logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

SOCR Retail Index: mírný optimismus obchodníků v oblasti firemní ekonomiky a investic, obavy z přístupu dodavatelů  

26. září 2024
Zprávy 0
791
SOCR Retail Index: mírný optimismus obchodníků v oblasti firemní ekonomiky a investic, obavy z přístupu dodavatelů  

SOCR Retail Index, nový nástroj měření sentimentu v českém obchodě, ukazuje mírně pozitivní výhled. Na škále od 0 do 100 dosáhl hodnoty 63,8 a potvrzuje tak mírné oživení obchodu a větší optimismus mezi zákazníky.   

SOCR Retail Index je novým pravidelným čtvrtletním průzkumem mezi českými obchodníky, který se zaměřuje jak na hodnocení vývoje firem podnikajících v obchodě, tak na jejich subjektivní očekávání do blízké budoucnosti. „Po roce a půl propadu tržeb vidíme v letošním roce konečně oživení obchodu. Zákazníci jsou ochotni více utrácet za kvalitu, zvyšuje se frekvence nákupů a lidé více nakupují i nepotravinářské zboží. Optimismus obchodníků podporuje i zlepšování stavu české ekonomiky, což přináší růst reálných mezd, a tedy více prostředků pro nákup zboží a služeb,“ shrnuje pohled obchodníků na současnou situaci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Přečtěte si také
SOCR ČR: Na ceny potravin mají vliv krátkodobé i dlouhodobé tlaky
SOCR ČR

Dlouho očekávaný růst prodeje nepotravinářského zboží se potvrzuje – sentiment v segmentu nepotravinového zboží dosáhl hodnoty 65,9 bodu, což je o 4,2 bodu více než u potravinového zboží. Naopak u potravin došlo k poklesu o 9,9 bodu.

„Obchodníci očekávají, že se objem prodejů nepotravinového zboží bude nadále zvyšovat. Na druhé straně se u potravin ukazuje obtížný návrat k objemům prodejů z doby před krizí. Reálně jsme v segmentu potravin s tržbami stále pod úrovní roku 2019. Přestože jsou zákazníci připraveni připlatit si za lepší zboží, u většiny základních potravin jsou při útratách stále velmi opatrní a pečlivě zvažují, kdy má smysl připlatit si za lepší kvalitu a kde u komoditních potravin i nadále rozhoduje jen cena. Opatrnost při plnění nákupního košíku pokračuje i navzdory tomu, že letos máme v ČR potraviny jako celek levnější než před rokem, což není případ ostatních zemí v našem okolí,“ doplňuje Tomáš Prouza.

Přečtěte si také
SOCR ČR: V retailu by se mělo blýskat na lepší časy. Zapotřebí ovšem budou masivní investice
SOCR ČR

Investice a ekonomika: Optimismus přetrvává

Výsledky ukazují, že obchodníci jsou nadále optimističtí v oblasti podnikových investic a celkové ekonomické situace firmy. Index investic dosáhl vůbec nejvyšší hodnoty ze všech měřených oblastí, a to 79,3 bodu. To odráží probíhající nárůst investic do zvýšení efektivity provozů a zavádění nových IT řešení. Řada modernizačních investic se nyní začíná rozbíhat s ohledem na požadavky budoucí legislativy, například v oblasti energetické náročnosti budov. Výrazně rostou i investice do modernizace prodejen, ať už jde o snižování energetické náročnosti, automatizaci obsluhy zákazníků nebo třeba instalaci digitálních cenovek.

V oblasti celkové ekonomické situace firmy dosáhl index hodnoty 68,2 bodu, což obecně značí mírný optimismus. Většina obchodníků vnímá pozitivně oživení spotřebitelské poptávky, avšak zůstávají silné obavy z negativních vlivů, jako je zvyšování spotřebních daní či odliv zákazníků na černý trh kvůli vysokým cenám tabákových výrobků.

Výzvy: Dodavatelé a zaměstnanost

Největší obavy přetrvávají v oblasti dodavatelů, kde hodnocení dosáhlo pouze 47,5 bodu, přestože zde oproti létu došlo k mírnému nárůstu. Slabší hodnocení v této oblasti odráží především pokračující zvyšování dodavatelských cen, kterému v uplynulém období čelila více než třetina obchodníků. Zároveň je patrný poměrně citelný propad v hodnocení fungování dodavatelů u obchodníků s potravinami oproti nepotravinářskému zboží. Zde se odráží rovněž trvající problémy s dostupností některých druhů potravin, často vyvolaná dopady klimatických změn. Problémy se spolehlivostí některých dodavatelů vedou k rostoucí nejistotě na straně obchodníků.

V oblasti zaměstnanosti je sentiment hodnocen 57,1 bodu. Většina obchodníků plánuje zachovat současný počet zaměstnanců, přičemž někteří očekávají mírný růst spojený s expanzí a budováním nových prodejen. Největší výzvou je pro obchodníky schopnost udržet si dlouhodobě kvalitní zaměstnance a získávat nové kvalifikované pracovníky, jejichž profil odpovídá měnícím se potřebám obchodu. Nízká nezaměstnanost a rigidní trh práce v ČR jsou v tomto ohledu významnými přitěžujícími faktory.

Externí faktory a rizika

Mezi hlavními rizikovými faktory, které obchodníci očekávají v nadcházejícím čtvrtletí, dominují především ekonomické podmínky, jako jsou obavy z inflace či nestability měnového kurzu. Řada obchodníků zmiňuje rovněž rizika plynoucí ze změn v chování spotřebitelů, jako je nízká loajalita a přetrvávající snaha tvořit si větší finanční rezervy. Na druhé straně se mírně snižují obavy ze změn v regulačním prostředí, které nyní vnímá jako rizikové méně než třetina respondentů.

Související články:

SOCR ČRSOCR ČR: Na ceny potravin mají vliv krátkodobé i dlouhodobé tlaky SOCR ČRSOCR ČR: V retailu by se mělo blýskat na lepší časy. Zapotřebí ovšem budou masivní investice

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required