za originální design a nápad českému výrobku. Vedle svého hlavního účelu má projekt také charitativní rozměr. Po skončení soutěže budou testované hračky věnovány nadačnímu fondu Radost dětem, který je rozdělí dětem v nemocnicích a dětských domovech.
Celkem 18 subjektů působících na českém trhu zaregistrovalo do 62 hraček v šesti kategoriích: Vzdělávací a kreativní hračky, Outdoorové hračky, Hračky pro kluky, Hračky pro holky, Baby a předškolní hračky a Stolní hračky. Největší konkurence panuje v kategorii stolních her (16), vzdělávacích a kreativních hraček (15) a hraček pro dívky (11).
Projekt Hračka roku úspěšně funguje už 17 let. Myšlenka udělit mimořádnou cenu originálním českým hračkám vznikla v roce 2023 s cílem zaměřit se na originalitu a nápaditost domácích výrobců a ti tuto možnost zviditelnění přivítali s nadšením. Vůbec prvním laureátem této ceny se loni stala provlékací kniha Buuk od společnosti Juuva. Zatímco vítěze této ceny vybírá pouze odborná porota, o pořadí v šesti vyhlášených kategoriích rozhoduje společně s veřejností. Titul absolutního vítěze loni po vyrovnaném hodnocení získala hra Putování magickou Prahou od Albi ČR. „Jsme velmi rádi, že každým rokem přibývá zájemců o účast v soutěži a vedle tradičních silných hráčů, jako je právě Albi nebo Zapf Creation či MGA, se objevují noví soutěžící a jejich favorité,“ říká Linda Jandová, projektová manažerka. Vyhlášení výsledků proběhne 10. října v Praze.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 8/2024.